انواع پروتز سینه (افزایش حجم سینه) - سيد سجاد محمدی

انواع پروتز سینه (افزایش حجم سینه)

انواع پروتز سینه (افزایش حجم سینه)

همه شما به خوبی با پروتز سینه آشنایی کامل دارید و می دانید که زنان زیادی می خواهند چنین جراحی را بر روی خود انجام بدهند. پروتز سینه  همان افزایش حجم سینه است که در نهایت بازسازی را برای آن به وجود می آورد و به عنوان ایمپلنت سینه هم شناخته می شود. پروتز سینه در دو حالت انجام می شود. حالت اول برای زیبایی است و صرفا شخص به دنبال افزایش حجم سینه های خود است و حالت دوم برای جبران بخش از دست رفته است. افرادی که دارای سرطان خاصی هستند، زنان شیرده و همچنین کسانی که کاهش وزن داشته اند بخشی از سینه خود را از دست می دهند که پروتز سینه آن بخش را بازسازی می کند.

دکتر سيد سجاد محمدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سيد سجاد محمدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

جراحی پروتز سینه دقیقا چه چیزی است؟

پروتز سینه حداقل تهاجم را در جراحی برای خود دارد و نهایتا دو الی سه ساعته پزشک کار خود را انجام می دهد. در انجام پروتز سینه باید بدانید که تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت و نیاز به مشورت های زیادی دارید. به همین علت بهتر است قبل از انجام، یک جلسه کامل تحت مشورت پزشک تان باشید و از آن انواع روش های انجام پروتز سینه را بپرسید تا به طور دقیق بدانید چه کاری را می خواهید انجام بدهید. انتخاب یک روش پروتز سینه بستگی به بدن خود شخص دارد. پهنای سینه، ارزیابی پوشش سینه و بافت سینه عامل هایی هستند که می توانند در یک انتخاب نقش داشته باشند.

همانطور که در بخش اول هم بیان شد، برخی برای زیبایی و برخی برای سلامتی چنین کاری را انجام می دهند. آن افرادی که به دلیل بیماری خاصی نیاز دارند پروتز سینه را انجام بدهند، مدت زیادی حس می کنند که سینه هایشان فرم قبلی خود را ندارد اما چنین تصوری به مرور زمان اصلاح خواهد شد. پزشک برای وارد کردن پروتز، نیاز به سه نوع برش خاص دارد که در زیر بغل، هاله دور سینه و دور ناف ایجاد می شوند. بعد از برش ها، پزشک سعی می کند به وسیله برش قفسه سینه، پروتز را وارد بخش اصلی کند و جوری قرار بدهد که قابلیت تکان خوردن و آسیب دیدن نداشته باشد. پس از آن بخیه زنی انجام می شود و پروتز سینه به مراحل پایانی خود می رسد.  

انواع پروتز سینه از دید برجستگی

اگر پروتز سینه از لحاظ برجستگی مقایسه شود، در سه دسته قرار می گیرد. دسته اول Low profile یا همان برجستگی به میزان کم می باشد. دسته دوم High profile یا همان برجستگی به میزان زیاد می باشد. دسته آخر هم Ultra high profile است که به معنای برجستگی خیلی زیاد است.  

انواع پروتز سینه از دید شکل و ظاهری آن

هنگامی که صحبت از شکل و ظاهر پروتز سینه می شود، باید دو دسته را دید. در بخش زیر این دو دسته بیان شده اند:

  • دسته اول پروتز سینه گرد یا همان Round می باشد. این دسته برای کسانی می باشد که به دنبال سینه های نرم و خوش بافتی هستند و می خواهند سینه هایشان برجستگی بیشتری برای خود داشته باشد. این دسته دو مزیت را به همراه خود دارد که جراحی اصلاحی و چرخش های تکرار شونده پروتز می باشد.
  • دسته دوم پروتز سینه اشکی یا آناتومیکال نام دارد. این دسته برای افرادی به وجود آمده است که می خواهند بافت سینه هایشان کاملا طبیعی باشد و حس نشود که از پروتز سینه استفاده کرده اند. پروتز سینه اشکی عموما برای کسانی مناسب است که بافت سینه کمی در خورد دارند یا به دنبال یک تقارن مناسب در سینه های خود هستند. عموما از این دسته برای سلامتی استفاده می شود.

انواع پروتز سینه از دید جنس آن

تمامی پروتز های سینه از سه جنس ایجاد می شوند. این سه جنس تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و تنها در قیمت و راحتی کار قابل مقایسه هستند. به همین دلیل شخص بر اساس راحتی و میزان بودجه خود انتخاب می کند که از کدام جنس برای سینه های خود استفاده کند. در بخش زیر هر سه جنس معرفی شده اند.

پروتز سینه آب نمکی  

پروتز سینه آب نمکی همانطور که از نامش پیداست از آب نمک استریل به وجود امده است و حالت گرد برای خود دارد. جداره های این جنس قدرت بیشتری نسبت به جنس سیلیکونی دارند و نفوذی در آنها شکل نمی گیرد. یکی از مزیت های مهم این جنس، عدم آسیب در صورت پارگی است. اگر پروتز ها درون بدن پاره شوند آسیبی به بدن وارد نمی شود و محتویات آن جذب بدن می شود زیرا آب نمک استرریل شده به طور طبیعی در خود بدن وجود دارد. این جنس از پروتز هزینه و برش های کمتری را برای خود دارد و معاینه کمی برای انجام آن می خواهد. البته معایبی هم دارد که می توان به لمس غیر طبیعی و چین خوردگی های بیشتر اشاره کرد.

پروتز سینه سیلیکونی

پروتز های سیلیکونی نام آشنا در میان زنان است و احتمالا بسیاری از زنان نام آن را شنیده باشند. محتویات این جنس سیلیکون هایی است که همانند ژل در کنار هم پدید آمده اند. این جنس محبوبیت زیادی در میان زنان دارد و همچنین امنیت بالایی را برای زنان تامین می کند. دو دلیل برای انتخاب این نوع پروتز وجود دارد. دلیل اول شبیه بودن سیلیکون ها به بافت سینه است و جراحی را طبیعی تر نشان می دهد و دلیل دوم عدم پارگی آنها است. حتی اگر پارگی درون شان رخ بدهد سیلیکون ها به سرعت آن بخش را جبران می کنند و فرم طبیعی سینه حفظ می شود.  از مزایای پروتز سینه سیلیکونی می توان به لمس طبیعی تر و چین خوردگی ها کمتر اشاره کرد و همچنین هزینه زیاد و پارگی های بدون علامت هم از معایب آن است.

پروتز سینه ثابت  

دلیل اینکه به این نوع جنس پروتز سینه ثابت گفته می شود، پارگی های آن است. اگر پروتز سینه ثابت دچار پارگی شود، سینه ها فرم خودشان را حفظ می کنند و تغییری ایجاد نمی شود و به همین علت سینه ثابت نام شان شده است. یکی از تفاوت های اصلی پروتز سینه ثابت با دیگر پروتز ها، شکل دار بودن آنها می باشد. پروتز سینه ثابت دارای برجستگی بیشتری در بخش پایین است و از سیلیکون های زیادی بهره می برد. به همین علت سفت هستند و می توانند مقاومت زیادی از خود نشان بدهند. تنها عیبی که در این جنس دیده می شود، ایجاد برش های زیاد بر روی بدن است.

عارضه های پروتز سینه

پروتز سینه هم همانند بسیاری از جراحی های زیبایی دیگر، نیاز به یک پزشک ماهر دارد. اگر شما به خوبی پزشک تان را انتخاب کنید عارضه ای در بدن شما رخ نمی دهد و دچار استرس خاصی نمی شوید. به همین دلیل نیاز به تحقیق زیادی در مورد پزشک خود دارید. با این حال ممکن است عارضه های خاصی در بدن شما رخ بدهد. پس بهتر است که یک آشنایی کامل با عوارض پروتز سینه داشته باشید که همگی در بخش زیر بیان شده اند:

  • در برخی مواقع جای برش ها باقی می ماند و ظاهر بدی را ایجاد می کند.
  • ممکن است در بخش سینه شما خونریزی های زیادی رخ بدهد.
  • برخی مواقع زخم ها از پوست شما جدا می شوند.
  • تقارنی که می خواهید در سینه های شما ایجاد نمی شود.
  • گاهی وقت ها حسی که می خواهید در نوک سینه ایجاد نمی شود.
  • پروتز ها ممکن است جا به جایی های زیادی داشته باشند.
  • شخص ممکن است بعد از جراحی رضایت کاملی از فرم سینه خود نداشته باشد که در چنین شرایطی کار دیگری نمی تواند انجام بدهد.
  • ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشید.

اقدامات لازم قبل از انجام پروتز سینه

زمانی که شما تصمیم گرفتید که پروتز سینه  را بر روی خودتان انجام بدهید، باید مراقبت ها و اقدامات لازمی از بدن خودتان داشته باشید. در مرحله اول پزشک تان را با هرگونه دارویی که مصرف می کنید تحت اطلاع قرار بدهید تا بداند که چه کاری بر روی بدن شما انجام بدهد. شاید نیاز باشد که برای جراحی داروهایی که مصرف می کنید را برای مدتی قطع کنید. ماموگرافی یکی از آزمایش های مهم برای انجام پروتز سینه می باشد و در صورتی که سیگار می کشید، باید پانزده روز قبل از انجام جراحی، مصرف سیگار را رها کنید و آن را ترک کنید.  همچنین به هیچ عنوان در ده روز قبل از جراحی از داروهایی که شامل آسپرین هستند مصرف نکنید.

مراقبت های لازم

 بعد از انجام جراحی، به مراقبت های زیادی نیاز دارید که باید آنها را انجام بدهید تا پروتز ها در جایگاه خودشان به خوبی عمل کنند. برخی از مهم ترین مراقبت ها در بخش زیر بیان شده است:

  • یکی از مهم ترین کارهایی که باید از آن دوری کنید، بر روی شکم و پهلو خوابیدن است. این کار باعث می شود که پروتز های شما در جایگاه بدی قرار داشته باشند. به همین علت در دو هفته اول بعد از عمل، به پشت بخوابید تا پروتز های شما در جایگاه بسیار مناسبی قرار داشته باشند.
  • گاهی ممکن است عفونت های پوستی یا درونی خاصی در سینه شما رخ بدهد. برای جلوگیری از چنین چیزی باید آنتی بیوتیک هایی که پزشک تان معرفی کرده است را سر ساعت مصرف کنید. اگر احساس درد و ناراحتی درون بدن خود داشتید می توانید از مسکن استفاده کنید.
  • عموما پزشک سعی می کند از بخیه های جذبی برای بدن شما استفاده کند تا بعد از ده روز از بین بروند و پوست شما به حالت عادی خود برگردد. در چنین وضعیتی بهتر است که یک ماساژ کوتاه روزانه بر روی برش های خود داشته باشید و از ورقه های سیلیکونی استفاده کنید. البته اگر بخیه هایتان جذبی نیست پزشک بعد از ده روز آنها را از بدن شما جدا می کند.
  • فعالیت های خودتان را کمتر کنید. البته کم کردن فعالیت به معنای هیچ کاری نکردن نیست زیرا بدن شما نیاز به فعالیت های کوتاه برای خشک نشدن دارد. منظور این است که از ورزش های سنگین و کارهای سخت درون خانه دوری کنید و اگر می توانید چند روزی مرخصی برای خودتان بگیرید و به محل کارتان نروید.
  • یکی از وسایلی که باید از آن استفاده کنید، سوتین طبی می باشد. البته پزشک تان قطعا چنین چیزی را به شما معرفی خواهد کرد. سوتین طبی باعث می شود که سینه های شما در بهترین فرم خود قرار داشته باشد و آسیبی به پروتز های شما نرسد. به همین دلیل 6 الی 12 هفته باید از این سوتین ها برای خودتان استفاده کنید تا فشاری به پروتز های سینه تان وارد نشود.
  • ممکن است حس کنید که کبودی های زیادی بر روی سینه هایتان ایجاد شده یا حالت های عجیبی در اطراف سینه تان در حال رخ دادن است. این فرایند کاملا طبیعی است و نیازی به ترس ندارد. اگر احساس کردید که کبودی هایتان با درد های شدیدی همراه است مجددا پزشک تان را ببینید تا بررسی کند چه مشکلی رخ داده است.

این ها همه مراقبت هایی است که شما باید بعد از پروتز سینه برای خودتان داشته باشید. در کنار تمامی این ها، مراقبت های خاص دیگری وجود دارد که بر اساس نوع پروتز سینه، پزشک تان به شما خواهد گفت و آنها را باید در یک دوره کوتاه مدت رعایت کنید تا پروتز شما بتواند با فرم سینه هایتان یکسان شود و دیگر عیبی در آنها وجود ندارد. به طور کل برای تمامی جراحی های زیبایی چنین فرایند هایی وجود دارد و شخص باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشد. گاهی عدم مراقبت می تواند علاوه بر از بین بردن کارایی جراحی، مشکلات دیگری هم در بدن ایجاد کند که خطرناک هستند.

 

دکتر سيد سجاد محمدی

دکتر سيد سجاد محمدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی دارای بورد فوق تخصصی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت تخصص جراحی عمومی از دانشگاه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهرامحمدی

    سلام خسته نباشید خواستم بگم ایا عمل جراحی پلاستیک اقای دکتر انجام میدن و هزینش چقد میشه مممونم.

  • بهارباسطی

    سلام آیاعمل ماموپلاستی وابدومینوپلاستی همزمان انجام‌میشه؟

  • لغو پاسخ
دکتر سيد سجاد محمدی
بستن دکتر سيد سجاد محمدی دکتر سيد سجاد محمدی

سوالات خود را از دکتر سيد سجاد محمدی بپرسید

02191304024