بیشترین مشکلات پوستی نوزادان را بشناسید! (قسمت دوم)

jalalvand
بثورات پوشکی و آکنه تا زردی و آفتاب‌سوختگی از شایع ترین مشکلات پوستی نوزادام است. نوزادان در نخستین ماه‌های پس از تولد معمولا دچار مشکل‌های پوستی بی‌شماری می‌شوند. برخی از بثورات پوستی به دلیل تغییرات هورمونی کاملا طبیعی در بدن شیرخوار ایجاد می‌شود و برخی دیگر ناشی از التهاب یا عفونت‌های پوستی است.

لطفا ابتدای مطلب را در بیشترین مشکلات پوستی نوزادان را بشناسید! (قسمت اول) بخوانید

• پوسته‌ریزی: نوزادان معمولا پوست‌های بسیار خشکی دارند و دلیل آن این است که نوزاد برای مدت طولانی در محیطی آبی قرار داشته است. بعد از تولد پوست نوزاد شروع به نوسازی می‌کند و این موضوع باعث پوسته‌ریزی می‌شود. پوسته‌ریزی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و به درمان نیاز ندارد.

• درماتیت سبورئیک: درماتیت سبورئیک نوعی ضایعه پوستی شایع میان نوزادان است. این مشکل معمولا از ماه اول تولد شروع می‌شود و با ظاهری سرخ و پوسته‌ریزی‌دهنده، کف سر و کلاهک گهواره‌ای را درگیر می‌کند. گاهی این بیماری پیشرفت می‌کند و صورت و گردن را هم می‌گیرد. درماتیت سبورئیک بدون خارش است و گرچه به خودی‌خود درمان خواهد شد، اما می‌توان از شامپوهای خاص، وازلین و حتی پمادهای استروییدی هم استفاده کرد.

• عرق‌سوز: عرق‌سوز به شکل جوش‌های ریز قرمزرنگ نمایان می‌شود. جوش‌های قرمز معمولا در ناحیه گردن، زیر بغل و تمام چین‌ها ایجاد می‌شود و با گرم شدن و عرق کردن، شدید‌تر خواهد شد. بهترین راه پیشگیری این است که از گرم شدن بیش از حد بدن نوزاد در تابستان و زمستان خودداری کنید. در صورت عفونی شدن ضایعات و بهبود نیافتن، باید با متخصص مشورت کرد. استفاده از پودر تالک به این دلیل که می‌تواند عامل مشکل‌های ریوی باشد، ممنوع است.

• میلیا: 50 درصد نوزادان دچار میلیا می‌شوند که شبیه جوش‌های ریز سفیدرنگ است و به دلیل بروز اختلال در کارکرد پوست بروز می‌کند. میلیا معمولا روی پیشانی، بینی و چانه و به ندرت در سایر نقاط بدن نوزادان دیده می‌شود. میلیا نیازی به درمان ندارد و در عرض 1 ماه خود به خود رفع خواهد شد.

• برفک دهان: برفک دهان به دنبال نوعی عفونت قارچی در دهان بروز می‌کند. برفک، زبان و لثه‌ها را درگیر می‌کند و با زمینه قرمز روشن به شکل دانه‌های سفیدرنگ ظاهر می‌شود. این نوع عفونت در دوران کودکی بسیار شایع است و به دنبال رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یا بیماری‌های سیستم ایمنی بروز می‌کند. برای درمان باید از داروهای ضدقارچ مثل نیستاتین کمک گرفت

• زردی نوزادان: زردی یا افزایش بیلی‌روبین خون معمولا چند روز بعد از تولد بروز می‌کند. زرد شدن پوست مخاط‌ها و چشم از علائم آن است. زردی خفیف معمولا خود به خود درمان می‌شود ولی در صورتی که میزان شدت آن افزایش یابد، مراجعه به متخصص و آغاز درمان الزامی است.

• آفتاب‌سوختگی: آفتاب‌سوختگی یکی از مسایل شایع در نوزادان است. در صورتی که نوزادتان را در فصول گرم به گردش می‌برید، فراموش نکنید پوستش را با پوشش مناسب بپوشانید. استفاده از کرم ضدآفتاب برای کودکان زیر 6ماه ممنوع است اما بعد از این سن می‌توانید از کرم‌های ضدآفتاب کودکان استفاده کنید. در صورتی که نوزاد دچار آفتاب‌سوختگی شد، می‌توانید ضمن مشاوره با متخصص از پماد زینک‌اکساید استفاده کنید.

منبع: هفته نامه سلامت – Azsante

لینک مرتبط: چقدر درمورد بیماری های پوستی کودکان می دانید؟

رفع بثورات پوشکی با جوش شیرین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ