برفک دهان نوزادان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

jalalvand
در نوزادان، برفک دهان به کمک معاینه ی ساده قابل تشخیص است.گاهی اوقات پزشک برای اطمینان بیشتر، خراشی را بر روی زبان نوزاد ایجاد می‌کند و آن را برای بررسی آزمایشگاهی به آزمایشگاه ارسال می‌کند.

عوامل تشدید ‌کننده این بیماری کدام‌اند؟

برخی از عوامل تشدید‌کنندة این بیماری عبارت‌اند از: تغذیة نامناسب، ابتلا به بیماری که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد، ابتلا به ایدز، دیابت شیرین و مصرف مزمن برخی داروها مانند استروئیدها (خوراکی یا استنشاقی).

درمان

در صورت شروع درمان، معمولاً در مدت سه روز این عفونت پاک می‌شود.این عفونت بیماری خطرناکی نیست، ولی تمایل زیادی برای عود دارد.در صورت ابتلای شیرخوار، باید هر چیزی را که ممکن است در دهان بچه قرار بگیرد، استریل کنید.همچنین، ضایعات کودکان کم‌سن را می‌توان به دقت با یک وسیلة نخی آغشته به سوسپانسیون نیستاتین برداشت.

توصیه‌ها

با رعایت بهداشت دهان و دندان وکنترل نارسائی‌های دهان می‌شود از بروز برفک جلوگیری کرد.همچنین اجتناب از آنتی‌‌بیوتیک‌هایی که مصرف آنها ضرورت چندانی ندارد از گسترش و تشدید برفک جلوگیری می‌کند.

در صورت مشاهدة این علائم لازم است بیمار به پزشک ارجاع داده شود: بروز علائم کم‌آبی، مانند چشم‌های گود رفته، کم شدن کشش پوستی و خستگی؛ تب؛ ظاهر شدن ضایعاتی بر پوست؛ ظاهر شدن علائم عفونت باکتریایی ثانویه در دهان، مثل درد، قرمزی، حساسیت به لمس و تورم.

منبع: پزشک شهر

لینک مرتبط: علت قارچ دهان کودکان شیر خوار چیست؟

برفک دهان چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ