شناسایی نوعی کمبود عصب‌شناختی موثر در تنبلی چشم

maryam01
همان‌طور که می‌دانید تنبلی چشم به دلیل مشکلات رشد و تکاملی مغز رخ می‌دهد. وقتی این بخش‌هایی از مغز که به فرآیند بینایی مربوط است عملکردش را به خوبی انجام ندهد، منجر به ایجاد مشکلاتی در عملکرد بینایی و نیز ادراک حرکت، عمق و جزئیات نهایی محیط اطراف می‌شود. این شایع‌ترین نقص عصب‌شناختی در بچه‌ها و بزرگسالان است. تحقیقات قبلی دربارهی تنبلی چشم به طور گسترده‌ای بر روی یکی از جنبه‌های فرآیند بینایی در قشر بینایی یا V1 صورت گرفته است. با این حال، عدم عملکرد درست قشر بینایی نشان‌دهنده‌ی برخی مشکلات مربوط به تنبلی چشم است، و نمی‌توان آن را برای طیف گسترده‌ی تمام مشکلات ناشی از تنبلی چشم از جمله ادراک حرکتی به حساب آورد. با علم به این مسئله، محققان ناحیه‌ای از مغز را به نام MT مورد بررسی قرار دادند که نقش بسیار تثبیت‌شده‌ای در پردازش اطلاعات درباره‌ی حرکت اشیاء دارد.

همان‌طور که می‌دانید تنبلی چشم به دلیل مشکلات رشد و تکاملی مغز رخ می‌دهد. وقتی این بخش‌هایی از مغز که به فرآیند بینایی مربوط است عملکردش را به خوبی انجام ندهد، منجر به ایجاد مشکلاتی در عملکرد بینایی و نیز ادراک حرکت، عمق و جزئیات نهایی محیط اطراف می‌شود. این شایع‌ترین نقص عصب‌شناختی در بچه‌ها و بزرگسالان است.
تحقیقات قبلی دربارهی تنبلی چشم به طور گسترده‌ای بر روی یکی از جنبه‌های فرآیند بینایی در قشر بینایی یا V1 صورت گرفته است. با این حال، عدم عملکرد درست قشر بینایی نشان‌دهنده‌ی برخی مشکلات مربوط به تنبلی چشم است، و نمی‌توان آن را برای طیف گسترده‌ی تمام مشکلات ناشی از تنبلی چشم از جمله ادراک حرکتی به حساب آورد. با علم به این مسئله، محققان ناحیه‌ای از مغز را به نام MT مورد بررسی قرار دادند که نقش بسیار تثبیت‌شده‌ای در پردازش اطلاعات درباره‌ی حرکت اشیاء دارد.
برای تحقق این آزمایش، محققان فرآیند بینایی نوعی میمون به نام مکک‌ها را با انجام آزمایش بر روی دسته‌ای از آنها که بینایی‌شان عادی بود و نیز آن دسته از میمون‌هایی که بینایی‌شان به خاطر تنبلی چشم مشکل داشت، مورد بررسی قرار دادند. آنها نتایج آزمایش‌های مربوط به قدرت میمون‌ها در شناسایی حرکت و نحوه‌ی عملکرد نورون‌های MT در این فرایند را با هم سنجیدند.
نتایج تحقیقاتشان نشان‌دهنده‌ی تغییرات بارزی در فعالیت نورونی در MT بود. میمون‌هایی که بینایی عادی داستند، نورون‌های MT در هر دو چشم آنها واکنش نشان می‌داد. با این حال، در میمون‌هایی که مشکل تنبلی چشم داشتند، نورون‌های MT تنها در یک چشم واکنش‌های قوی‌تری نشان دادند. این واکنش‌ها اغلب در همان چشمی که دچار تنبلی نشده بود رخ می‌دهد. ادراک حرکتی عادی بینایی با کمک نورون‌هایی انجام می‌شود که اطلاعات مربوط به موقعیت اشیاء متحرک را در زمانی که در قالب یک تصویر دیداری از جلوی چشم می‌گذرند با هم تلفیق می‌کنند. این محققان دریافتند که قابلیت تلفیق اطلاعات حرکتی در نورون‌های موجود در چشمی که دچار تنبلی شده، ناقص است.
(منبع: webmd)

عوامل مؤثر بر تنبلی چشم چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ