پنج درصد زنان ایرانی خون می دهند!

jalalvand
مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه آمار اهدای خون زنان در ایران رو به افزایش است، گفت: «آمار اهدای خون بانوان در ایران با افزایش یک درصدی به پنج درصد رسیده است.»

علی‌اکبر پورفتح‌الله گفت: «قطعا با تبلیغات و آموزش و مباحث فرهنگی و اجتماعی این حضور بیشتر خواهد شد. البته یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان در زمینه جلوگیری از مرگ و میر زنان در هنگام باردار به خاطر کمبود خون است که در این زمینه گام‌های ارزشمندی برداشته شده است.»

پورفتح‌الله افزود: «خوشبختانه ایران هیچ مشکلی بابت کمبود اهدای خون ندارد و میزان اهدا در ایران، 27 به ازای 100نفر است که آمار خوبی در سطح جهان به به شمار می‌رود. امروزه دنیا به سمت تهیه خون از خود بیمار در مواقع ضروری پیش می رود و در کشور نیز به دنبال استقرار شیوه‌های استفاده از خون افراد هستیم که می‌تواند درصد رفع مشکلات را برای افراد حادثه دیده و بیمار بیشتر کند.»

وی اضافه کرد: «خوشبختانه در سال گذشته مشکل کمبود خون در کشور گزارش نشد و در همین زمینه به دنبال ازدیاد اهداکنندگان مستمر در کشور هستیم که حداقل در سال، دو مرتبه خون خود را اهدا می‌کنند. براساس مطالعات میدانی و پژوهشی اکثر مشکلات مرتبط با خون‌های اهدایی، مرتبط با کسانی است که برای اولین بار اهدای خون می‌کنند و کسانی که به شکل مستمر اهدای خون دارند کمتر در این زمینه به مشکل بر می‌خورند.»

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: «52درصد اهداکنندگان خون، مستمر هستند که این جمعیت بیش از 500هزار نفر است که در پنج سال گذشته نیز این رقم رو به افزایش است. همچنین در ایران دارای پلاسمای مازاد، جمع‌آوری و فرآوری می‌شود. در این زمینه در سال گذشته 170هزار لیتر پلاسمای بازیافتی ارسال شد و 17میلیون دلار صرفه‌جویی شده است.»

پورفتح‌الله بیان کرد: «توسعه مراکز اهدای پلاسما که عمدتا خصوصی است، متوقف شده‌اند. اکثر این مراکز در حاشیه شهرها ایجاد شده بودند و از آنجایی که در این زمینه نیازمند رعایت استانداردهای مختلفی هستیم، باید کنترل منظمی روی استانداردهای این مراکز ایجاد شود.» وی همچنین گفت: «متاسفانه هنوز در بخش انتقال خون بیمارستانی ضعف‌هایی وجوددارد که تلاش مجموعه بهداشتی و درمانی کشور در رفع این مسایل است و بخش عمده‌ای از این مشکلات درحال رفع است.»

وی از یکسان‌سازی تعرفه‌های پزشکان شاغل در مراکز انتقال خون با فعالان پزشکی در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: «بر همین اساس گشایش‌های خوبی در زمینه حضور بیشتر پزشکان در مراکز انتقال خون انجام شده و خواهد شد.» وی اظهارکرد: «مراکز کوچک انتقال خون در کشور جای خود را به مراکز سیار انتقال خون خواهند داد و در تلاش هستیم تا با گسترش فضا و ظرفیت مراکز انتقال خون، انتقال خون در سطح کشور را با سهولت بیشتری انجام دهیم.»

منبع: سپیدآنلاین- ایسنا

لینک مرتبط: اهدای خون بهتر است یا حجامت؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ