بوی بد دهان یا تنفس بد بو

تعریف:

هالیتوز از واژه halitus به معنای بازدم گرفته شده است و عبارت از نفس بدبو، زننده یا ناپسندی است که از حفره دهان یا بینی خارج می شود و به آن fetor oris یا fetor ex ore نیز می گویند. به عبارتی به هر بوی بدی که از حفره دهان یا بینی بیرون آید، صرف نظر از آنکه منشأ آن در همین حفره باشد یا از سایر نقاط بدن منشأ گیرد “هالیتوز” گفته می شود.

درمان:

اغلب توجه به بهداشت دهان و رسیدگی به پاتولوژی دندانی مشکل را برطرف می کند. مسواک زدن ساده، بخصوص اگر همراه با مسواک زدن سطح زبان باشد، برای گرسنگی به هر دلیل که باشد با مرطوب کردن دهان بهبود می یابد. این کار می تواند به کمک جرعه های مکرر آب، جویدن آدامس های بدون قند، ترکیبات حاوی “کربوکسی متیل سلولز سدیم” یا داروهای محرک ترشح بزاق مثل “بتانکل” یا “پیلوکارپین” انجام شود.

پیشگیری:

پس از خوردن غذا یا حتی آب کشیدن  بوی دهان برطرف می شود.هیا لیتوز صبحگا هی با مرطوب کردن دهان بهبود می یابد

عوامل:

بیماری های لثه ای و پریودنتال و پوشش زبان مهم ترین علت بوی بد دهان می باشند. پاتوژن پریودنتال اختصاصی پورفیرومانس ژینژیوالیس می باشد که تولید کننده ی متیل مرکاپتان است. علل دهانی دیگر شامل گزرستومی، کاندیدا، پری کورونیت و آلو ئولیت بعد از کشیدن دندان می باشد.از عوامل غیر دهانی می توان به رژیم های غذایی حاوی سولفور مثل پیاز و سیر، عفونت های بینی، سینوزیت، بیماری کلیوی، ناراحتی های گوارشی و انگلی اشاره کرد.

علائم:

بوی بد دها ن

عوارض:

عوارض بیما ری زمینه ای واختلالات سا یکولوژ یک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید