برداشتن پولیپ‌های بزرگ روده بزرگ بدون جراحی عمده

maryam01
اگرچه پولیپ‌ها خوشه‌‌های کوچکی از سلول‌ها هستند که داخل روده بزرگ شکل‌می‌گیرند، اما در صورت عدم درمان می‌توانند موجب مشکلات عمده‌ای شوند.

اگرچه پولیپ‌ها خوشه‌‌های کوچکی از سلول‌ها هستند که داخل روده بزرگ شکل‌می‌گیرند، اما در صورت عدم درمان می‌توانند موجب مشکلات عمده‌ای شوند. با اینکه احتمالاً شنیده‌اید برای خارج ساختن پولیپ‌های بزرگ روده بزرگ به کولکتومی (پس‌روده‌برداری) نیاز است که در آن قسمت بزرگی از روده برداشته می‌شود، اما روشی جدید وجود دارد که می‌تواند جایگزینی برای جراحی عمده باشد.
اغلب پولیپ‌ها خوش‌خیم هستند، بدان معنا که ذاتاً بی‌ضررند، با این حال برخی از این پولیپ‌ها ممکن است با گذشت زمان سرطانی شوند. در نتیجه نباید این پولیپ‌ها را نادیده گرفت و از آنجاییکه با مشاهده آن‌ها نمی‌توان تشخیص داد که آیا پولیپ سرطانی می‌شود یا خیر، باید همه‌ی پولیپ‌ها برداشته شوند. 
با اینکه همه‌ی افراد می‌توانند دچار پولیپ شوند، اما احتمال شکل‌گیری پولیپ در افراد بالای۵۰ سال و آنانی که دارای سابقه‌ی خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ هستند بیشتر است.
از آنجاییه پولیپ‌های روده بزرگ معمولاً دارای هیچ نشانه‌ای نیستند، پزشکان برای تشخیص پولیپ‌ها یا علائم اولیه سرطان روده‌ی بزرگ توصیه می‌کنند افراد به طور مدام تحت آزمایشات غربالگری قرار گیرند.
تا کنون پولیپ‌هایی که اندازه‌ی آن‌ها بزرگ‌تر از آن بود که بتوان آن‌ها را با روده بزرگوسکوپی برداشت با کولکتومی خارج می‌شدند. این عمل نوعی جراحی عمده است که نیازمند بی‌هوشی عمومی و برداشتن قسمت بزرگی از روده می‌باشد، بنابراین دارای ریسک‌های احتمالی از جمله عفونت شدید است. 
خوشبختانه روش ( Endoscopic Submucosal Dissection) به پزشک اجازه می‌دهد بدون انجام یک جراحی وسیع پولیپ را خارج سازد. با اینکه این روش بسیار طولانی‌تر از کولکتومی متعارف است، اما جایگزین ایمنی خواهد بود که شامل برداشتن قسمتی از روده بزرگ نیست.
(منبع: mayoclinic)

کشف پروتئینی که موجب بروز پولیپ‌ روده بزرگ می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ