اثرات سوء تغذیه زن باردار بر ضریب هوشی کودک

مهرناز زاوه
رژیم غذایی و سلامت زنان باردار تاثیر قابل توجهی بر نوزادان آنها دارند؛ چون بدن مادر مسئولیت تعذیه و رشد جنین را بر عهده دارد. از این رو، اگر مادر در طول دوران بارداری سوء تعذیه داشته باشد، نوزاد او نیز از این عارضه رنج خواهد برد.

رژیم غذایی و سلامت زنان باردار تاثیر قابل توجهی بر نوزادان آنها دارند؛ چون بدن مادر مسئولیت تعذیه و رشد جنین را بر عهده دارد. از این رو، اگر مادر در طول دوران بارداری سوء تعذیه داشته باشد، نوزاد او نیز از این عارضه رنج خواهد برد. در برخی از موارد، سوء تغذیه دوران بارداری بر رشد مغز جنین اثر می‌گذارد و ضریب هوشی او را پایین می‌آورد. با این حال، عوامل دیگری نیز در این مسئله دخیل هستند.
اثرات سوء تغذیه
سوء تغذیه مادر در طول دوران بارداری بر رشد مغز جنین اثر گذاشته و ضریب هوشی او را کاهش می‌دهد. سوء‌ تغذیه شدید و کمبود وزن ناشی از آن بیشترین اثر را بر روی نوزادان می‌گذارد؛ چون وزن نوزاد به هنگام تولد مستقیما با ضریب هوشی او ارتباط دارد. از سوی دیگر، مطالعه‌ای در مقیاس بزرگ بر روی ۳۰۰ هزار جوان ۱۸ ساله انجام شد؛ زندگی این جوانان در دوران جنینی با قحطی همراه بود. نتایج به دست آمده از این مطالعه بیانگر آثار متفاوت قحطی و سوء تغذیه ناشی از آن بر روی این جوانان هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که سوء تغذیه در کوتاه مدت اثر چندانی بر ضریب هوشی کودکان نمی‌گذارد. در مقابل، سوء تغذیه طولانی مدت در دوران کودکی تاثیر بیشتری بر رشد مغز و یادگیری کودک می‌گذارد.
اگر مادران باردار سوء تغذیه داشته باشند، مغز نوزاد از مواد مغذی لازم برای رشد و تکامل محروم خواهد شد. بر این اساس، سوء تغذیه دوران بارداری به مشکلات ساختاری مغز کودک منجر می‌شود. علاوه‌براین، نورون‌ها در زمان رشد در مغز جابجا می‌شوند تا با یکدیگر ارتباط بگیرند. سوء تغذیه مانع از حرکت نورون‌ها شده و ارتباط آنها را مختل می‌سازد.
(منبع: NHS)

اثر سوءتغذیه در اوایل بارداری بر نوزاد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ