ابتلا به سرطان پستان در ایران، هر 50 دقیقه یک زن

a.mahammadi
طبق آمار جهانی و داخلی همچنان سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در همه جوامع است و در ایران این آمار حتی از سطح عمومی هم فراتر رفته است و تعداد مبتلایان به این نوع از سرطان در ایران بیشتر از سایر کشورهای منطقه و یا جهان است

 این واقعیت که کنگره بین‌المللی سرطان پستان، یازدهمین سال خود را طی می‌کند، می‌تواند به روشنی و وضوح نشان دهد تا چه اندازه این نوع از سرطان در کشور به توجه و رسیدگی و اقدامات جدی نیازمند است.

 محمد هادی‌زاده، فلوشیب جراحی بیماری‌های پستان و دبیر اجرایی این کنگره در حاشیه برگزاری کنگره در گفت‌وگو با خبرنگار «سپید» در رابطه با آماری که در داخل ایران اخیراً منتشر شده است، گفت: «آمار مبتلایان به سرطان پستان در جهان بسیار بالا است، اما در ایران این آمار حتی بیشتر است. در ایران هر 50 دقیقه یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌شود. در حال حاضر سالانه بیش از 10 هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و همکاری گروه های مختلف پزشکی از جمله متخصصان زنان، جراحان و ماماها با یکدیگر ضروری است.»

این جراح بیماری‌های پستان در زمینه عوامل موثر در ابتلا به این بیماری گفت: «سن، جنس، وراثت، وزن و میزان تجمع چربی در افراد و موارد بسیار دیگری از عوامل ابتلا به این نوع سرطان هستند.» هادی‌زاده در ادامه در رابطه با مناطقی از کشور که بیش از باقی کشور بیماران مبتلا به سرطان پستان دارند، گفت: «بروز سرطان در شهرهای بزرگ همچون تهران، ‌اصفهان، شیراز و سایر مراکز استان ها بیش از استان‌های دیگر بوده است. ما همچنین پیش‌بینی می‌کنیم اگر این عوامل سرطان‌زای محیطی پیشگیری نشود و جامعه بدون رعایت به عوامل سرطان‌زا فعالیت داشته باشند، امکان دارد تا 10 سال آینده رشد سرطان به دو برابر افزایش پیدا کند.»

 وی در رابطه با عواملی که می‌تواند منجر به پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان شود، گفت: «ازدواج، بارداری و شیردهی از جمله عواملی است که به میزان بسیاری خوبی می‌تواند ابتلا به سرطان پستان را به عقب بیندازد و از بروز آن جلوگیری کند. هرچند اینگونه نیست که افرادی که علاقه‌ای به بارداری و یا شیردهی ندارند نتوانند جلوی بروز سرطان را بگیرند.»

هادی زاده در انتها درباره وضعیت جهانی درمان سرطان گفت:
       «از سوی دیگر هم اکنون در جهان 49 درصد جراحی‌ها و 11 درصد شیمی درمانی‌ها به سرطان پستان اختصاص دارد اما به نظر می‌رسد به علت نبود راهنمای ملی سلامت از این دو روش بیش از حد نیاز استفاده می‌شود و ضرورت دارد نظام نظارتی از سوی دولت و بیمه ها وارد این حوزه شوند.»

 ناهید نفیسی، فلوشیپ تخصصی جراحی پستان در گفت‌وگو با «سپید» در رابطه با درمان سرطان پستان گفت: «درمان سرطان پستان با روش جراحی، بسیار کم‌تهاجمی‌تر از روش‌هایی مانند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی است. البته اینکه تا چه حد می‌توان تنها به جراحی بسنده کرد به مرحله سرطان بیمار برمی‌گردد. بسیاری از بیماران در ایران دیر به پزشک مراجعه می‌کنند و نمی‌خواهند تحت درمان قرار بگیرند. برخی از آنها زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که غده سرطانی بسیار بزرگ شده، به دنده‌ها، استخوان ترقوه و یا قفسه پستان فشار وارد می‌کند، ماهیچه‌های بیمار از بین رفته و روزانه چرک و خون زیادی از پستان خارج می‌شود و بوی بسیار بدی دارد. متاسفانه خیلی از این بیماران پیش از اینکه به پزشک هم مراجعه کنند از وجود غده و تومور در پستان خود اطلاع داشتند و با این حال، باز هم ازاینکه اقدامی کنند، واهمه دارند. این بیماران زمانی به پزشکان مراجعه می‌کنند که روش‌های کم‌تهاجمی به کار نمی‌آید و شاید حتی شیمی‌درمانی و رادیوتراپی هم فایده‌ای نداشته باشد.»

       نفیسی در مورد انگیزه و علت چنین رفتاری به خبرنگار «سپید» توضیح داد: «ترس می‌تواند یک عامل و انگیزه مهم برای عدم مراجعه آنها باشد. گاهی بیماران مراجعه می‌کنند و می‌گویند نمی‌خواستند ننگ بیماری سرطان پستان روی آنها باشد و چون در شرایطی بودند که فرزند آنها می‌خواست ازدواج کند، برای آبروداری به پزشک مراجعه نکردند. این بیماران با درد شدید مراجعه می‌کنند و گاه حتی پس از آنکه متوجه وخامت بیماری خود می‌شوند به همین دلایل از درمان و انجام آن سرباز می‌زنند.»
اینکه یک بخش از جمعیت جامعه تنها به این خاطر که ننگ سرطان روی آنها نباشد به سمت درمان نمی‌روند و حتی خطر مرگ را به جان می‌خرند، می‌تواند هشداری برای مسئولین باشد تا در نظر داشته باشند خطر تاثیر و فشاری که اجتماع بر روی این دسته از بیماران می‌گذارد می‌تواند بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که پیش‌بینی می‌شود. بنابراین باید در نظر داشت که اطلاع‌رسانی درست و به موقع در زمینه تشخیص زودهنگام و مقابله با ترس از درمان می‌تواند به صورت مستقیم روی ارتقای سلامت جامعه تاثیرگذار باشد.

منبع: روزنامه سپید

تشخیص سرطان پوست از روی عکس سلفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ