فعالیت فیزیکی در میانسالی، دوران حیاتی برای پیشگیری از سالخوردگی

maryam01
بسیاری از جوانان برای آنکه کمری باریک داشته باشند ورزش می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد ورزش بعد از ۴۰ سالگی می‌تواند دورانی حیاتی و مهم برای پیشگیری از سالخوردگی باشد.

بسیاری از جوانان برای آنکه کمری باریک داشته باشند ورزش می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد ورزش بعد از ۴۰ سالگی می‌تواند دورانی حیاتی و مهم برای پیشگیری از سالخوردگی باشد. حتی انجام ورزش‌هایی در میانسالی که شدت کمتری دارند هم می‌تواند باعث کند شدن سالخوردگی سلول‌ها شود.
وقتی سلولی سالخورده و پیر می‌شود، تلومرها به طور طبیعی ساییده شده اما عواملی مانند چاقی، سیگار کشیدن و بیماری‌هایی مانند دیابت و بی‌خوابی می‌تواند باعث تسریع روند نابودی آنها شود. لازم به ذکر است که تلمورها، کلاهک‌هایی در انتهای DNA هستند که مانع از ساییده شدن آنها می‌شوند. تلمور بلندتر یعنی طول عمر بیشتر.
تحقیقات قبلی ثابت کرده که ورزشکاران نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند تلمورهای بلندتری در همان سن دارند. در بخشی از این تحقیق، محققان ۶۵۰۰ فرد ۲۰ تا ۸۴ ساله را بر اساس پاسخ‌هایشان به تست آماری مورد آزمایش قرار دادند. در این بررسی، سعی شد تا اطلاعاتی درباره‌ی سلامت افراد از جمله عادات ورزش کردن آنها جمع‌آوری شده و نیز آزمایش خون هم از آنها به عمل آمد. در واقع آزمایش خون برای سنجش طول تلمورهای شرکت کنندگان بود. اگر افراد ظرف یک ماهه گذشته فعالیت‌هایی همچون تمرینات کاهش وزن، تمرینات عادی مانند پیاده‌روی و تمرینات شدید مانند دو یا دوچرخه‌ سواری انجام داده بودند، باید در در برگه‌ی آمار آن را علامت می‌زدند.
بعد از به دست آمدن نتایج، محققان آن را با نتایج طول تلومورهای شرکت کنندگان مقایسه کردند. آنها دریافتند افرادی که در یک نوع فعالیت شرکت کرده بودند نسبت به افرادی که هیچ ورزشی انجام نداده بودند، تا ۳ درصد، افرادی که دو نوع فعالیت انجام داده بودند ۲۴ درصد، افرادی که سه فعالیت انجام داده بودند ۲۹ درصد و برای افرادی که چهار فعالیت انجام دادند تا ۵۲ درصد خطر کوتاه بودن تلومر در آنها کمتر بود. بنابراین باید گفت که انجام ورزش در سنین میانسالی، زمانی مهم و حیاتی برای پیشگیری از کوتاه شدن تلومرها است.
(منبع: NHS)

چرا خانم‌ها به پیری زودرس دچار می‌شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ