جلوگیری از سرماخوردگی و سرفه‌های آلرژیک در زمستان

مهرناز زاوه
محرک‌های موجود در آب و هوا مانند موی بدن حیوانات خانگی، کپک و قارچ در تمام طول سال وجود دارند، اما در فصل زمستان فعال‌تر از همیشه می‌شوند؛ چون مردم تمام پنجره‌ها را می‌بندند تا از ورود سرما به داخل خانه جلوگیری شود.

آیا در فصول خاصی از سال یا تمام طول سال با علائم آلرژیک مواجه می‌شوید؟ دکتر گورپریت سینگ دانگ، پزشک عمومی در بیمارستان پاتیالا در این باره می‌گوید: «با نزدیک شدن فصل زمستان، احتمال ابتلا به آلرژی افزایش می‌یابد و افراد به اقدامات پیشگیرانه نیاز خواهند داشت.»
آلرژی در فصل زمستان می‌تواند شما را مریض کند. این عارضه معمولا با گرفتگی یا آبریزش بینی، قرمزی چشم‌ها، عطسه و سرفه همراه است. کپک، گرد و غبار موجود در خانه، موی بدن حیوانات خانگی و عطر از جمله رایج‌ترین آلرژن‌ها هستند. سطح مقاومت و ایمنی بدن در فصول سرد سال کاهش می‌یابد. موی بدن حیوانات خانگی، دود، گاز و گرد و غبار در زمستان باعث آبریزش بینی و خارش چشم‌ها می‌شوند. سرما خوردگی یک بیماری فصلی است، اما آلرژی می‌تواند برای یک مدت طولانی شما را درگیر خود کند.
محرک‌های موجود در آب و هوا مانند موی بدن حیوانات خانگی، کپک و قارچ در تمام طول سال وجود دارند، اما در فصل زمستان فعال‌تر از همیشه می‌شوند؛ چون مردم تمام پنجره‌ها را می‌بندند تا از ورود سرما به داخل خانه جلوگیری شود. فضای گرم محیط خانه شرایط لازم برای رشد قارچ و کپک را فراهم می‌آورد. نوع واکنش این عوامل حساسیت‌زا در صورتی قابل کنترل خواهد بود که عوامل محرک شناسایی شوند.
محرک‌های داخلی که عامل اصلی ناراحتی هستند، عبارتند از:
قارچ: وقتی بیمار تخم قارچ‌های موجود در محیط را استنشاق می‌کند، با مشکل تنفسی مواجه می‌شود. تخم قارچ مانند گرده در هوا شناور است و می‌تواند به مشکلات متعددی منجر شود. به علاوه، رشد قارچ در مکان‌های مرطوب مانند حمام و زیرزمین سریع‌تر است.
گرد و غبار: گرد و غبار حتی در خانه‌های به ظاهر تمیز هم یافت می‌شود. ترکیبات آلرژی‌زای گرد و غبار باعث آبریزش چشم، گرفتگی بینی و عطسه‌های سنگین می‌شوند. گرد و غبار معمولا در بالش، تشک، اثاثیه خانه، پرده و فرش انباشته می‌شود.
موی بدن حیوانات خانگی: پوست حیوانات خانگی باعث آلرژی نمی‌شود، بلکه پروتئین موجود در بزاق و ادرار این حیوانات است که آلرژی ایجاد می‌کند. موی بدن حیوانات خانگی نازک است و به راحتی به لباس، کفش و موی شما می‌چسبد.
شما می‌توانید با شناسایی عوامل محرک از آلرژی زمستانی اجتناب کنید. اغلب افراد به سرفه، آبریزش بینی، خارش چشم، عطسه و گودی زیر چشم‌ها توجه نمی‌کنند و آنها را به عنوان علائم طبیعی زمستان در نظر می‌گیرند. اگر علائم بیش از یک هفته به طول بیانجامند، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
اقدامات پیشگیرانه اغلب جواب می‌دهد:
تهویه هوا: با آمدن فصل زمستان، افراد خود را با پتو، تشک، بالش و لباس‌های پشمی گرم نگه می‌دارند؛ وسایلی که معمولا پر از گرد و غبار هستند. پنجره‌ها در این فصل بسته شده و بخاری‌ها روشن می‌شوند تا از آب و هوای سرد بیرون در امان باشیم. در نتیجه، محیط خانه از نور آفتاب محروم شده و شرایط لازم برای رشد قارچ فراهم می‌شود. بنابراین، اجازه دهید نور آفتاب به خانه بتابد!
تدارک یک برنامه عملی: پرده و فرش‌ها را به طور منظم جارو بزنید و پتو و لباس‌های پشمی را هفته‌ای یک بار در زیر نور خورشید آویزان کنید. گیاهان زینتی ممکن است آلرژی‌زا باشند. تعویض فرش‌ها نیز به کاهش عوامل آلرژی‌زا کمک می‌کند. بخاری و دستگاه‌های تهویه هوا نیز باید به طور منظم پاکسازی شوند.
مراقبت دائمی: از سیگار کشیدن و بکارگیری عود خودداری کنید. از دستگاه‌های مرطوب کننده و رطوبت‌گیر برای جلوگیری از رشد قارچ و پراکندگی گرد و غبار استفاده کنید. به طور مداوم محیط اطراف خانه را بررسی کنید و مکان‌هایی را که احتمال رشد قارچ در آنها زیاد است، تمیز نگه دارید. زیرزمین خانه را به صورت منظم تمیر کنید و از شر اسباب و اثاثیه بی‌مصرف خلاص شوید تا گرد و غبار در خانه انباشته نشود. آلرژی را نادیده نگیرید. سعی کنید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. دکترها با تجویز دارو، اسپری‌های بینی و اسپری‌های استنشاقی در طول زمستان شما را از آلرژی در امان نگه می‌دارند.
منبع: thehealthsite

با این دم نوش‌ها به جنگ سرماخوردگی بروید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ