آیا ویتامین‌های مو، پوست و ناخن واقعا جواب می‌دهند؟

مهرناز زاوه
یکی از سؤال‌هایی که پیوسته در حوزه زیبایی و محصولات مربوط به آن مطرح می‌شود این است که آیا ویتامین‌های لازم برای مو، پوست و ناخن واقعا جواب می‌دهند؟

یکی از سؤال‌هایی که پیوسته در حوزه زیبایی و محصولات مربوط به آن مطرح می‌شود این است که آیا ویتامین‌های لازم برای مو، پوست و ناخن واقعا جواب می‌دهند؟ در شرایطی که بسیاری از محصولات زیبایی در بازار ادعا می‌کنند که محصولاتشان باعث سم‌زدایی پوست شده یا خیلی سریع چین و چروک‌ها را از بین می‌برد، گاهی ممکن است با خود فکر کنیم شاید استفاده از سرم‌های ویتامین هنگام شب کافی نیست و حتما آنها را باید بخوریم؟ در این زمینه با دکتر مارینا پردو، استادیار پوست‌شناسی و دکتر تغذیه صحبت کردیم که در زمینه رژیم‌های لازم برای مبارزه با چین و چروک، رژیم‌های کاهش وزن، کم‌پشتی موها، آکنه و سایر بیماری‌های پوستی تخصص دارد.
سه مکمل مهم برای مو، پوست و ناخن‌های شما
توصیه من به بیمارانی که به دنبال ترمیم و بهبود وضعیت موها، ناخن و یا مشکلات مو هستند این است که از این سه مکمل استفاده کنند؛ چرا که در از بین بردن مشکلات پوستی تأثیر بسزایی دارند.
بیوتین
هنگامی‌که بیوتین در مرکز بستر ناخن، جایی که سلول‌ها در آن تولید می‌شوند، جذب می‌شود، باعث تحریک تولید پروتئین برای رشد ناخن‌ها می‌شود. علاوه بر این، بیوتین می‌تواند باعث تحریکِ رشد مو شده و از طریق محافظت از مو در برابر خشکی، پوسته‌پوسته شدن پسِ سر و افزایش انعطاف‌پذیری پوسته سر برای پیشگیری از شکنندگی، باعث افزایش ایجاد بافت‌های سالم‌تر شود. توصیه من به بیمارانی که هر نوع نگرانی درباره کم‌پشتی مو یا شکنندگی ناخن‌ها دارند، استفاده از بیوتین است.
ویتامین B
من اغلب به بیمارانی که دچار آکنه هستند توصیه می‌کنم از ویتامین B کمپلکس به منظور کمک به پاک‌سازی پوستشان استفاده کنند. در واقع ویتامین B در قالب آنتی‌اکسیدانی برای پوست عمل می‌کند که در از بین بردن باکتری‌ها نقش عمده‌ای دارد. از طرفی باعث متعادل شدن میزان تستسترون در بدن می‌شود که مانع از بروز آکنه خواهد شد. کمبود ویتامین B هم یکی از علل عمده بروز آکنه است، بنابراین سعی کنید از این مسئله مطمئن شوید که بدنتان ویتامین B کافی دارد؛ چرا که این ویتامین مانع از بروز بیماری شده و به درمان برخی مشکلات کمک می‌کند. فراموش نکنید که ویتامین B باعث کاهش استرس و بهبود کارکرد غدد فوق‌کلیوی هم می‌شود. 
اسیدهای چرب دریایی
وقتی اسیدهای چرب مانند امگا۳ را می‌خورید، آنها می‌توانند با خشکی پوست، شکنندگی مو، کم‌پشتی مو و پوسته‌پوسته شدن پسِ سر مبارزه کنند. DHA و EPA موجود در امگا۳ باعث اضافه شدن میزان درخشندگی و کشسانی و از بین رفتگی تیرگی پوست می‌شود و به رشد مجدد مو کمک می‌کند. علاوه بر این، چربی خوراکی موجود در اسیدهای چرب امگا۳ باعث محافظت و ترمیم سلول‌های پوستی شده، و به مرطوب شدن پوست از قسمت داخلی به سمت بیرون کمک می‌کند. امگا۳ می‌تواند از پوست در برابر سوزش ناشی از نور خورشید  و تماس زیاد با پرتوهای فرابنفش محافظت کند، بنابراین پیشنهاد من به بیماران این است که حداقل یک تا دو کپسول از این مکمل را به صورت روزانه مصرف کنند.
ویتامین‌‌هایی با مزایای زیبایی
خب، بقیه گزینه‌ها چطور؟ آنها مضر نیستند. اما برای آنکه تغییرات چشمگیری در پوستتان ببینید، باید دوزهای فراوانی از ویتامین‌ها مصرف کنید، چیزی بیشتر از آنچه در مکمل‌ها وجود دارد. اگرچه ممکن است شاهد تغییرات شاخصی نباشید، اما متخصصان تغذیه در این باره می‌گویند که مصرف میزان کافی ویتامین A، C و E برای سلامت پوست بسیار مفید است و نکته جالب اینجاست که بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار اغلب در ترکیبات خود این ویتامین‌ها را دارند. 
ویتامین A
ویتامین A به نرمی و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند و خصوصا برای پیشگیری از بروز بیماری و پوست‌هایی که حساس به آکنه هستند قویا توصیه می‌شود. با این حال، برای آنکه تغییرات چشمگیری در پوست خود ببینید، باید محصولی ترکیبی از ویتامین A مصرف کنید. قر‌ص‌های مفید قدیمی ویتامین هم گزینه‌های خوبی هستند اما تغییرات چشمگیری به همراه نخواهند داشت.
ویتامین C
ویتامین C در شکل‌گیری کلاژن نقش مؤثری دارد. با این حال، برای دیدن نتایج چشمگیر باید دوزهای بالایی از آن مصرف کرد. از آنجایی که این ویتامین قابل حل در آب است، مصرف بیشتر آن از راه ادرار دفع می‌شود. 
ویتامین E
ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان عالی و ماده‌ای ضدالتهاب محسوب می‌شود. در بیمارانی که دچار اگزما یا پسوریاسیس هستند، مکمل‌های ویتامین E باعث از بین رفتن التهاب در برخی نمونه‌ها شده اما هنوز شواهد علمی کافی وجود ندارد تا بتوان به صراحت گفت که در تمام موارد جواب می‌دهد.   
منبع: prevention 

۱۰ اسموتی خوشمزه برای داشتن پوستی زیبا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ