راهکارهایی برای کاهش نفخ

maryam01
باد یا نفخ وضعیتی است که در آن شکم شما بعد از غذا دچار تورم می‌شود. این مشکل معمولا به دلیل تولید گاز زیاد، و یا اختلال در عملکرد عضلات دستگاه گوارش رخ می‌دهد. در اینجا به برخی راه‌کارهای پیشگیری و کاهش این اختلال اشاره می‌کنیم: ۱- سعی کنید به یک‌باره غذای زیاد نخورید پرخوری و زیاد غذا خوردن باعث می‌شود که احساس کنید شکمتان باد کرده است و دلیلش این است که به سادگی معده‌ی خود را از غذا پر کرده‌اید. فردی که دچار تورم شکم می‌شود حتی با خوردن غذای کم هم احساس نامطلوبی خواهد داشت. ۲- پرهیز از فرو دادن هوا و گاز دو منبع برای ورود گاز به دستگاه گوارش وجود دارد. یکی از آنها گازی‌ست که توسط باکتری‌های شکمی تولید می‌شود و دیگری گاز یا هوایی‌ست که موقع غذا خوردن وارد شکم می‌شود.

باد یا نفخ وضعیتی است که در آن شکم شما بعد از غذا دچار تورم می‌شود. این مشکل معمولا به دلیل تولید گاز زیاد، و یا اختلال در عملکرد عضلات دستگاه گوارش رخ می‌دهد. در اینجا به برخی راه‌کارهای پیشگیری و کاهش این اختلال اشاره می‌کنیم:
۱- سعی کنید به یک‌باره غذای زیاد نخورید
پرخوری و زیاد غذا خوردن باعث می‌شود که احساس کنید شکمتان باد کرده است و دلیلش این است که به سادگی معده‌ی خود را از غذا پر کرده‌اید. فردی که دچار تورم شکم می‌شود حتی با خوردن غذای کم هم احساس نامطلوبی خواهد داشت.
۲- پرهیز از فرو دادن هوا و گاز
دو منبع برای ورود گاز به دستگاه گوارش وجود دارد. یکی از آنها گازی‌ست که توسط باکتری‌های شکمی تولید می‌شود و دیگری گاز یا هوایی‌ست که موقع غذا خوردن وارد شکم می‌شود. گازی که با نوشیدن مایعات منتشر می‌شود حاوی حباب‌های دی‌اکسید کربن است و می‌تواند باعث تورم شکم شود.
۳- از خوردن غذاهایی که باعث تولید گاز می‌شود پرهیز کنید
برخی غذاهایی که میزان فیبرشان بالاست ممکن است باعث تولید گاز شود چیزهایی نظیر حبوبات مثل لوبیاها و عدس‌ها و نیز برخی غلات کامل. از خوردن غذاهای چرب هم خودداری کنید چرا که باعث کند شدن گوارشتان می‌شود.
۴- مراقب الکل قند باشید
الکل‌های قند معمولا در غذاهای فاقد قند و آدامس‌ها یافت می‌شوند. این شیرین‌کننده‌ها معمولا گزینه‌های مطمئنی به جای قند هستند. اما ممکن است مشکلات هاضمه به همراه داشته باشند، چرا که به باکتری‌های موجود در روده‌ی بزرگ می‌پیوندند، در آنجا گوارش شده و گاز تولید می‌شود.
۵- از مکمل‌های آنزیمی گوارشی استفاده کنید
برخی از آنزیم‌های مکمّلی که می‌تواند به تجزیه‌ی کربوهیدرات‌های گوارش‌نشدنی کمک کند عبارتند از لاکتاز که باعث تجزیه‌ی لاکتوز می‌شود و بیانو که دارای آنزیم آلفا-گالاکتوسیداز است و می‌تواند کربوهیدرات‌های غیر قابل گوارش را در غذاهای مختلف تجزیه کند.
(منبع: medicinenet)

برنامه‌ غذایی هفت روزه برای کاهش نفخ و گاز معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ