نکاتی که باید درباره مصرف شامپو بدانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر چند روز موهای خشک و آسیب دیده خود را نشورید، بهتر به نظر خواهد رسید، چون چربی طبیعی پوست زمان بیشتری برای رسیدگی به تارهای مو خواهد داشت.

به گفته کارشناسان مو و طرفداران جنبش ضد شامپو، مصرف شامپو به صورت روزانه ضرورتی ندارد و ممکن است در بدترین حالت به موهای شما آسیب هم برساند. قدمت شامپو به یک قرن پیش باز می‌گردد، اما تنها طی همین چند دهه گذشته بوده که مصرف شامپو به یک ضرورت تبدیل شده است. به گفته نیکول راجرز، استادیار رشته پوست در دانشگاه تولان، شامپوهای امروزی مو از سال ۱۹۳۰ به این طرف توسعه یافتند. این شامپوها جایگزین صابون‌هایی شدند که شستن آنها از روی سر بسیار دشوار بود. با عرضه سشوارهای مدرن در بازار، کار زنان برای حالت دادن به موهای خود راحت‌تر شد. در آن زمان، زنان عادت داشتند یک بار در هفته موهای خود را شامپو بزنند. اغلب زنان به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌کردند تا از محصولات ویژه برای ثابت نگه داشتن فرم و حالت موهای خود استفاده کنند. چون عمل خشک کردن و حالت‌دهی به موها یک امر زمان‌بر بود.
امریکایی‌ها بیشتر از همه شامپو مصرف می‌کنند
مطابق بررسی‌های انجام شده، مردم در ایالات متحده ۴ یا ۵ بار در هفته به موهای خود شامپو می‌زنند. این آمار به طور متوسط، دو برابر بیشتر از مصرف شامپو در ایتالیا و اسپانیا است. در سال ۲۰۰۷، یک شبکه رادیویی در سیدنی به تعریف داستان مردی پرداخت که بیش از یک دهه از شامپو استفاده نکرده بود. او شنوندگان را به این چالش دعوت کرد که ۶ هفته شامپو نزنند. به گزارش نیویورک تایمز، بیش از ۵۰۰ نفر به چالش او پاسخ دادند و ۸۶٪ گزارش کردند که موهایشان حالت بهتری به خود گرفته است.
پوست سر هر کس متفاوت است
بنابراین، هر چند وقت یک بار باید موهای خود را بشوریم؟ این مسئله به عوامل مختلفی از جمله فیزیولوژی بستگی دارد. کسانی که تولید سبوم در آنها بیشتر است و پوست و موی چرب دارند، باید روزانه سرشان را بشورند. افرادی که تولید سبوم در آنها کمتر است، می‌توانند هر چند روز یک بار سرشان را بشورند. برخی گفته‌ها حاکی از آن است که شستشوی روزانه سر می‌تواند به خشکی پوست سر و فولیکول‌های مو منجر شود؛ اما دکتر راجرز می‌گوید که این باور نادرست است. هیچ شواهدی مبنی بر آسیب دیدن مو به خاطر مصرف شامپو وجود ندارد.
هر نوع مو، نیازهای خاص خودش را دارد
نوع موی فرد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر چند روز موهای خشک و آسیب دیده خود را نشورید، بهتر به نظر خواهد رسید، چون چربی طبیعی پوست زمان بیشتری برای رسیدگی به تارهای مو خواهد داشت. افرادی که موهای خود را رنگ یا هایلایت کرده‌اند، از شستشوی مکرر موهای خود بیشتر آسیب می‌بینند. موهای ضخیم، مجعد و موج‌دار در مقایسه با موهای نازک مقاومت بیشتری در برابر شستشوی روزانه دارند.
منبع: health

توصیه‌های متخصصین برای مراقبت از پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ