با این روش‌ها رژیم غذایی سالم را از همین امروز آغاز کنید-قسمت اول

مهرناز زاوه
تصمیم‌گیری برای شروع یک رژیم غذایی سالم، آسان‌ترین قسمت موضوع است. شروع به انجام این کار مثل ایستادن پای کوه اورست است؛ تلاش می‌کنید که بالا بروید، اما نمی‌دانید که از کجا باید آغاز کنید.

سموم دفع آفات٬ موجودات دستکاری شده‌ی ژنتیکی٬ مواد رنگی صنعتی و قندهای مصنوعی می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی، دیابت و یا میگرن‌های مزمن شوند –‌در این میان دلایل بی‌شماری وجود دارد که شخصی بخواهد رژیم غذایی سالمی را آغاز کند. اما تصمیم‌گیری برای شروع یک رژیم غذایی سالم، آسان‌ترین قسمت موضوع است. شروع به انجام این کار مثل ایستادن پای کوه اورست است؛ تلاش می‌کنید که بالا بروید، اما نمی‌دانید که از کجا باید آغاز کنید.
برای آنکه بتوانید مسیر خود را از سمت غذاهای فرآوری شده به غذاهای سالم‌تر و کامل‌تر تغییر دهید٬ ما از پزشکان و متخصصان غذایی زیادی درباره‌ی رازهای مربوط به شروع این کار سؤالاتی پرسیده‌ایم. در اینجا به چند راهکار مؤثر در این زمینه می‌پردازیم.
با یک وعده غذا کار را آغاز کنید
نخستین قدم برای پاکسازی وعده غذایی این است که لیستی از تمام چیزهایی که در روز می‌خورید تهیه کنید. همه آنها را بنویسید٬ تعداد غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده را محاسبه کنید و ببینید چه زمانی در روز بیشتری میزان هله هوله را مصرف می‌کنید. سپس نقطه‌ای را در این لیست انتخاب کنید که قادرید بیشترین تغییر را از آن آغاز کنید. توصیه می‌شود که این کار را با صبحانه آغاز کنید چرا که بهترین نقطه برای تغییر رژیم غذایی به یک مسیر سالم‌تر است. مثلا این تغییر می‌تواند جایگزینی برای سس گوشت فرآوری شده با دو عدد تخم مرغ یا رها شدن از شرّ غلات شیرین شده و تُست نان گندم با کره بادام زمینی طبیعی و شیرین نشده باشد. تا زمانی که کل رژیم غذایی‌تان پاکسازی شود این تغییر را اعمال کنید و زمان آن را هم در نظر داشته باشید. اگر یک سال برای این تغییر وقت بگذارید٬ ۲۰ یا ۳۰ سال بعد قادر خواهید بود به پشت سر برگردید و بگویید: عجب تصمیمی گرفتم٬ واقعا ارزشش را داشت.
آشنایی با ترکیبات و مواد اولیه
با اینکه احتمالا میزان کالری و چربی برچسب‌های غذاها را چک می‌کنید٬ شاید آنطور که باید و شاید به ترکیبات موجود در محصولات غذایی نگاه نمی‌کنید یا وسواس لازم را به خرج نمی‌دهید. اما باید بدانید که این اطلاعات٬ چیزهای بیشتری در مورد محصول به شما یاد خواهند داد. متخصصان توصیه می‌کنند که به دنبال غذاهایی باشید که بیش از پنج نوع ترکیب در آنها به کار نرفته باشد و از مصرف محصولاتی که در آنها از مواد شیرین‌کننده صنعتی یا رنگدانه‌های صنعتی استفاده شده، پرهیز کنید.
برچسب میزان شکر را بخوانید
احتمالا شکر یکی از بزرگترین موانع پاکسازی غذایی محسوب می‌شود. هر چیزی اعم از سس کچاپ و اسپاگتی تا موادی که روی سالاد ریخته می‌شود و نیز انواع ماست‌های سالم٬ سرشار از شکر تصفیه شده هستند. شاید عمل کردن به توصیه‌های انجمن سلامت آمریکا مبنی بر مصرف حداکثر ۶ قاشق شکر در روز (و ۹ قاشق برای آقایان) عملی غیرممکن به نظر برسد٬ اما می‌توانید بر اساس برچسب غذایی شکر٬ وزن آن را محاسبه کرده و به چهار قسمت تقسیم کنید. آن وقت معلوم می‌شود که در هر پرس چه میزان شکر به کار می‌رود. هر چیزی که با بیش از ۲ قاشق شکر درست شود جایش در کابینت خواهد بود.
آشپزخانه خود را سر و سامان دهید
زمانی که نسبت به ترکیبات لازم غذایی و میزان شکر مشکلی نداشته باشید٬ می‌توانید در کابینت‌تان را باز کنید – بله٬ همان‌جایی که یک بسته چیپس پنیری تورتیلا را قایم کرده‌اید. همانقدر که دور ریختن این نوع محصولات برایتان دشوار است چرا که بابتش پول داده‌اید٬ باید بدانید که این کار در طولانی مدت بسیار برایتان مفید خواهد بود. سعی کنید با دید باز و عاقلانه یخچال و کابینت‌های خود را پاکسازی کنید. هر چیزی که می‌بینید نیازی نیست در کابیت باشد قطعا جایش در سطل آشغال خواهد بود.
منبع: eatclean

راهنمای جامع تغذیه سالم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ