بیوگرافی محمود حجتی

پانته آ توتونپیان
محمود حجتی نجف آبادی، در 17 مهرماه سال 1334 در نجف آباد اصفهان ،در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.

 محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، از سوی رییس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

بیوگرافی محمود حجتی

 محمود حجتی فرزند حاج شیخ غلامرضا حجتی از روحانیون برجسته نجف آباد در سال ۱۳۳۴ در شهر نجف آباد اصفهان چشم به جهان گشود.

محمود حجتی نجف آبادی که ازمرداد ماه سال 1392 به سمت وزیر جهاد کشاورزی منصوب شد،سیاستمدار اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اسلامی است.

محمود حجتی دانش آموخته ی رشته ی مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی اصفهان است.

آقای محمود حجتی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی به استان چهارمحال و بختیاری به یاری مردم صبور و شجاع آن سامان شتافت و پس از آن به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی اصفهان مشغول به کار گردید.

در سال 1364 به‌‌عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی منصوب گردید.

با وقوع جنگ تحمیلی  در سال 59 و با حضور مستمر در جبهه‌های جنگ علاوه بر کمک به راه اندازی ستاد‌های پشتیبانی مهندسی جنگ، خود به عنوان یک جهادگر در کنار رزمندگان همواره در عملیاتی مختلف در جبهه‌های نبرد حضور یافته و کارنامه درخشانی را در آن دوران از خود به جای نهاد.

 نکته جالب توجه اینکه خانواده حجتی جزو خانواده‌هایی است که همه بستگان از ابتدا تا آخر جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد حضور داشته‌اند، آن‌ها تعداد زیادی شهید در راه دفاع مقدس به پیشگاه خداوند متعال تقدیم داشته‌اند.

وی پس از پایان جنگ تحمیلی در سال 1368 به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب و تا سال 1373 منشاء خدمات ارزشمندی برای مردم محروم آن سامان گردید.

سال 1373 به عنوان مجری طرح سد کرخه مسئولیت اجرای این پروژه بزرگ ملی را عهده‌دار شد که کارنامه سال‌های مذکور نشانگر توفیق ایشان در عرصه آبادانی کشور می‌باشد.

در سال 79 قانون ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب و به دولت ابلاغ گردید. ادغام این دو وزارتخانه با وظایف گسترده با بیش از 180 هزار نفر نیروی انسانی آنهم با پراکنش در نقاط مختلف از مرکز کشور تا دهستان‌ها و روستاها در حقیقت بزرگترین ادغام تشکیلاتی دولت پس از انقلاب اسلامی است.

اهمیت این ادغام وقتی بیشتر نمایان می‌شود که هر یک از این  دو وزارتخانه به نوعی مسئولیت قسمتی از تامین غذا را در کشور بعهده‌دار بودند و لذا هر گونه تنش در ایجاد وزارتخانه جدیدی آنهم با دیدگاه‌های متفاوتی که در بین نیروهای انسانی دو وزارتخانه وجود داشت، می‌توانست تامین غذای کشور را با مشکل مواجه سازد. لذا حضور فردی با سابقه روشن و انقلابی و با توانمندی درعرصه مدیریت کشور برای ایجاد وزارت جهاد کشاورزی امری اجتناب ناپذیر بود. به این منظور آقای مهندس حجتی با داشتن این ویژگی‌ها از طرف دولت به مجلس معرفی و بارای مجلس شورای اسلامی مسئولیت این مهم راعهده‌دار گردید.

علیرغم اینکه بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کردند که مراحل اجرای ادغام، این وزارتخانه بزرگ را با چالش مواجه و امور تولید به رکورد بکشاند لیکن با مدیریت بسیار مناسب و استفاده از توان بالقوه هر دو وزارتخانه این مهم بدون چالش انجام و به‌عنوان الگویی بریا ساماندهی تشکیلات کشور شناخته شد.

در دوران پنجساله تصدی ایشان بر وزارت جهاد کشاورزی که با انسجام و همکاری نیرو‌های متعهد، متدین و متخصص همراه بود بخش کشاورزی از رونق چشمگیر برخوردار گردید. تولید اکثر محصولات اساسی با رکورد بی‌سابقه مواجه گردید و خودکفایی گندم در تاریخ کشور به‌عنوان افتخار بزرگ برای مدیریت کلان کشور به ثبت رسید. به‌لحاظ ساختاری نیز بخش کشاورزی در این دوران در مجموعه مدیریت نظام ارتقاء قابل توجهی یافت. امروز اکثر کارشناسان دوران تصدی جناب آقای مهندس حجتی در بخش کشاورزی به‌عنوان دوران طلایی این بخش ارزیابی می‌کنند.

در دور اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی،محمد حجتی،سمت وزیر راه و ترابری را بر عهده داشت.در دومین دور ریاست جمهوری خاتمی،وی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مشغول به کار بود و تا پایان دولت در این سمت باقی ماند.

با شروع کار دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی،محمود حجتی بار دیگر توانست تصدی وزارت جهاد کشاورزی را پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس و کسب 177 رای از 284 رای، بر عهده بگیرد.

نقش محمود حجتی در خودکفایی گندم:

حجتی در دوران وزارتش بنا به درخواست رهبر وقت ایران، سید علی خامنه‌ای، طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳درصد رشد از ۸ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶٫۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد؛ لذا جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد.

بسیاری از منتقدان به خودکفایی در تولید گندم، از جمله وزیر سابق کشاورزی دکتر عیسی کلانتری، این طرح را صرفاً طرحی سیاسی دانسته و امکان خودکفایی در کشت گندم را با منابع آبی در دسترس در ایران و با روش‌های کشت سنتی متداول در ایران غیر عملی می‌دانند. در عمل کشت وسیع گندم منجر به فاجعه‌ای زیست‌محیطی خواهدشد.

شاید برخی مهمترین اقدام او طی سالهای مسئولیتش را طرح خودکفایی گندم بدانند و از طرفی نیز برخی منتقدینش، بزرگترین نقطه ضعف او را عدم اصلاح الگوی مصرف آب در عرصه کشاورزی در این طرح بدانند.
اما آنچه مسلم است، نه تنها این اقدام که مجموعه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دوران مهندس محمود حجتی خصوصاً در طی ۴ سال گذشته در دولت تدبیر و امید، نقش موثری در توسعه پایدار روستایی، تقویت اقتصاد خانوارهای بهره بردار در بخش کشاورزی و همچنین برنامه ریزی برای مدیریت منابع آبی کشور داشته است.

دستیابی به افتخار خودکفایی در تولید گندم حاصل افزایش تولید در مزارع تنها با افزایش عملکرد محصول در هکتار و کاهش سطح زیر کشت بوده است. علل و عوامل این دستاورد مهم در بخش کشاورزی کشور را می توان مواردی مثل: تشویق کشاورزان به استفاده از بذور اصلاح شده، نظارت مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستانها بر مزارع گندم و مبارزه به موقع با آفت سن غلات، تغذیه بهینه گندم، آموزش گندم کاران و ارائه نکات فنی کاشت، داشت و برداشت به ایشان و برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و ترویجی بر شمرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ