راه های درمان تیرگی لثه - دکتر مژگان آزادخواه

راه های درمان تیرگی لثه

راه های درمان تیرگی لثه

بهترین درمان تیرگی لثه

دندان های سالم و سفید لبخندی زیبا و جذاب را به افراد می بخشد. لثه ها جزء جدایی ناپذیر دندان ها هستند که تاثیر زیادی در ظاهر افراد دارند. تیرگی لثه برای بیشتر افراد ناخوشایند است و حکایت از عدم سلامت دهان و دندان دارد. در این مقاله به دلایل تیرگی لثه می پردازیم و راه های درمان آن را ارائه می کنیم.

دکتر مژگان آزادخواه نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مژگان آزادخواه کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دلیل تیرگی لثه چیست؟

رنگ لثه به خودی خود در افراد مختلف متفاوت است. تیرگی و سیاه شدن لثه در اثر عوامل زیادی همچون بیماری، سیگار کشیدن، سبک زندگی و… ایجاد می شود. مهم ترین علل تیرگی لثه از این قرار است:

سیگار کشیدن: نیکوتین موجود در سیگار با افزایش تولید ملانین در بدن باعث می شود لثه ها تیره شده و به رنگ قهوه ای یا سیاه تغییر رنگ بدهند. کشیدن سیگار تاثر زیادی بر تغییر رنگ لثه ها دارد.

پر کردن دندان با آمالگام: پر کردن دندان با مواد فلزی گاهی باعث می شود لثه کنار دندان به رنگ خاکستری یا آبی تغییر رنگ بدهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در حین پر کردن دندان با آمالگام که ترکیبی از چند فلز است مقداری از مواد به زیر بافت لثه نفوذ کند و رنگ لثه را تغییر دهد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، شستشوی دهان با دهانشویه، مراجعه منظم به مراکز دندانپزشکی و… در سلامت دهان و دندان ها نقش انکارناپذیری دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به ایجاد پلاک و التهاب لثه ها شده و تغییر رنگ آنها را به دنبال دارد. با ملتهب شدن بافت لثه لایه نازک مرده و تیره رنگی روی لثه را می پوشاند و ظاهری ناخوشایند ایجاد می کند.

رسوب ملانین روی لثه: ملانین همان رنگدانه های تیره است که میزان آن در بدن افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر است. افزایش سطح ملانین در بدن باعث تیرگی لثه یا به وجود آمدن لکه های تیره روی لثه می شود.

بیماری نکروز: نکروز از بیماری های عفونی مربوط به لثه است که در آن بافت لثه در اثر عفونت تغییر رنگ داده و سیاه می شود. در موارد حاد نکروز درمان با آنتی بیوتیک یا جراحی بافت های مرده لثه توصیه می شود. درد در لثه، بوی بد دهان، تب و خونریزی لثه از علائم بیماری نکروز محسوب می شود.

بیماری آدیسون: مبتلایان به این بیماری دچار تیرگی پوست در زانوها، بند انگشت، پوست اطراف زخم و تیرگی لب ها و لثه می شوند. این بیماری بر میزان ترشح غدد فوق کلیوی تاثیر گذاشته و با توقف ترشح این هورمون ها مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می کند.

مصرف بعضی از داروها: بعضی از داروها نظیر مینوسیکلین (Minocycline) که برای درمان عفونت به کار برده می شود یا داروهای ضدافسردگی باعث تغییر رنگ لثه ها و تیره شدن آنها می شوند. تاثیر این داروها تجمع رنگدانه ها در بافت لثه و در نتیجه تغییر رنگ آن است. بهتر است اگر پس از مصرف دارو متوجه تغییر رنگ لثه خود شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید تا داروی جایگزین برایتان تجویز کند.

راه های درمان تیرگی لثه

اگر به تیرگی لثه مبتلا هستید نگران نباشید؛ روش های درمانی متفاوتی برای برطرف کردن آن وجود دارد.

درمان لیزری: در حال حاضر لیزرها کاربرد فراوانی در درمان های دندانپزشکی دارند. موثرترین و مدرن ترین روش درمان تغییر رنگ لثه، لیزردرمانی است. در این روش از لیزر Waterlase MD که روشی غیرتهاجمی است استفاده می شود. این لیزر کاربردهای فراوانی در حوزه پزشکی دارد. از آنجایی که در روش درمان تیرگی لثه با لیزر تزریق ماده بی حس کننده یا برش روی لثه انجام نمی شود، بیمار با آرامش کامل برای درمان مراجعه می کند. همچنین درمان تیرگی لثه با لیزر کاملا ایمن و بدون احساس درد برای بیمار خواهد بود.

جراحی لثه: روش جراحی لثه برای از بین بردن تیرگی های لثه روشی معمول و کاربردی است. در جراحی لثه لایه خارجی لثه یا اپیتلیوم که دارای تیرگی است با مقداری از بافت زیرین آن توسط دندانپزشک جراح برداشته می شود. به مرور زمان و با بازسازی لثه لایه جدیدی روی لثه ایجاد می شود که دارای رنگ طبیعی خواهد بود. جراحی تیرگی لثه با داروی بی حسی موضعی انجام می شود و کاملا بدون درد است.

درمان عفونت و التهاب لثه: اگر به بیماری پریودنتیت مبتلا باشید، التهاب و عفونت لثه تغییر رنگ دندان و لثه را به دنبال خواهد داشت. بیماری پریودنتیت در اثر تجمع جرم دندان و ایجاد پلاک های دندانی بروز می کند. جرم دندان سلامت دهان و دندان ها را تهدید می کند و باعث تغییر رنگ و تیرگی لثه ها می شود. مراجعه منظم به مراکز دندانپزشکی و انجام جرمگیری کمک می کند جرم ها از روی دندان ها پاک شده و لثه پس از گذشت مدتی به رنگ اولیه و طبیعی خود بازگردد. اگر جرمگیری موثر نباشد دندانپزشک انجام جراحی لثه را توصیه می کند.

راه های پیشگیری از تیرگی لثه

  • روزی دو بار صبح ها پس از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از خواب شبانه مسواک بزنید
  • دهان خود را با دهانشویه ضدباکتری شستشو دهید
  • استفاده از نخ دندان کمک می کند دندان ها و لثه سالمی داشته باشید
  • هر دو ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید
  • از مصرف سیگار، توتون و تنباکو پرهیز کنید
  • غذاهای سالم را که حاوی املاح معدنی و ویتامین های موردنیاز بدن است، مصرف کنید
  • از استرس و اضطراب دوری کنید
  • برای پیشگیری از مشکلات دندان و لثه به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

دکتر مژگان آزادخواه

  دكتر مژگان آزادخواه جراح دندانپزشك، فارغ التحصيل سال ١٣٧٥ از دانشگاه دندانپزشكى مشهد و شماره نظام پزشكى ٥٧٦٨٨ داراى ٢٣ سال سابقه كار در حيطه دندانپزشكى با تجربه بالا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • محسن دریادل

    سلام دکتر جان بنده حقیقت چون اعتیاد داشتم دندانی نمونده واونی هم که مونده خودم میبینم میترسم کاش میش عکسش ببینیود اینا چیکارکنم

  • لغو پاسخ
دکتر مژگان آزادخواه