بعد از سکته، مغز قابلیت خود ترمیمی دارد

a.mahammadi
مغز قابلیت خود ترمیمی نواحی آسیب دیده را دارد و جلوگیری از طی شدن این روند، می تواند از بهبودی کامل مغز جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی تلگراف، پزشکان مدتها معتقد بودند که التهاب در ناحیه آسیب دیده مغز لازم است هر چه سریعتر با دارو کنترل شود.
اما اکنون محققان می گویند که مغز قابلیت خود ترمیمی نواحی آسیب دیده را دارد و جلوگیری از طی شدن این روند، می تواند از بهبودی کامل مغز جلوگیری کند.
دکتر زال کوکیا از دانشگاه لوند سوئد می گوید: نتایج مطالعه جدید با باورهای قبلی ما کاملا منافات دارد و داده ها نشان می دهد که سیستم ایمنی می تواند در بهبود طولانی مدت عملکرد مغز پس از سکته نقش مهمی داشته باشد. به واقع، جلوگیری از التهاب ناشی از سکته مغزی بدون در نظر گرفتن پویایی و مشخصات واکنش ایمنی مغز می تواند در بازیابی مغز پس از سکته مغزی زیان آور باشد.
وقتی سکته مغزی اتفاق می افتد، سلول های عصبی در ناحیه آسیب دیده مغز می میرند و التهابی را ایجاد می کنند که در نتیجه آن، سلول ها سیستم ایمنی بدن از جمله مونوسیت ها جذب می شوند.
مونوسیت ها نوعی سلولهای سفید خون هستند که از مغز و استخوان تولید می شوند و پس از حرکت به سمت ناحیه ملتهب، سبب بهبود ناحیه آسیب دیده مغز می شوند.
محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که در آینده می توان مونوسیت ها را از مغز و استخوان تهیه کرد و با تزریق آن به مغز می توان عوارض ناشی از سکته مغزی را در هفته های بعد بهبود بخشید.
فرضیه محققان سوئدی که درستی آن روی مدل های جانوری نیز مستلزم مطالعه بیشتر است، حاکی از آن است که ناکافی بودن نوع خاصی سلول ایمنی در انسان ها و حیوانات می تواند علت بهبود نیافتن کافی مغز پس از سکته مغزی شود. بنابر این افزایش سطح این نوع سلول ها می تواند موثر باشد.
این مطالعه اخیرا در مجله بین المللی Journal of Neuroscience منتشر شد.

منبع: سلامت نیوز

راههای پیشگیری از سکته مغزی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ