کشف روش جدید برای تشخیص پره‌اکلامپسی در مراحل اولیه بارداری

maryam01
یک تیم بین‌اللملی از دانشمندان و پزشکان با فناوری‌های نوظهور پیشرفته و بررسی داده‌ها توانستند 14 متابولیت ساده را شناسایی کنند که به کمک آن‌ها در مراحل اولیه بارداری می‌توان بروز پره‌اکلامپسی در مراحل بعدی بارداری را با دقت بالایی پیش‌بینی کرد. پره‌اکلامپسی عارضه‌‌ی خطرناکی است که می‌تواند منجر به مرگ شود. فشار خون بالا و سطح بالای پروتئین در خون از ویژگی‌های این عارضه هستند. پره‌اکلامپسی در مراحل اولیه بارداری با عیوب جفت آغاز می‌شود، اما در اغلب موارد علائم آن تا نیمه‌ی دوم بارداری نمایان نمی‌شوند. این عارضه می‌تواند جان مادر و فرزند را به خطر اندازد. پروفسور «لوئیز کِنی» سرپرست تیم تحقیق می‌گوید: همه‌ی آنچه ما می‌دانیم بر این دلالت دارد که این عارضه تا مراحل انتهایی بارداری بروز پیدا نمی‌کند، اما شکل‌گیری آن از اوایل بارداری آغاز می‌شود.

یک تیم بین‌اللملی از دانشمندان و پزشکان با فناوری‌های نوظهور پیشرفته و بررسی داده‌ها توانستند 14 متابولیت ساده را شناسایی کنند که به کمک آن‌ها در مراحل اولیه بارداری می‌توان بروز پره‌اکلامپسی در مراحل بعدی بارداری را با دقت بالایی پیش‌بینی کرد.
پره‌اکلامپسی عارضه‌‌ی خطرناکی است که می‌تواند منجر به مرگ شود. فشار خون بالا و سطح بالای پروتئین در خون از ویژگی‌های این عارضه هستند. پره‌اکلامپسی در مراحل اولیه بارداری با عیوب جفت آغاز می‌شود، اما در اغلب موارد علائم آن تا نیمه‌ی دوم بارداری نمایان نمی‌شوند. این عارضه می‌تواند جان مادر و فرزند را به خطر اندازد.
پروفسور «لوئیز کِنی» سرپرست تیم تحقیق می‌گوید: همه‌ی آنچه ما می‌دانیم بر این دلالت دارد که این عارضه تا مراحل انتهایی بارداری بروز پیدا نمی‌کند، اما شکل‌گیری آن از اوایل بارداری آغاز می‌شود. برای کشف درمانی موثر و راه‌حلی برای پیش‌گیری نیاز است که درمان در مراحل ابتدایی بارداری آغاز شود. بنابراین مهم است که بدانیم کدام افراد در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند.
در این تحقیق، محققان 7 هزار خانمی را که اولین بارداری خود را تجربه می‌کردند بررسی نمودند. در مطالعه‌ی مورد-شاهدی، محققان ابتدا میزان شناسایی آزمایش را در خانم‌هایی که هفته‌ی پانزدهم بارداری را پشت سر می‌گذاشتند ارزیابی نمودند. 60 نفر از خانم‌ها (میانگین سنی 30 سال) دیرتر دچار پره‌اکلامپسی شدند. آن‌ها با گروه کنترل شامل 60 نفر تطابق داشتند.
در مرحله‌ی دوم تحقیق یافته‌های اولیه در یک گروه کاملاً متفاوت تأیید شد. این خانم‌ها جوان‌تر بودند و از لحاظ نژادی نسبت به گروه قبلی تنوع بیشتری داشتند. 39 نفر از این خانم‌ها بعد از آزمایش دچار عارضه پره‌اکلامپسی شدند.
محققان در تلاشند که تکنولوژی مربوطه را در حد یک آزمایش خون ساده کنند. دکتر «فیل بکر»، یکی از محققان این تحقیق می‌گوید «طی پنج سال آینده هدف ما این است که بتوانیم با یک آزمایش ساده خون در مراحل اولیه بارداری خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی را تشخیص دهیم».
(منبع: mayoclinic)

دلیل بروز پره‌اکلامپسی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ