دندان های عقل و مشکلات رایج مربوط به آن ها - کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

دندان های عقل و مشکلات رایج مربوط به آن ها

دندان های عقل و مشکلات رایج مربوط به آن ها

 

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

آخرین دندانی که که در انسان رشد می کند، دندان عقل است که معمولا در فک بالا دو عدد و در فک پایین نیز دو عدد است و ممکن است در افراد مختلف، این تعداد متفاوت باشد. گاهی اوقات بروز مشکلاتی سبب کشیدن دندان عقل و خارج کردن آن از فضای فک می شود. شاید کشیدن دندان عقل برای افراد زیادی دلهره آور باشد. در ادامه به بررسی کشیدن دندان عقل می پردازیم و نکات مهمی را در این باره ارائه می دهیم.

 

ساختار دندان عقل

معمولا دندان های عقل در سن 16 الی 25 سالگی باید نمایان شوند. در بسیاری از افراد دندان عقل به دلیل عدم فضای کافی برای نمایان شدن به صورت نهفته رشد می کند و در دهان نمایان نمی شود. سوال اغلب افراد این است که دندان عقل را باید بکشیم یا در دهان مانند دیگر دندان ها بماند.

 

همانطور که گفته شد دندان های عقل در برخی از افراد به صورت نهفته یا نیمه نهفته رشد می کنند در این صورت لازم است دندان عقل کشیده شود. اما گر دندان عقل مانند دیگر دندان ها رشد کند و در کنار باقی دندان های آسیاب قرار بگیرد لزومی ندارد که کشیده شوند. به شرط آنکه به خوبی مسواک زده شود که بسیار کم این اتفاق می افتد زیرا معمولا افراد نمی توانند به خوبی دندان های عقل را مسواک بزنند. پس توصیه می شود این دندان را بعد از نمایان شدن بکشید.

 

در مواقعی که دندان های 6 یا 7 فک بالا یا پایین از دست رفته باشند دندان عقل می تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد. پس اگر در این شرایط قرار دارید بهتر است دندان عقل را نکشید. به شرط آنکه به طور صحیح مسواک بزنید.

دندان های عقل و مشکلات رایج مربوط به آن ها

در برخی از افراد که فک ها کوچک هستند، دندان عقل جایگاهی برای رویش ندارد و به همین دلیل به صورت نهفته یا نیمه نهفته باقی می ماند اما گاهی پیش می آید با اینکه فک کوچک است اما دندان عقل نمایان می شود در این زمان ممکن است به دندان های کناری فشار وارد شود و موجب کج شدن دندان های دیگر شود. در این صورت نیز دندان عقل باید کشیده شود.

 

گاهی اوقات دندان عقل دچار پوسیدگی می شود وقتی دندان عقل بپوسد رفته رفته پوسیدگی به دندان های مجاور نیز سرایت می کند. پس بهتر است قبل از بروز مشکلات مختلف دندان عقل را بکشیم.

 

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل چه سنی است؟ بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند حداکثر تا 21 سالگی دندان عقل باید کشیده شود. البته در صورتی که دندان عقل رشد کرده باشد زیرا در مواقعی در برخی از افراد دندان های عقل در سنین جوانی شروع به رشد می کنند.

 

چرا باید دندان عقل را بکشیم؟

دندان عقل  به دلیل اینکه آخرین دندان هایی هستند که در ریشه رشد می کنند. در قبل اکثر دندان ها فضای کافی را گرفته بودند و زمان رشد دندان عقل فضای کافی برای رشد ندارد؛ به صورت نهفته، نیمه نهفته و کامل ظاهر می شوند ولی در بعضی موارد به دندان های اطراف فشار وارد می کند.

 

  • پوسیدگی در دندان های عقل
  • ارتودنسی برای صاف و ردیف کردن دندان
  • نهفته بودن دندان عقل در فک
  • کاشتن پروتز های دندانی
  • عفونت و بیماری های لثه
  • درد های ناشی از درآمدن دندان عقل
  • آسیب زدن و فشار آوردن دندان عقل به دندان های اطراف منجر به و نامنظم شدن دندان ها
  • کیست های پر از مایع در اطراف دندان
  • آبسه، ایجاد چرک ها در دندان عقل یا اطراف دندان به وجود می آید منجر به تجمع باکتری ها در دهان افراد می شود.

 

کشیدن دندان عقل در فرایند ارتودنسی دندان

اکثر متخصصان ارتودنسی، زمانی که بیمار به آنها مراجعه می کند اولین توصیه ی متخصص به بیمار دندان های عقل خود را بکشند. چون در ارتودنسی دندان های آسیاب به عقب کشیده می شوند و زمانی که دندان عقل در فک باشد این کار غیر ممکن است و در فرایند ارتودنسی دچار مشکل می شود. دندان ها نامنظم و نامرتب باشند مجبور به کشیدن دندان عقل می شود.

 

نحوه کشیدن دندان عقل

نوع دندان عقل و کشیدن آن متفاوت است. اگر دندان عقل به صورت کامل رشد کرده باشد، کشیدن آن راحت است. اگر به صورت نهفته یا نیمه نهفته ظاهر شده باشد نیاز به جراحی دارد. اثر دندانپزشک های عمومی این جراحی ها را انجام می دهند و در صورت نیاز و دندان عقل در جای حساسی در فک باشد؛ جراح فک و صورت این عمل را انجام می دهد.

 

بهترین زمان برای  کشیدن دندان عقل یا جراحی دندان عقل

واقعیت برای بسیاری از مردم این است که دندان عقل نمی تواند به طور  کامل رشد کند. رشد دندان های عقل معمولا به دلیل اینکه فک فضای کافی برای رشد و قرارگیری تمام دندان ها را ندارد، تحت تاثیر قرار می گیرد. دندان های عقل دندان هایی هستند که فقط تا حدی در زاویه مستقیم ظاهر می شوند و شرایط رویش آنها بر روی دندان های همسایه تاثیر می گذارد. دندان های عقل معمولا در زاویه ای رشد می کنند که در زیر لثه پنهانند و یا مقدار کمی از آن ها ظاهر می شود. لذا زمان مناسب کشیدن دندان عقل از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

دندان های عقل معمولا فضای کمی برای حرکت دارند. با این وجود نیازی به نگرانی نیست چرا که این اتفاق بسیار شایع است و جالب است بدانید که برخی افراد هرگز با دندان های عقل خود دچار مشکل نمی شوند.

آیا زمان مناسب کشیدن دندان عقل برای همه یکسان است؟

این یک سوال معمول است که هیچ پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد، زیرا این امر به شدت و وسعت علائم حاصل از وجود دندان عقل در دهان بیمار و همچنین تاثیرش بر سایر دندان ها بستگی دارد. ولی به طور معمول باید گفت  دندان عقلی که جا ندارد باید در 18 سالگی به بعد کشیده شود.

 

در واقع هر بیماری شرایط منحصر به فردی دارد و نیاز به درمان در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است که نیاز های انفرادی او را نشان می دهد. بنابراین یک متخصص ارتودنسی باتجربه و ماهر شرایط دندانی و دهانی بیمار را به طور کامل ارزیابی می کند که بیان کند آیا او واقعا نیاز به کشیدن دندان های عقل دارد یا خیر؟ و یا زمان مناسب کشیدن دندان عقل چه زمانی است؟

 

مراجعه به متخصص ارتودنسی جهت کشیدن دندان عقل

هنگامی که فرد احساس می کند دندان های عقل او در حال درآمدن است بهتر است با یک متخصص ارتودنسی در مورد زمان مناسب کشیدن دندان عقل مشورت کند. یک متخصص ارتودنسی به دقت دندان ها و موقعیت آن ها را بررسی می کند. همچنین به نحوه قرارگیری دندان های عقل در کنار بقیه دندان ها نیز توجه می کند. در نتیجه توصیه های لازم برای اینکه شما چه اقداماتی را باید در مورد دندان عقل خود انجام دهید، در اختیارتان می گذارد.

 

یکی از بهترین روش هایی که متخصصان ارتودنسی برای تشخیص زمان مناسب  بکار می برند، این است که از تصاویر رادیوگرافی استفاده می کنند.

 

نظر متخصص ارتودنسی درباره زمان کشیدن دندان عقل

در حقیقت بهترین تصمیم گیری درباره این موضوع در پایان درمان ارتودنسی خواهد بود. از آنجایی که ممکن است متخصص ارتودنسی دندان های دیگر را بکشد، این احتمال وجود دارد که نیازی به کشیدن دندان عقل نباشد و فضای مناسب برای قرارگیری آن در فک ایجاد شود.

 

آیا درد ناشی از کشیدن دندان عقل چقدر است؟ کشیدن دندان عقل درد زیادی دارد؟

اگر دندان های عقل دردناک را نادیده بگیرید، ممکن است به یک عفونت جدی تبدیل شوند. درد دندان عقل که موجب درد در فک، گوش و یا اطراف صورت شماست می تواند نشانه هایی از عفونت باشد. اگر این عفونت درمان نشود، می تواند به مناطق دیگر گسترش یابد. در موارد شدید و درمان نشده، عفونت گسترش یافته می تواند سبب تورم صورت شده و حتی توانایی شما را برای نفس کشیدن محدود کند.

 

همچنین ممکن است تمیز کردن دندان های عقل دشوار باشد. دشوار باشد. با توجه به موقعیت آن ها در پشت دهان، آن ها بسیار مستعد ابتلا به گیر کردن ذرات غذایی و پلاک در اطرافشان هستند.  این موضوع سبب ایجاد عفونت در اطراف دندان، پیدایش پوسیدگی و احتمال ایجاد کیست خواهد شد. همچنین تاثیرات منفی بر روی دندان عقل، روی سلامت لثه ها، دندان ها و استخوان های اطراف خواهد گذاشت.

در نتیجه زمان مناسب کشیدن دندان عقل دردناک در صورت داشتن شرایط ذکر شده نباید نادیده گرفته شود.

 

مدت زمان بهبودی پس از کشیدن دندان عقل

بهبودی می‌تواند تا دو هفته پس از کشیدن دندان عقل طول بکشد. در این مدت بیمار ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • تورم (التهاب) دهان و گونه‌ها
  • خشک شدن و گرفتگی و درد فک
  • درد
  • طعم بد در دهان
  • مورمور شدن و بی حسی صورت، لب‌ها و زبان

 

ممکن است دندانپزشک مجبور شود برای بستن زخم محل جراحی از بخیه استفاده کند. دندانپزشک این کار را زمانی انجام می‌دهد که دندان عقل را به روش‌های جراحی کشیده باشد و احساس کند که فرایند بهبودی بیمار با وجود بخیه تسریع می‌شود. برخی از انواع بخیه به مرور زمان جذب شده و برخی دیگر از انواع آن باید پس از چند روز کشیده شوند. یک گاز نخی روی زخم قرار داده می‌شود تا از خونریزی آن جلوگیری شود.

 

راهکارهایی برای بهبودی بعد از کشیدن دندان عقل

  • پد گازی که روی محل جراحی قرار داده شده را متناوباً گاز گرفته و زمانی که خونی شد آن را تعویض کنید.
  • روی گونه‌های خود در بیرون از دهان یخ قرار دهید.
  • زمانی که دهان شما بیحس است، دقت کنید که داخل گونه‌ها یا لب‌ها و یا زبان خود را گاز نگیرید.
  • از داروهای مسکن و ضد درد مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • برای چند روز از انجام فعالیت‌های شدید و تمرینات ورزشی سنگین خودداری کنید.
  • به صورت صاف دراز نکشید زیرا ممکن است باعث خونریزی شود.
  • تا ۲۴ پس از کشیدن دندان عقل، از شستشوی دهان، بیرون انداختن آب دهان، نوشیدن مایعات داغ یا هر چیزی که می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند پرهیز کنید.
  • از استعمال دخانیات اجتناب کنید.
  • در چند روز اول پس از کشیدن دندان عقل از غذاها نرم یا مایعات استفاده کنید.
  • ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان عقل تدریجاً محل دندان کشیده شده را با دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده بشویید و این کار را مکرراً و به طور منظم ادامه دهید.
  • از کشیدن زبان به محل دندان کشیده شده یا لمس این ناحیه با انگشتان خود اجتناب کنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

مرکز دندانپزشکی دکتر کیانیان فعالیت دندانپزشکی خود را در سال 1388 و با هدف ارائه خدمات ممتاز دندانپزشکی در تهران آغاز کرد. این مرکز همواره کوشیده است تا با به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو حذف کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروندو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    سلام عرض ادب خدمت خانم دکتر من جوان ۲۵ساله شهرستانی ک پدرم فوت شده مادرم خانه داره سربازی رفتم گواهینامه ماشین دارم اما بیکارم دندان هامم همه خراب بودن و کشیدم و همه رو مصنوعی گذاشتم از شما میخوامو برام یه دست ایمپلنت بزاید شما دکترا میتونید جمع بشیدو یه دست ایمپلنت واسه من انجام بدهید من پولی ندارم ب شماها بدهم اما قسم میخورم ک نوکریتون رو بکنم اگه حاضرید بسم الله ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۲۱:۰۷ پاسخ اینو پاک کنید خواهشا

    • ریحانه

      سلام علیکم من زمان بچگیم دندون شماره یکم افتاده و چون جاش خالی مونده دندون های دیگه م کاملا نظمشون به هم ریخته میخاستم ببینم باید چیکار کنم که دندونام مرتب بشن؟

  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان