آیا خوردن کلم ‌پیچ باعث گواتر می‌شود؟

maryam01
باور عامه‌ای وجود دارد که می‌گوید خوردن کلم‌ پیچ می‌تواند منجر به بروز گواتر شود، اما دکتر برانگان که متخصص اطفال است عقیده دارد اگرچه کلم‌ پیچ‌ها سبزیجات گواترزایی هستند، اما ضرورتا باعث بروز اختلالات غده‌ی تیروئید نمی‌شوند.

باور عامه‌ای وجود دارد که می‌گوید خوردن کلم‌ پیچ می‌تواند منجر به بروز گواتر شود، اما دکتر برانگان که متخصص اطفال است عقیده دارد اگرچه کلم‌ پیچ‌ها سبزیجات گواترزایی هستند، اما ضرورتا باعث بروز اختلالات غده‌ی تیروئید نمی‌شوند. در واقع مواد گواترزا موادی هستند که روی عملکرد غده‌ی تیروئید تأثیر می‌گذارند.
عامل اصلی گواتر، کمبود ید است. سوای گواتر، یکی از اختلالات تیروئید، پرکاری تیرئید است. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید کند. علائم آن شامل تشویش، عدم تحمل گرما و ضربان نامنظم قلب است.
از طرفی کم‌کاری تیروئید، بیماری است که در آن غده‌ی تیروئید به مقدار کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. علائم آن هم شامل اضافه‌وزن، عدم تحمل سرما، کم‌پشتی موها و در برخی موارد افسردگی است.بیمارانی که از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، دارای ناخن‌های شکننده‌ای بوده و غده‌ی تیروئید آنها هم بزرگ می‌شود.
ضمنا باید گفت که دکتر برانگان درباره‌ی این مسئله هم هشدار داده که کودکانی که از اختلالات تیروئیدی رنج می‌برند باید تحت درمان‌های فوری قرار بگیرند چون اگر این اتفاق نیفتد، به عقب‌ افتادگی ذهنی می‌انجامد. او در ادامه خاطر نشان کرد که خطر بروز اختلالات تیروئیدی در زنان ۵۰ سال به بالا بیشتر است.
(منبع: medicinenet)

بیماری گواتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ