وقتی بچه ها دیابت می گیرند؛ پدر و مادر چه باید بکنند؟! (قسمت دوم)

jalalvand
خیلی از پدر و مادرها وقتی می فهمنند که بچه شان دیابت دارد، خیلی می ترسند و زندگی را به کام کودکشان تلخ می کنند. بهتر است پس از ابتلای فرزندانمان به دیابت، بیش از قبل با آن‌ها بچگی کنیم؛ بدویم و بازی کنیم و اجازه ندهیم دیابت، لذت بچگی کردن را از کودکان‌مان بدزدد و سایه شوم بیمار بودن را بر سر آن‌ها حاکم کند.

ابتدای مطلب را در وقتی بچه ها دیابت می گیرند؛ پدر و مادر چه باید بکنند؟! (قسمت اول) بخوانید

ضرورت تست قند خون

 وی با یادآوری ضرورت تست قند خون و خود کنترل در کودکان مبتلابه دیابت، گفت: بهتر است قند خون کودک در طول روز 6 بار کنترل شود؛ اما از آنجایی که ممکن است این کار عملیاتی نباشد بنابراین باید قبل از تزریق انسولین در وعده های اصلی این کار صورت گیرد که از کم یا زیاد بودن انسولین مطمئن شویم. حال اگر کودک ناهار خود را در مدرسه می خورد باید این آموزش به مربی داده شود.

خسروشاهی افزایش قند خون در کودکان دیابتی را خطرناک دانست و افزود: این بچه ها اگر انسولین نگیرند دچار افزایش شدید قند خون می شوند و به سمت کما پیش می روند. از علائم افزایش قند خون کودک باید به مواردی همچون خواب آلودگی، بی حالی و بویی که از دهان کودک بیرون می آید اشاره کرد. این علائم نشان می دهد که یا انسولین کودک فراموش شده یا دوز تزریقی آن کم بوده است که بهتر است با مشاوره از پزشک میزان انسولین تزریقی افزایش یابد.

مربیان و معلمان مدرسه را در جریان بیماری فرزندمان قرار دهیم

در فصل مدارس کودکان بیشتر وقت خود را در کنار معلم هایشان می گذرانند. پس لازم است معلم را در جریان بیماری فرزندمان قرار بدهیم و نکاتی درباره دیابت و روش تزریق انسولین و همچنین مدیریت بحران این بیماری را به آن ها بیاموزیم. قطعاً معلمان دلسوز همچون پدر و مادر برای سلامت دانش آموزان تلاش می کنند.

خسروشاهی با اشاره به حال و هوای مدارس و حاشیه هایی که ممکن است کودکان دیابتی با آن روبه رو شوند، گفت: کودک احتمال دارد هنگام بازی و ورزش در مدرسه، دچار افت قند خون شود که از علائم آن می توان به عرق سرد، رنگ پریدگی، گرسنگی شدید و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

لازم است مربی با مشاهده این علائم سریعاً از یک ماده شیرین مثل آب قند استفاده کند تا به این وسیله قند خون کودک را بالا ببرد و بعداز اینکه حال کودک بهتر شد باید نان و پنیر یا غذایی که حاوی نان باشد، مصرف کند چون نان می تواند قند و کربوهیدرات را در سطح بالا نگه دارد و به آرامی در خون آزاد کند، در مواردی هم که افت قند خون شدید است باید آمپول هایی به اسم گلوکاگون تزریق شود.

این متخصص دیابت توصیه کرد: قاعدتاً نباید کودک مبتلا به دیابت از بازی کردن محدود شود چرا که نیازمند به ورزش است و تنها کاری که باید انجام دهیم دوز انسولین وعده قبل از زنگ ورزش را 20 تا 30 درصد کمتر بزنیم.

منبع: فارس

لینک مرتبط: روشی جدید برای درمان دیابت!

افزایش خطر دیابت نوع ۲ به ازای هر ساعت نشستن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ