استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارتباط آن با اختلالات خواب

مهرناز زاوه
محققان می‌گویند نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد اینکه چند وقت به چند وقت به حساب کاربری خود سر می‌زنیم و آن را چک می‌کنیم نسبت به مدت زمان استفاده از آن، می‌تواند به نوعی میزان بروز اختلالات خواب را پیش بینی کند.

همه ما احتمالا با این صحنه روبرو شده‌ایم: نور گوشی هوشمند شما خاموش و روشن می‌شود، یعنی که خبری در صفحه توئیتر یا فیسبوک‌تان شده است. محققان می‌گویند افراد جوانی که پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را زیاد چک می‌کنند، نسبت به سایر افرادی که هر از گاهی آن را چک می‌کنند، خطر بروز اختلالات خواب در آنها بیشتر است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی سریعا در حال افزایش است و آمار نشان می‌دهد حدود ۶۵ درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده از  شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
اگرچه عوامل بسیاری در بروز اختلالات خواب در جوانان دخیل هستند، اما اطلاعات کمی درباره‌ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارتباط آن با اختلال خواب موجود است. در همین ارتباط، محققان این ارتباط را بین ۱۷۸۸ فرد جوان ۱۹ تا ۳۲ ساله در ایالات متحده مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که این افراد به طور متوسط ۶۱ دقیقه در روز از شبکه‌های اجتماعی بازدید کرده و حدود ۳۰ بار در هفته حساب کاربری خود را چک می‌کنند. علاوه بر این، نزدیک ۳۰ درصد از شرکت کنندگان دچار اختلال خواب بودند که رقم بالایی بود.
نتایج نشان داد شرکت کنندگانی که در طول هفته بیشتر از بقیه حساب کاربری خود را چک می‌کردند در مقایسه با افرادی که خیلی کم به آن سر می‌زدند، میزان بروز اختلال خواب در آنها ۳ برابر بیشتر بود. محققان می‌گویند نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد اینکه چند وقت به چند وقت به حساب کاربری خود سر می‌زنیم و آن را چک می‌کنیم نسبت به مدت زمان استفاده از آن، می‌تواند به نوعی میزان بروز اختلالات خواب را پیش بینی کند. اگر مشکل همین باشد، آنگاه انجام اقداماتی برای از بین بردن رفتارهای وسواسی «چک کردن حساب کاربری» می‌تواند مؤثر واقع شود.
منبع: medicaldaily

برای کاهش عوارض تلفن همراه چه باید کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ