بهترین نوع ایمپلنت کدام است؟ - مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان

بهترین نوع ایمپلنت کدام است؟

بهترین نوع ایمپلنت کدام است؟

انواع ایمپلنت چیست و بهترین نوع آن کدام است؟
یکی از مشکلات اساسی بیماران در هنگام انتخاب نوع ایمپلنت، تنوع بسیار بالا در برند و انواع متفاوت آن است که این موارد، شرایط را برای تشخیص بهترین نوع ایمپلنت بسیار دشوار می کند.

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ازآنجایی که این تفاوت ها تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده ایمپلنت می گذارد، اهمیت دانستن اینکه بهترین نوع ایمپلنت چیست را بیشتر می کند.

درواقع یکی از نخستین سوالهایی که اکثر بیماران در ابتدای کار به ذهنشان می رسد و یا از پزشک خود می پرسند این است که بهترین نوع ایمپلنت چیست؟

برای پاسخ به این سوال مهم، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

تنوع روش‌های انجام ایمپلنت به قدری زیاد است که در برخی موارد جلسه ای طولانی برای تشخیص اینکه کدام نوع برای بیمار مورد نظر مناسب می‌باشد برگزار می شود.

در اغلب موارد پزشک متخصص با بررسی عوامل متعددی همچون جنس دندان ها، تراکم استخوان فک، بافت نرم لثه و حتی بیماری‌های جانبی ،تلاش می‌کنند تا بهترین گزینه را برای فرد بیمار پیشنهاد بدهند.

یکی از اتفاقاتی که موجب ایجاد تنوع در انواع امپلنت‌های دندانی شده است موضوع پیشرفت تکنولوژی است. درحال حاضر اغلب روش‌های ایمپلنت دندان مبتنی بر علم روز و با استفاده از ابزارهای نوین انجام می‌شود که همین امر موجب شده است تا علاوه بر ساده تر شدن ایمپلنت دندان، دردها و جراحت‌های ناشی از جراحی امپلنت کاهش یافته و بیماران میل بیشتری برای انجام ایمپلنت دندان داشته باشند.

اما قبل از آنکه به موضوع انواع ایمپلنت بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با ایمپلنت دندان آشنا شویم تا در صورت نیاز بتوانیم بهترین تصمیم را برای دندان های خود بگیریم.

ایمپلنت دندان از آلیاژ تیتانیوم ساخته‌شده است و این قابلیت را دارد تا در استخوان هر دو فک بالا و پایین به‌جای دندان طبیعی جایگزین ‌گردد و در ادامه توسط پروتز دندانی فیکس شود.تیتانیوم به کار رفته در ایمپلنت سبب می‌شوددر مقابل اکسیژن، اسید و خورده شدن مقاوم گردد. نکته مهمی که درمورداین فلز وجود دارد این است که در بدن آلرژی به وجود نمی‌آورد و ضمنا اجسام خارجی نیز نمی‌توانند توسط آن بر بدن تاثیر بگذارند.

زمانی که فرد دندانی را از دست می‌دهد و جای آن خالی می‌ماند، استخوان فک شروع به تحلیل رفتن کرده و به ندرت چهره فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین زمینه ایمپلنت دندانی باعث تثبیت و نگهداشت استخوان باقیمانده می‌شود و با کاهش سرعت تحلیل استخوان فک، باعث کمتر شدن عوارض بی‌ دندانی می‌شود. بنابراین کیفیت استخوان باوجود ایمپلنت یکسان می‌ماند و استخوان کاملا یکنواخت باقی می‌ماند. ایمپلنت دندان از دو قسمت اصلی فیکسچر و اباتمنت تشکیل شده است.

ایمپلنت دندان به این صورت است که درابتدا فیکسچر را درون استخوان فک قرار می‌دهند و سپس عملیات قرار دهی روکش روی آن آغاز می‌شود. در ادامه نوبت به پروتز می‌رسد که می‌تواند ثابت و یا متحرک باشد که بعد از قرار دادن فیکسچر روی استخوان، پروتزی روی آن قرار داده می‌شود.

لازم است بدانید که جهت به‌کارگیری روش ایمپلنت، باید بیمار لثه‌هایش سالم باشند و همانطور که در ابتدا گفته شد استخوان لازم جهت کاشت دندان در دهان وجود داشته باشد.

برخی بیماران پس از انجام ایمپلنت دندان و سپری کردن مراحل آن و تحمل درد این جراحی ، نسبت به دندان ایمپلنت شده بی توجهی می‌کنند و رسیدگی های لازم را انجام نمی‌دهند و این درحالیست که جهت حفظ و نگهداشت ایمپلنت باید به آن رسیدگی گردد و حتما همانند دندان طبیعی مراقبت شود، یکی از نکات ضروری در نگهداری دندان ایمپلنت، فشار نیاوردن به آن است و همچنین فرد بیمار باید دقت داشته باشد که به صورت دوره‌ای جهت معاینه دندان‌های خود باید اقدام کند.

ایمپلنت دندان را از جنبه های مختلفی می‌توان دسته بندی کرد وهرکدام را بصورت تخصصی مورد بررسی قرار داد. به فرض مثال انواع ایمپلنت از لحاظ تعداد مرحله و یا انواع ایمپلنت از لحاظ شرکت سازنده و یا حتی ایمپلنت دندان بر اساس سایز آن ها.

به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از انجام جراحی ایمپلنت و تشخیص اینکه بهترین نوع ایمپلنت برای شما کدام است، حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انواع ایمپلنت
۱.انواع ایمپلنت با توجه به کشور سازنده
الف) ایمپلنت های کره ای:

کیفیت مطلوب و قیمت مناسب سبب شده است تا ایمپلنت‌های کره‌ای در کشور ما بسیار کاربرد داشته باشد و در میان بیماران محبوب واقع شود، در واقع می‌توان گفت که اکثر ایمپلنت‌های موجود در کشور از نوع کره‌ای بوده و در اکثر موارد، فرد بیمار پس از مراجعه به پزشک، درخواست میکند که از ایمپلنت های کره ای در پروسه درمانی‌اش استفاده شود.

از برندهای معروف کره‌ای می‌توان به ایمپلنت کره ای اوستم Osstem اشاره کرد از اولین برندهای تولید کندده ایمپلنت در کره می‌باشد و نکته مهم این است که این برند دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو از آمریکا نیز می‌باشد که همین امر موجب شد تا در مدت زمانی کوتاه بتواند محصولات خود را صادر کرده و ایران را به عنوان یکی از مشتریان اصلی خود بداند.

از دیگر برند های معروف کره‌ای ایمپلنت کره ای ایمپلنتیوم Dentium می‌باشد که توانسته به عنوان پرفروش‌ترین ایمپلنت کره‌ای شناخته شود که نوع ساخت آن بسیار ساده بوده و برای جراحی بسیار مناسب می‌باشد.در ضمن قیمت مناسب آن یکی از نقاط قوت این برند محسوب می‌شود.

ایمپلنت کره ای مگاژن Megagen را نیز میتوان به عنوان یکی دیگر از برندهای خوب کره‌ای معرفی نمود که بعدها توسط شرکت اشترومن خریداری شد. همینطور ایمپلنت کره ای دی او DIO که ایمپلنت با قیمت مناسب در کشور کره می باشد را می‌توان به عنوان یک نمونه کره‌ای خول معرفی کرد بهدلیل قیمت مناسبش شناخته شده است.

و در انتها برند دنتیس Dentis را خدمت شما معرفی می‌کنیم که جزء ایمپلنت های بسیار با‌کیفیت کشور کره می باشد که سطح آن به اس ای ال ارتقا پیدا کرده و تنوع سایز های بسیار گسترده ای دارد. ایمپلنت کره ای دنتیس قابل رقابت با برندهای ایمپلنت اروپایی نیز است.

ب) ایمپلنت های اروپایی:

برخلاف ایمپلنت های کره‌ای، این نوع از ایمپلنت‌ها کمتر در کشور ما استفاده می‌شود.کشورهای اروپایی را از لحاظ کیفیت ایمپلنت‌هایشان به دو دسته می‌توان تقسیم کرد.

یک گروه از سازندگان که محصولات خود را با بالاترین کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌کنند و گروه دیگر کشورهایی هستند که مخصولات و قطعات درجه دو تولید می‌کنند. اما در این بین، کشور سوئیس به عنوان شناخته شده‌ترین کشور در سطح اروپا و جهان پرچمدار صنعت تولید ایمپلنت بوده و ایمپلنت اروپایی جزء برترین برندهای ایمپلنت تولید شده در اروپا است.

درواقع ایمپلنت‌های اروپایی بسیار گسترده بوده و سازندگان متعددی همچون آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، سوئیس و…. دراین گستردگی سهیم هستند.

ایمپلنت آمریکایی

ج) ایمپلنت آمریکایی:

حجم عمده ای از ایمپلنت ها، تحت لیسانس کمپانی‌های بزرگ و معتبر تجهیزات دندانپزشکی آمریکایی نظارت و در کشورهایی مانند کره جنوبی یا ژاپن تولید و بسته‌بندی می‌شوند.دلیل این قضیه، محدودیت‌های ارتباطی به دلیل موقعیت جغرافیایی و فاصله زیاد دو کشور از یکدیگر است که تهیه قطعات را از کشور آمریکا سخت‌تر کرده است.

شاید بتوان کشور آمریکا را فعال‌ترین کشور در حوزه ساخت قطعات ایمپلنت دانست که بسیار جدی و منسجم در این زمینه پیش می رود. برندهای مختلفی از ایمپلنت در این کشور ساخته می‌شود که از یه نام‌ترین آن‌ها می‌توان به برند ایمپلنت آمریکایی بایوهورایزن BioHorizons اشاره کرد که جز برترین سیستم های جهان می باشد. که با نوآوری خود توانست جایگاه ویژه ای را از آن خود کند.

این شرکت تواسنت ایمپلنت لیزری بسازد که به دلیل سرعت بخشیدن به روند رشد استخوان و همچنین کاهش تحلیل استخوان بسیار بسیار در بین دندانپزشکان و بیماران محبوب گشته است. جالب است بدانید که این ایمپلنت آمریکایی جز ۵ برند برتر دنیا محسوب می شود.

یکی از دیگر از نام های درخشان درحوزه این حوزه، ایمپلنت آمریکایی زیمر Zimmer می‌باشد که به دلیل طراحی و ساخت منحصر به فرد خود توانسته جایگاه ویژه ای در ایمپلنت آمریکا و جهان به دست آورد. در ایمپلنت های جدید ساخت این شرکت به جای تیتانیوم از فلز تنتالوم استفاده می شود.

در میان نام های معتبر آمریکایی می‌توان به ایمپلنت آمریکایی آسترا نیز اشاره کرد که جزء برند های برتر محسوب می شود. این شرکت طراحی ویژه‌ای انجام داده که همانند برند بایو هورایزن روند رشد استخوان تسریع شود.

و آخرین برندی که در نظر داریم از برند‌های آمریکایی معرفی کنیم ایمپلنت آمریکایی تری آی BIOMET 3i می‌باشد که یکی دیگر از برندهای معروف در زمینه ایمپلنت است.از ویژگی ها خوب این برند که طراحی منحصر به فرد فیکسچر آن است که تحلیل استخوان را به کمترین میزان خود می رساند.

د) ایمپلنت سوئیسی:

یکی از برترین برندهای سوئیسی که جز ۵ برند برتر دنیا نیز قرار دارد،ایمپلنت سوئیسی اشترومن straumann است که سابقه بسیار طولانی در این زمینه دارد.

اصلی ترین رقیب برند اشترومن ،ایمپلنت سوئیسی اس پی ای SPI می‌باشد که یکی از برند های ایمپلنت ساخت کمپانی تومن مدیکال سوئیس است که دارای قدمت بسیار طولانی بوده و همانند ایمپلنت سوئیسی اشترومن در ساخت ایمپلنت دندان پیشتاز است. و هر دو شرکت همواره در ساخت ایمپلنت دارای نوآوری هستند.

ایمپلنت سوئیسی اس ای سی SIC که جزء برندهای جدید ساخت ایمپلنت در کشور سوئیس است، که کیفیت آن در حد ایمپلنت های کره ای می باشد ولی جزء ایمپلنت های پرفروش سوئیسی به شمار می آید.

از دیگر برندهای جدیدی که مانند اس ای سی SICبه تازگی کار خود را شروع کرده، ایمپلنت سوئیسی بایو دنتال Biodental Implant است که قدمت زیادی ندارد ولی با روی آوردن به اباتمنت های زیرکونیومی در چند سال اخیر سهمی از فروش را به خود اختصاص داده اند که اخیرا جزء برندهای موفق ایمپلنت سوئیسی به شمار می آید.

از برندهای میان دره و متوسط سوئیسی می‌توان ایمپلنت سوئیسی دکتر ایده Ihdeh را نام برد که علت خوش نامی و معروفیت آن ارائه آفرهای ویژه است.

ایمپلنت سوئیسی تی آر آی TRI هم سری جدید ایمپلنت های سوئیسی به شمار می آید که قطعات خود را مشابه ایمپلنت های آمریکایی شرکت زیمر می سازد و به دنبال کشف ایده های نوین در طراحی ایمپلنت است.

ه) ایمپلنت ایرانی

توانی ایران در زمینه پزشکی بر هیچ کس پوشیده نیست، به پشتوانه همین توانایی، چند وقتی چند سالی است که تولید ایمپلنت در ایران شنیده می شود.
اوایل چیزی که به عنوان ایمپلنت ایرانی و تولید ایران در بازار وجود داشت، نمونه مونتاژ شده و اصلاحی دیگر برندها بود.
اما با همت پزشکان و پژوهشگران ایرانی یکی دو سال است که در کردستان ایران شرکت کیمیا کاشت دست به تولید اختصاصی ایمپلنت ایرانی زده است. بخش امیدوار کننده این اقدام این است که این برند ایمپلنت ایرانی قابل رقابت با ایمپلنت کره ای، ایمپلنت اروپایی و ایمپلنت آمریکایی به گفته مدیران شرکت کیمیا کاشت است.

نکته بسیار جالبی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده این است که ایمپلنت ایرانی ساخت این شرکت دارای کیفیت مناسب و ضمانت مادام العمر است. اما چیزی که در نهایت می شود به آن اذعان داشت این است که طراحی و تولید ایمپلنت نیاز به آزمون و خطاهای بسیاری دارد و شرایط ساخت قطعات بسیار زیادی نیز نیاز دارد که شاید تکنولوژی ساخت تمامی آنها هنوز در کشورمان ایران وجود ندارد، و برخی از این قطعات از دیگر کشور ها وارد می شوند.

۲- انواع ایمپلنت از نظر تعداد مرحله
الف) ایمپلنت دندان دو مرحله ای:
ایمپلنت دو مرحله ای رایج ترین نوع ایمپلنت است. در هنگام جراحی ایمپلنت را به طریقی که داخل استخوان زیر لثه محکم شود، در استخوان فک جایگذاری می کنند. جهت رویارویی با فشار استخوان ها و دندان های کناری ایمپلنت و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، لثه را بخیه می کنند. بعد از مرحله اول باید مدت زمانی را صرف جوش خوردن ایمپلنت کنیم، بعد از آن جهت اتصال اباتمنت و ترمیم، سطح روی ایمپلنت دندان باز می شود.

ب) ایمپلنت دندان یک مرحله ای:
در این نوع از ایمپلنت ، یک قطعه با طول مناسب به کار برده می شود که درون فک استخوان جایگذاری می شود و بخشی از سر آن از لثه بیرون می زند. بعد از سپری شدن ایام جوش خوردن و بهبودی، تاج و اباتمنت روی ایمپلنت دندان قرار داده می شود ودیگر نیازی به جراحی دوم نیست.

همچنین در ایمپلنت یک مرحله ای می توان یک ایمپلنت با دو قطعه استفاده کرد، به شکلی که اباتمنت و ایمپلنت در جراحی اول متصل شوند، اما در اینجا باید دقت زیادی برای جوش خوردن کرد، چون ایمپلنت دندان در مقابل نیروهایی که از تو به آن وارد می ایند، آسیب پذیر است. تحقیقات نشان داده اند که هم روش تک مرحله ای و هم دو مرحله ای، میزان موفقیت مشابهی دارند. از دندانپزشک و جراح خود بپرسید کدام رویکرد را برای شما استفاده میکند و فواید و معایب آن چیست.

۳- انواع ایمپلنت بر اساس اندازه
الف) ایمپلنت با پلتفرم استاندارد:
قطر این ایمپلنت ها بین ۳.۵ تا ۴.۲ میلی متر میباشد و معمولا در بخش جلوی دهان جایگذاری می شوند.

ب) ایمپلنت‌های با پلتفرم پهن:
این ایمپلنت ها که ۴.۵ تا ۶ میلی متر قطر دارند، معمولا در عقب دهان برای دندانهای مولر استفاده میشوند.

ج) ایمپلنت های باریک یا مینی:
این دسته از ایمپلنت ها قطری بین ۲ تا ۳.۵ میلی متر دارند و در افرادی استفاده می شوند که فضای کافی بین ریشه دندان ها برای ایمپلنت های در اندازه معمولی وجود ندارد. همچنین زمانی که بیمار تراکم استخوانی کافی نداشته باشد از این ایمپلنت ها استفاده می شود.

۴- انواع ایمپلنت دندان بر اساس موقعیت،شکل و روش به‌کارگیری آن
الف) ایمپلنت ساب پریواستیل
در ایمپلنت ساب پریواستیل داربست فلزی روی استخوان فک جایگذاری می‌شود،از ایمپلنت ساب پریواستیل معمولاً در روش ایمپلنت یک مرحله‌ای استفاده می‌شود.محل قرار گیری این نوع از ایمپلنت درون بافت لثه روی استخوان فک بیمارمی باشد. بخش‌هایی از ایمپلنت دندان به نام پست از لثه بیرون می‌آید تا بخش تاج را نگهداری کند. یکی از بهترین ویژگی های این نوع از ایمپلنلت ها این است که دندان مصنوعی افرادی که ارتفاع استخوانی‌شان کم است را ثابت و محکم نگه دارد.
ب- ایمپلنت اندواستیل
با استفاده از روش ایمپلنت اندواستیل، ایمپلنت دندان درون استخوان فک قرار داده می‌شود و اتصال محکمی در آن به وجود می‌آید. این نوع ایمپلنت دندان معمولا در روش دومرحله‌ای ایمپلنت استفاده می‌شود. همچنین این نوع ایمپلنت با جراحی به‌طور مستقیم داخل فک استخوان جای‌داده می‌شود. ایمپلنت اندواستیل به چند نوع رزوه دار، تیغه‌ای و پیچ طور هستند و به‌جای دندان مصنوعی کارایی دارند.

انواع ایمپلنت چیست؟

۵- انواع ایمپلنت براساس روش کاشت
الف) ایمپلنت دارای چهارچوب راموس:

این نوع ایمپلنت، دریمان بیمارانی که استخوان فکی ضعیف در فک پایین دارند و قابلیت انجام ایمپلنت ریشه ای را ندارند بسیار پرکاربرد است.

محل قرارگیری ایمپلنت دارای چهارچوب راموس در انتها و گوشه عقب استخوان فک در دهان است. پس از ترمیم بافت لثه، یک میله فلزی در اطراف بالای لثه مشاهده می‌شود که دندان‌های مصنوعی متناسب با آن ساخته شده و روی آن قرار می‌گیرند. این روش استخوان فک را تقویت و تثبیت کرده و از بروز شکستگی در آن جلوگیری می‌کند.

ایمپلنت فرورونده:

معمول‌ترین نوع ایمپلنت، ایمپلنت فرورونده می‌باشد که به شکل پیچ در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و طول و عرض های متفاوتی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می‌شود. همچنین روی هر کدام از این کاشت‌ها می‌توان یک یا چند دندان قرار داد.

ایمپلنت برسازی درون کاشتی:

در این نوع ایمپلنت از یک نوع قالب فلزی استفاده می‌شود. این قالب در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد و با اتصال به استخوان فک کمک می‌کند تا دندان بتواند روی آن قرار بگیرد. این روش بیشتر برای کسانی که مشکل حداقل ارتفاع استخوان فکی دارند و یا کسانی که نمی‌توانند از دندان‌های مصنوعی معمول استفاده کنند، به کار می‌رود.

همانطور که در این مقاله مطالعه فرمودید ،ایمپلنت ها را از جنبه های گوناگون می‌توان مورد بررسی قرار داد، درواقع تشخیص اینکه چه نوع ایمپلنتی برای شما مناسب است نیاز به مشورت داشته و باید پزشک متخصص شما را راهنمایی کند.

مرکز تخصصی ایمپلنت تهران با سابقه ای طولانی در حوزه ایمپلنت، دارای پزشکانی حاذق و متخصص بوده و با بهره‌گیری از بروزترین ابزارها و جدیدترین متدهای روز دنیا آماده ارائه بهترین خدمات می‌باشد وتلاش می‌کند تا لبخندهای زیبایی را تقدیم شما نماید.

پزشکان این مرکز با دانش تخصصی خود،در تمام مراحل درمان در کنار شما بوده و بهترین راهنمای شما در مسیر جراحی ایمپلنت خواهد بود.

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان

مرکز تخصصی جراحی دکتر حسینیان کلیه جراحی های: ناهنجاری های فک (ارتوگناتیک) جراحی زیبایی بینی جراحی و درمان شکستگی استخوانهای فک و صورت جراحی های ضایعات پاتولوژیک (کیست و تومور)...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان