1 درصد خواب کمتر؛ مساوی با خروارها مکافات!

jalalvand
ماه و تاثیر آن بر رفتار آدمی همیشه در هاله‌ای از رمز و راز بوده و به همین دلیل قرن‌ها موضوع اعجاب اجداد ما، و دستمایه داستان‌سرایی‌های اسرارآمیز بوده است. مسلما بدر کامل انسان را به گرگینه تبدیل نمی‌کند ولی هنوز بسیارند کسانی که حالات مختلف ماه را در تغییر خلق، افت توانایی فیزیکی و بهم خوردن خواب شبانه‌شان مقصر می‌دانند، ولی آیا در این افسانه‌ها رد پایی هرچند کمرنگ از علم وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال و بررسی امکان وجود تاثیر وضعیت ماه بر انسان، تیمی از کارشناسان بین‌المللی تفاوت الگوی خواب و میزان فعالیت کودکان را در زمان‌های مختلف مطالعه و ثبت کردند. نتیجه این تحقیقات در ژورنال «کرانه‌های طب اطفال» منتشر شده است.

دکتر ژان-فیلیپ شاپو از انستیتوی تحقیقاتی اونتاریو می‌گوید: «بچه‌ها نسبت به بزرگسالان به ساعات خواب بیشتری نیاز دارند و تغییرات رفتاری‌شان نمایان‌تر است. به دلیل وجود این دو خصوصیت، ما کودکان را برای مطالعه انتخاب کرده‌ایم. تعداد 5812 کودک از پنج قاره جهان و از خانواده‌هایی با موقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی متفاوت انتخاب شدند.

این کودکان همچنین دارای شاخص وزن و قد، میزان فعالیت فیزیکی و ساعات خواب شبانه متفاوت بودند. اطلاعات در یک بازه زمانی 28 ماهه جمع‌آوری شد که منطبق با دوره یک دور گردش کره ماه یعنی 28 روز است. هر دوره 28 روزه به سه دوره بدر کامل، نیمه ماه و ماه نو تقسیم شد. یافته‌ها نشان داد که زمان خواب شبانه در زمان بدر کامل نسبت به ماه نو 5 دقیقه کمتر است. به‌جز این، بقیه فاکتورهای رفتاری هیچ تفاوت محسوسی نشان ندادند.

شاپو می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد ماه هیچ تاثیری بر رفتار انسان ندارد به‌جز کاهش یک درصدی زمان خواب در زمان بدر کامل که این تغییر هم با توجه به جامعه آماری بزرگی که در نظر گرفته‌ایم، توجیه‌پذیر است. این کاهش یک درصدی تاثیری بر سلامت انسان ندارد و در مجموع، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا رفتارهای مورد مطالعه تحت تاثیر عواملی بسیار تعیین‌کننده‌تر از چرخه ماه و تغییر میزان گرانش ناشی از آن هستند، ازجمله ژن‌ها، میزان تحصیلات، درآمد ماهانه و جنبه‌های فیزیولوژیک.»

علیرغم قاطعیت اطلاعات استخراج شده، به علت جذابیت این مبحث، مطالعات روی امکان تاثیر چرخه ماه روی فیزیولوژی افرادی که از نارسایی‌های روحی ـ روانی رنج می‌برند، ادامه دارد. فولکلور و ادبیات عامه، داستان‌های زیادی در این ارتباط بازگو می‌کنند و با آنکه تا کنون صحت علمی این داستان‌ها رد شده، کشش و جذابیت آن به قوت خود باقی است.

منبع: روزنامه سپید- Medical News Today

لینک مرتبط: بی خوابی مساوی است با ضربه مغزی!(قسمت اول)

بی خوابی مساوی است با ضربه مغزی!(قسمت دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ