التهاب ملتحمه چشم

تعریف:

التهاب ملتحمه یا کانژنکتیویت (Conjunctivitis) یا قرمزی چشم التهاب غشاء چشم است که به دلایل عفونی و یا غیر عفونی رخ می‌دهد. ملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده‌است. قرمزی چشم در التهاب ملتحمه یا کونژنکتیویت از میان انواع غیر عفونی، شایعترین نوع کانژنکتیویت نوع حساسیتی یا آلرژیک است. این مشکل در افرادی که حساسیت فصلی دارند نیز دیده می‌شود و ممکن است بر اثر حساسیت به موادی از قبیل مواد آرایشی، عطر و یا داروها نیز رخ دهد. این نوع از کنژنکتیویت مسری نیست. نوع عفونی کنژنکتیویت بر دو نوع است. نوع ویروسی که عامل بیماری ویروس بوده و معمولاً با یک سرما سرماخوردگی و گلو درد همراه است. نوع دوم یا کنژنکتیویت ناشی از باکتری (باکتریال) معمولاً بر اثر آلودگی با باکتری‌هایی نظیر استافیلوکوک و استرپتوکوک ایجاد می‌شود و شدت آن به نوع و گونه باکتری بستگی دارد.

درمان:

  • کانژنکتیویت آلرژیک: کمپرس سرد و استفاده از اشک مصنوعی در موارد خفیف کمک کننده ‌است. در موارد شدیدتر از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ممکن است استفاده شود. در بعضی از بیمارانی که دائما کانژنکتیویت آلرژیک دارند ممکن است از قطره‌های استروئیدی نیز استفاده شود.
  • کانژنکتیویت ویروسی: نوع ویروسی بیماری مانند سرماخوردگی درمان خاصی ندارد و معمولاً برای آن داروی خاصی تجویز نمی‌شود ولی علایم بیماری را می‌توان با استفاده از کمپرس سرد و اشک مصنوعی تخفیف داد. در موارد خیلی شدید نیز می‌توان از قطره‌های استروئیدی برای کاهش التهاب استفاده کرد. کانژنکتیویت ویروسی معمولاً ظرف سه هفته بهبود می‌یابد.
  • کانژنکتیویت باکتریال: معمولاً با استفاده از قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

پیشگیری:

  • دستان‌ خود را به‌ طور مرتب‌ با صابون‌ و آب‌ گرم‌ بشویید.
  • از قرار گرفتن‌ در معرض‌ مواد تحریک‌کننده‌ چشم‌ خودداری‌ کنید.
  • درون‌ چشم‌ همه‌ نوزادان‌ تازه‌ به‌ دنیا آمده‌ در زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها باید قطره‌ آنتی‌بیوتیک‌ ریخته‌ شود.
  • مواد آرایشی‌ مخصوص‌ خط‌ چشم‌ را در اختیار دیگران‌ قرار ندهید و ریمل‌ را پس‌ از 4تا6 ماه استفاده‌ دور بیندازید.

عوامل:

 

علائم:

بارزترین علامت کانژنکتیویت قرمزی چشم بر اثر التهاب است. علایم انواع کانژنکتیویت را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

عوارض:

اگر التهاب‌ ملتحمه‌ درمان‌ نشود، امکان‌ دارد گسترش‌ یابد و منجر به‌ آسیب‌ دایمی‌ قرنیه‌ شود که‌ در این‌ صورت‌ بینایی‌ دچار مشکل‌ خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید