چطور با فردی خودشیفته زندگی کنیم و قربانی نباشیم-قسمت اول

مهرناز زاوه
شاید شما هم از جمله کسانی باشید که با یک فرد مبتلا به اختلال نارسیسم یا خودشیفتگی ازدواج کرده و هنوز به طور کامل از این مساله آگاه نیستید. عدم آگاهی از این اختلال و شیوه برخود با آن می‌تواند تک تک دقایق زندگی را برایتان به یک کابوس وحشتناک تبدیل کند.

گرایش به خودشیفتگی در همه ما انسان‌ها وجود دارد، اما با درجات متفاوت. شاید شما هم از جمله کسانی باشید که با یک فرد مبتلا به اختلال نارسیسم یا خودشیفتگی ازدواج کرده و هنوز به طور کامل از این مساله آگاه نیستید. عدم آگاهی از این اختلال و شیوه برخود با آن می‌تواند تک تک دقایق زندگی را برایتان به یک کابوس وحشتناک تبدیل کند. در اینجا با تکنیک‌هایی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کند آسیب کمتری از زندگی با چنین افرادی متحمل شوید.
او آدم‌ ترسویی است – پس لازم نیست بترسید
افراد خودشیفته کسانی هستند که خودشان را در قالب بزرگترین افرادی توصیف می‌کنند که که نظیرش تا به حال به دنیا نیامده است و واقعا این مسئله را باور دارند. اما پشت این اعتماد به نفس کاذب، کسی خوابیده که شخصیتی متزلزل و نامطمئن دارد و از عقده‌ی حقارت شدیدی رنج می‌برد. در واقع آنها درست مثل آدم‌های قلدر و گردن کلفتی هستند که احتمالا با آنها روبرو شده‌اید. هر زمان که دیگر از آنها نترسید و در برابرشان بایستید، آنها می‌ترسند و پا پس می‌کشند. 
نکته: افراد خودشیفته معمولا آدم‌های بددهن و فحاشی هم هستند. اگر فردی که با آن در تماسید به شما فحش داد یا بددهنی کرد، به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین نکته در این وضعیت آن است که خودتان را در شرایطی قرار ندهید که او را بزنید. وقتی با آنها مواجه می‌شوید، حواستان باشد که در جای امنی باشید، هرگز تنها نبوده و بتوانید در صورت وقوع اتفاق، بلافاصله درخواست کمک کنید.
هیچ استدلالی جواب نمی‌دهد –بهتر است آن را امتحان نکنید
آدم خودشیفته هیچ استدلالی را نمی‌پذیرد. این به خاطر آن است که فکر می‌کند حق با اوست؛ «همیشه». بنابراین سعی کنید وقت و انرژی خود را برای توجیه آنها هدر ندهید. در مواردی که با آنها روبرو شده و وارد بحث می‌شوید، سعی کنید عقب بکشید و جر و بحث را متوقف کنید. سکوت، همیشه هم نشانه‌ی ترس نیست، بلکه گاهی می‌تواند سلاح دفاعی باشد. و زمانی که شما بدون واکنش نشان دادن نسبت به مسخره‌بازی‌های پوچ و بیخودش نسبت به او بی‌اعتنایی می‌کنید،  این مسئله او را آزار داده و بعد از مدتی متوجه می‌شود که شما حاضر نیستید طرز فکر یا روش برخوردتان را به خاطر آنچه او انجام می‌دهد تغییر دهید.
بدخلقی‌اش را نادیده بگیرید
یکی از راه‌های روبرو شدن با افراد خوشیفته آن است که بدخلقی او را نادیده بگیرید. سعی کنید روش کارش را به خاطر داشته باشید. بهتر است آن را نادیده گرفته و به هیچ وجه باور نکنید. بگذارید در بدبختی خود غوطه بخورند. چون خیلی زود خواهید دید که مجبور می‌شوند روش دیگری را امتحان کرده یا آنکه کس دیگری با تحکم این حماقت را به رخ آنها خواهد کشید.
نکته: سعی کنید بدخلقی را بشناسید. این رفتار ممکن است به این شکل باشد که فرد خود را بزند یا هوار بکشد و نسبت به شما حالت پرخاش داشته باشد. اگر این رفتارها را دیدید، حتما آنها را نادیده گرفته و به کارتان ادامه دهید.
با پرخاش به او واکنش نشان ندهید
پرخاشگری بهترین ابزار برای استفاده در برابر افراد خودشیفته نیست، چرا که برای آنها، همه چیز حالت رقابتی داشته و «باید» همیشه برنده باشند – به هر قیمتی. بنابراین وقتی با آنها رو در رو شدید، آرامش خود را حفظ کرده، با صدایی محکم و آرام جواب دهید. اگر به حرفتان گوش نکرد، دست‌هایتان را روی سینه‌تان قلاب کرده یا آنها را پشت خود و روی کمر بگذارید (روشی عالی برای نشان دادن مقاومت و پرخاشگری بدون داد و هوار). او خیلی زود خواهد فهمید که شما به حرف‌های او زیاد گوش نداده یا ارزشی برای آن قائل نیستید. در این زمان، اصلا واکنش سریع از خود بروز ندهید.
(منبع: thehealthsite)

اختلال شخصیت خودشیفته چه علائمی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ