ژن سفید شدن مو کشف شد

a.mahammadi
دانشمندان ژن عامل سفید شدن مو، فر بودن و ایجاد ابرو پیوسته را کشف کردند.

سپید: مقاله‌ای که در ژورنال Nature چاپ شد، نشان داد که ژن‌های گوناگون تعیین کننده رنگ مو، الگوی تغییر رنگ، ضخامت ریش مردان، شکل ابروها و حتی روند ریزش موی ما هستند. چنین کشف به آن دلیل حاصل شد که این گروه تحقیقاتی، نمونه بسیار گسترده و متنوعی از افراد را بررسی کردند. در این تحقیق از حدود ۶۳۰۰ نفر از برخی کشورهای آمریکای لاتین، اروپایی‌ها و آفریقایی‌ها استفاده شده است که امکان پوشش طیف وسیعی از قومیت‌های متفاوت را فراهم می‌کند.

       آن‌ها خصوصیات ذاتی اشخاص را مورد مطالعه قرار دارند و سپس ویژگی‌های مو را با ژنوم مربوطه مقایسه کردند. با انجام این کار، پژوهشگران قادر بودند تا ژن‌هایی را مشخص کنند که با این صفات مشترک ارتباط دارند. بر اساس این مطالعه، ژن IRF4 یا فاکتور تنظیمی اینترفرون ۴، با سفید شدن موها در هنگام افزایش سن رابطه دارد. این همان ژنی است که رنگ موی فرد را به وسیله تنظیم میزان ملانین تحت تاثیر قرار می‌دهد. ملانین، نوعی رنگ دانه در بدن است که بر رنگ پوست، چشم‌ها و پوست اثر می‌گذارد.

       اما این ژن به صورت مستقیم موجب ظهور موی سفید نمی‌شود. حضور ژن IRF4، که پیش از این با رنگ پریدگی مو مرتبط دانسته می‌شد، تنها سلول‌ها را وادار می‌کند تا تولید رنگ دانه طبیعی را متوقف کنند. عوامل زیادی سبب‌ساز موی سفید هستند. اول از همه، فرد باید دارای این ژن باشد. سپس عوامل محیطی هستند که به طور چشمگیری زمانی را که کم‌رنگی مو شروع به پدیدار شدن می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای مثال سیگار کشیدن و اضطراب، باعث بروز زودرس از بین رفتن رنگ می‌شود.

منبع: روزنامه سپید

5 راهکار برای جلوگیری از سفید شدن مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ