۲۰۰ بیمارستان کشور دارای متخصص طب اورژانس شدند

jalalvand
۲۰۰ بیمارستان کشور دارای متخصص طب اورژانس، طرح تحول ورودی بیماران اورژانسی به بیمارستان‌ را افزایش داد.

نادر توکلی-عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل کم شدن هزینه‌های درمان، با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی ورودی بیماران به اورژانس بیمارستان مواجه هستیم.

توکلی درباره تغییر و تحولات حوزه طب اورژانس پس از اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: تخصص طب اورژانس یکی از تخصص‌های اساسی در حوزه پزشکی است و جزء تخصص‌هایی محسوب می‌شود که علاوه بر حوزه پزشکی و درمانی موضوعات مدیریتی و اورژانسی را نیز در برمی‌گیرد و این موضوع نگاه تخصصی به طب اورژانس ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: حدود 12 سال اخیر که به دلیل نیاز رشته طب اورژانس در کشور ایجاد شده بیشتر به عنوان متولی اورژانس‌های بیمارستانی فعالیت داشته است اما در بحث حوادث غیرمترقبه، بحران، اورژانس 115 و اورژانس پیش بیمارستانی نیز این رشته کاربرد زیادی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل کم شدن هزینه‌های درمان، افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و اشباع شدن ظرفیت بستری در بیمارستان‌ها شلوغی و ازدحام فوق العاده زیاد در اورژانس‌های بیمارستانی ایجاد شده است، تصریح کرد: اجرای طرح تحول سلامت باعث افزایش 20 تا 25 درصد ورودی بیماران به بیمارستان‌ها شده است.

توکلی ادامه داد: این موضوع نقش متخصصان طب اورژانس را نسبت به گذشته پررنگ‌تر می‌کند، از این منظر که می‌توانند با مداخلات مدیریتی و تخصصی که دارند اندکی اورژانس را از حالت شلوغی و ازدحام نجات دهند، به شکلی که بیماران را سریع‌تر تعیین تکلیف کنند؛ در واقع نمود عینی این رشته در حوزه پزشکی پس از اجرای طرح تحول سلامت بیشتر شده است.

متخصص طب اورژانس با بیان اینکه در میان تمامی تخصص‌های حوزه پزشکی در کشور رشته طب اورژانس بیشترین رشد را در طول چند سال اخیر داشته است، گفت: این موضوع باعث شده که خدمات تخصصی گسترش یابد به شکلی که در حال حاضر بالغ بر 200 بیمارستان کشور دارای متخصص طب اورژانس هستند.

توکلی، درباره آینده رشته طب اورژانس در ایران خاطرنشان کرد: ممکن است در آینده تا حدودی مسائل صنفی و حرفه‌ای برای افرادی که وارد این رشته می‌شوند مشکلاتی را به وجود بیاورد اما در کل متخصصان این رشته زمینه کاری زیادی در کشور وجود دارد و عملا می‌توانند کمک زیادی را به بیمارستان‌های اصلی کشور داشته باشند.

منبع: گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس

لینک مرتبط: وزیر بهداشت گفت: اورژانس با هلال‌احمر ادغام نمی شود!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ