چرا در بهار ریواس و کنگر بخوریم و لنگر بیاندازیم!

jalalvand
گیاهان فصل بهار از آنجایی که سرشار از فیبر هستند، که در کنترل فعالیت های دستگاه گوارش، کنترل اسیدوز و رفع مشکلات آنها بسیار موثر است.وجود مقادیر فراوان آهن در این سبزیجات از جمله دیگر ویژگی‌های آن‌ها است.تحقیقات نشان می دهد گیاهانی که برگ تیره‌تری دارند و بین صخره‌ها رشد می‌کنند، آهن بیشتری دارند.

گفتنی است برخی از گیاهان بهاری علاوه بر خواص غذایی خواص دارویی زیادی نیز دارند.زیرا این گیاهان غنی از آب، املاح و مواد معدنی می باشند و از آنجائیکه گردش آب در آوند گیاهان خودرو بیشتر است، جذب مواد معدنی خاک نیز توسط این گیاهان بیشتر است.

گیاهان خودروی بهاره؛ غنی از آنتی ‌اکسیدان و فیبر از آنجائیکه گیاهان دارویی خودرویی که در خاک غنی از سلنیوم می رویند حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند.

گیاهان بهاره؛ منابع خوب ویتامین و املاح

گیاهان خودروی بهاری منابع خوب ویتامین A هستند، در ضمن از کلسیم بالایی برخوردارند.همچنین آن دسته از این گیاهان که در کوهستان ها می رویند منبع خوبی برای تامین ویتامین c به شمار می آیند.و توصیه می شود برای جذب ویتامین B آنها را همراه ماست میل کنند.

کنگر و ریواس

تعداد زیادی از این گیاهان خودرو مثل کنگر یک ریشه و ساقه زیرزمینی است که ید زیادی را به خود جذب می‌کند، غنی از فلوئور است و به نظر می‌رسد می‌تواند در استخوان‌سازی و استحکام دندان‌ها نقش مهمی داشته باشد.ریواس به دلیل مقادیر فراوان سدیم و اگزالات

به افرادی که فشارخون بالا و سنگ کلیه دارند توصیه نمی‌شود، اما نقش بسزایی در رقیق کردن خون دارد.

گیاهانی مثل ریواس که در کوهستان‌ها رویش می‌یابند دارای مقادیری ویتامین C هستند و مصرف آن‌ها در راستای تامین این ویتامین به افراد توصیه می‌شود.همچنین توصیه می‌شود افرادی که سنگ کلیه اگزالاتی دارند از مصرف این گیاه به علت درصد بالای اگزالات آن خودداری کنند.همچنین مصرف گیاهان خودروی بهاری را برای دستیابی به سلامت دستگاه گوارش مفید است.

خواص درمانی کنگر در سلامت بدن

سرگل های این گیاه به عنوان سبزی مصرف می شود که برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می کند.عصاره ی برگ و ریشه ی کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوء هاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.در بعضی از کشورها به عنوان محرک تمایلات جنسی مصرف می شود.

ماده سینارین که در عصاره برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول خون می شود.تحقیقات نشان داده است که سینارین باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون نیز می شود.سینارین و ماده دیگری که به عنوان اسید کافئیک شناخته شده است، کبد را در برابر عفونت حفظ می کند و به کبد کمک می کند تا بعد از تخریب قسمتی از آن دوباره خود را از نو بسازد.

از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیر قابل هضم به نان اینولین است، خاصیت مسهلی دارد.از طرفی اینولین موجود در کنگر باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در مدفوع می شود.در حقیقت باعث حفظ سلامتی روده شده و احتمالاً می تواند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهد.آنتی اکسیدان موجود در کنگر، پوست را در برابر سرطان محافظت می کند.

مقدار مصرف

بزرگسالان برای بهره گیری از اثرات درمانی کنگر می توانند ،4-1 گرم برگ خشک یا خام آن را سه بار در روز مصرف کنند.

کسانی که نباید کنگر مصرف کنند

* بهتر است زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند.

* از آنجایی که برگ های کنگر محرک انقباض کیسه ی صفراست، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند نباید آن را مصرف کنند، چرا که افزایش انقباض کیسه ی صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می شود.

* هم چنین اشخاصی که نسبت به کنگر و یا خواص سینارین حساسیت دارند، باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

منبع: پزشک شهر

لینک مرتبط: کنگر چگونه سم را از بین می برد؟

آیا کنگر خاصیت درمانی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ