خطر نقرس به خاطر غذاهای سرشار از پورین

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد غذاهای سرشار از پورین، خصوصا گوشت و غذاهای دریایی، خطر عود کردن سریع نقرس را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد غذاهای سرشار از پورین، خصوصا گوشت و غذاهای دریایی، خطر عود کردن سریع نقرس را تا پنج برابر افزایش می‌دهد. در شرایطی که شواهد نشان می‌دهد غذاهای سرشار از پورین می‌تواند منجر به بروز خطر نقرس شود، هنوز چندان مشخص نیست که آیا آن‌ها در کوتاه مدت عود می‌کند یا خیر.
محققان طی تحقیقاتی ۶۳۳ نفر از افرادی را که نقرس داشتند در طی یک سال مورد بررسی قرار دادند. اغلب این افراد مرد بوده و میانگین سن آن‌ها ۵۴ سال بود. از آن‌ها درباره ی سابقه ی حملات نقرس شان از جمله زمان وقوع آن و علائم این حمله سؤالاتی شد؛ اینکه چه داروهایی مصرف می‌کنند تا بیماریشان را کنترل کنند و همچنین عوامل محرکی که منجر به این حمله می‌شود. این لیست شامل منابع غذایی پورین دار هم بود. غذاهای سرشار از پورین شامل گوشت، غذای دریایی، نخودفرهنگی، عدس، اسفناج، قارچ و الکل است.
هم چنین از این افراد خواسته شد تا در شرایطی که امکان عود کردن این بیماری نبود، یکی از غذاهایی که پورین داشت مصرف کنند. بیش از نیمی از آن‌ها الکل (۶۱ درصد)، ۲۹ درصد از قرص‌های ادرارآور و تقریبا نیمی دیگر از دارویی به نام آلوپورینل استفاده کردند. این دارو برای پیشگیری از حملات نقرس استفاده می‌شود.
طی ۱۲ ماه بررسی، ۱۲۴۷ مورد حمله‌ی نقرس ثبت شد که اکثر آن‌ها در مفاصل انگشتان پا رخ داده بود و منجر به درد و قرمزی شدید شد. منابع حیوانی پورین نسبت به منابع گیاهی، به میزان بیشتری خطر این بیماری را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند‌ خودداری از مصرف غذاهای سرشار از پورین و یا کاهش میزان آن خصوصا از منابع حیوانی می‌تواند به کاهش خطر نقرس کمک کند.
 (منبع: mayoclinic)

آیا نقرس باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ