بهترین روش های درمان شقاق (فیشر) - شفا کلینیک

بهترین روش های درمان شقاق (فیشر)

بهترین روش های درمان شقاق (فیشر)

شقاق یا فیشر چیست؟ علائم و درمان شقاق مقعدی چیست؟ آیا درمان شقاق مقعدی  امکان پذیر است؟ زمانی که بیماری شقاق یا فیشر درمان نمی شود به مرور از راه همان زخم میکروب مینشیند و سبب یک بیماری دیگر به اسم آبسه مقعدی و نهایتا فیستول می شود.

شفا کلینیک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با شفا کلینیک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بهترین روشهای درمان شقاق(فیشر):

– درمان شقاق یا فیشر مقعد با لیزر

– جراحی شقاق یا فیشر مقعد به روش اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

– درمان شقاق یا فیشر مقعد به روش دیلاتاسیون

– نحوه‌ انجام اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ مقعد

– خطرات و عوارض ناشی از روش اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ی مقعد

– جراحی شقاق یا فیشر مقعد

– مراقبت بعد از جراحی شقاق یا فیشر مقعد

– پیشگیری از عود شقاق یا فیشر مقعد

جراحی شقاق به روش، اسفنکتروتومی

یکی از روش‌های جراحی- درمانی به روز و پر طرف‌دار درمان شقاق یا فیشر مقعد اسفنکتروتومی است که با ایجاد کاهش در فشار عضلانی مقعد به بهبود گردش خون و در نتیجه درمان شقاق مقد کمک می‌کند.

در اغلب موارد، وجود فشار مداوم عضلانی مقعد به علت گرفتگی عضلات دریچه‌ای آن منجر به شقاق در مقعد فرد می‌شود. در این روش پزشک بدون انجام عملی بر روی خود شقاق مقعد با برداشتن بخش کوچکی از عضله دریچه مقعدی بیماری فرد را با رفع علت به وجود آورنده آن درمان می‌کند. احتمال تکرار فیشر مقعدی در این روش نادر و کم‌تر از ده درصد موارد است.

در ابتدا اسفنکتروتومی در خط وسط پشتی مقعد در محل شکاف ایجاد شده با یا بدون فیشرکتومی انجام می‌شد. اما به دلیل موفقیت‌آمیز نبودن آن محل برش را به سمت راست یا چپ دیواره‌ کانال مقعد بسته به راحتی دست جراح تغییر دادند که اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد نام گرفت. اسفنکتروتومی تحت بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی نخاعی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود.

 روش اسفنکتروتومی بسته

در روش اسفنکتروتومی بسته، با یک تیغه شیار جانبی ایجاد، پس از آن عضله‌ی دریچه‌ای بیرون کشیده شده و قسمتی از دریچه‌ی داخلی بریده می‌شود. دقت و مراقبت برای کاهش آسیب به مخاط مقعد برای جلوگیری از فیستول لازم است. برش ایجاد شده در روش بسته به وسعت فیشر مقعدی خواهد بود.

 اسفنکتروتومی باز

در اسفنکتروتومی باز، یک برش نیم الی یک سانتی‌متری درون کانال ایجاد سپس به همان روش بسته عمل می‌شود. در پایان قسمت انتهایی برش را بسته به شرایط باز گذاشته یا می‌بندد.

اسفنکتروتومی به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری فرد در بیمارستان انجام می‌شود و فرد می‌تواند در همان روز جراحی به خانه بازگردد.

به طور معمول، درد بعد از عمل در هر دو روش باز و بسته اسفنکتروتومی خفیف است. تقریبا بلافاصله بعد از جراحی درد ناشی از فیشر مقعد کاهش می‌یابد. به غیر از محدودیت‌هایی که گیجی ناشی از بی‌هوشی برای فرد ایجاد می‌کنند، امکان بازگشت به فعالیت‌های روزمره وجود دارد. فرد با توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم بعد از عمل که توسط پزشک توضیح داده می‌شود، ترخیص خواهد شد.

درمان شقاق به روش، دیلاتاسیون

بهترین روشهای درمان شقاق(فیشر): با پیشرفت علم روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود شقاق مقعد به کار گرفته شده است که یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها روش اتساع دریچه‌ی مقعد یا همان روش دیلاتاسیون است.

 

در روش دیلاتاسیون، فیشر مقعد جراح با ایجاد کشش دستی در کانال و دریچه‌ی مقعد سعی می‌کند تا فشار موجود بر روی دیواره‌ و دریچه‌ی مقعد را کم و عضلات آن را کمی شل و رها کند. روش اتساع مقعد به دلیل خطرات و عوارض غیر قابل قبولی که داشت خیلی زود جای خود را به روش‌های نوین جراحی شقاق مقعد داد.

 

درد ناحیه تناسلی یکی از بیماری توده های ناحیه تناسلی  به شمار می رود  و باید به موقع درمان شود تا تبدیل به تودخ خای وخیم نشود.

روش درمانی شقاق

آمار بالای شکایت از بی‌اختیاری گاز روده و بی‌اختیاری مدفوع باعث شده تا بسیاری از جراحان ریسک انجام این جراحی را برای درمان شقاق مقعد بیماران‌شان نپذیرند. بدین ترتیب تمایل به انجام یا تشویق بیماران به انتخاب این روش درمانی شقاق در سطح جهان کم‌رنگ شده است.

جراحان در تمام دوران تحصیل خود آموزش می‌بینند تا آگاهانه و با توجه به خطرات و معایب و مزایای روش‌های درمانی و با هدف حفظ و بهبود سلامت بیمار خود برای درمان تصمیم بگیرند.

به همین دلیل شاهد کنار رفتن خود به خودی این روش در درمان شقاق در سطح جهان بودیم. روش دیلاتاسیون مقعد به دلیل نداشتن استانداردهای لازم حفظ ایمنی و سلامت بیمار طرف‌داران خود را از دست داده است.

شفا کلینیک

شفاکلینیک، مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران شفا کلینیک با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی و تجربه انبوه درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران، توانسته است به صورت تخصصی،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناصر

    سلام. من دچار یبوست هستم چند روزی هم مدفوع سفت شده بود و به سختی دفع میشد. حدود ۳ روزه که در یک قسمت مقعد دچار سوزش شدم و یه قسمت ب صورت ورم کوچیک شده.

  • ن.رضایی

    پیام را فرستادم

  • ن.رضایی

    من بیش از ۱۵ ساله وسواس فکری دارم خیلی شدیده البته با دارو کم شده ولی دوباره بر میگرده درمانهای مختلف رو امتحان کردم فایده نداشت چه راهی مونده واقعا باید ناامید بشم ؟البته توکل به خداست

  • محسن حقیقی

    بیماری هستم که حدود ۵ ساله ضربه مغزی شدم کل بدنم خارش داره/مدتی قرص لیتیزن میخوردم/مدتی عرق شاطره/مدتی عرق کاسنی.ولی فایده نداشته/توی ۱سایت نوشته بود: هنگامی که سیستم عصبی شما بیمار و سردرگم می شود، ممکن است به طور تصادفی به اعصاب روی پوست فرمان دهد که خارش را شروع کنند. درحالی که چیزی وجود ندارد که مسبب آن باشد مثل ضربه مغزی،سکته‌ی مغزی و ام.اس خواهش میکنم بگید چکار کنم؟ متشکرم

  • لغو پاسخ
شفا کلینیک
بستن شفا کلینیک شفا کلینیک

سوالات خود را از شفا کلینیک بپرسید

02166928633