علل رایج بروز سقط جنین-قسمت دوم

مهرناز زاوه
مشاهده لکه‌های خون در اوایل بارداری طبیعی است، ولی اگر تجربه دردهای عادت ماهیانه یا درد جدی شکم دارید و خونریزی دارید ممکن است جنین‌تان سقط شده باشد و باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در ادامه‌ی قسمت اول به توضیحاتی درباره شایع‌ترین علل سقط جنین در خانم‌ها می‌پردازیم.
۴-بیماری‌های غیر‌قابل درمان نظیر مشکل تیروئیدی، تیروئید پرکار و کم‌کار و دیابت غیر‌قابل کنترل
چرا باعث سقط جنین می‌شود؟
مشکلات تیروئیدی و دیابت‌های غیر‌قابل کنترل، هر دو به ضرر رحم هستند. دکتر شر می‌گوید که تاثیر این مشکلات امکان زنده ماندن جنین را سخت و دشوار می‌کنند.
چه کار می‌توانید بکنید؟
طبق توصیه پزشک سبک زندگی خود را تغییر دهید و از هر توصیه‌ای برای درمان پیروی کنید تا دیابت تان تحت کنترل قرار بگیرد. مشکلات تیروئیدی را می‌‌توان از طریق درمان برطرف کرد.
۵-سندروم تخمدان پلی کیستیک
چرا باعث سقط جنین می‌شود؟
دکتر شر می‌گوید: این مورد اخیرا یکی از عوامل رایج سقط جنین شده است. خانم‌هایی که با چنین سندرومی مواجه هستند، تخمک‌گذاری و عادت ماهیانه نامنظم هم دارند. حتی در خانم‌هایی که دیابت ندارند، تخمدان پلی کیستیک باعث مقاومت انسولین شده و مانع از رشد جنین می‌شود.» او تخمین زده که بین ۵ تا ۱۰ درصد از خانم‌ها در سن تولید مثل چنین سندرومی دارند.
چه کار می‌توان کرد؟
درمان با داروهای ضد دیابتی که از طریق دهان مصرف می‌کنید، نظیر متفورمین در کاهش سقط جنین‌هایی که تخمدان پلی کیستیک عامل آن بوده، موفق بوده‌اند.
۶-عفونت باکتریایی
چرا باعث سقط جنین می‌شود؟
خیلی از میکرو اورگانیسم‌ها در چرخه تولیدمثل زن و مرد بدون ضرر و حتی مفید عمل می‌کنند. ولی یک سری از باکتری‌ها می‌توانند مشکلاتی نظیر خطر سقط جنین داشته باشند. دو باکتری به صورت خاص،  یعنی هومینیس مایکوپلاسما و اوره آ پلاسما آوره آلیتیکوم روی خانم‌ها و آقایان تاثیر ژنتیکی دارند. در خانم‌ها عفونت به واسطه این باکتری‌ها می‌تواند منجر به اندومتر رحم شده و توسعه جنین را غیر‌ممکن سازد. دکتر شر می‌گوید: «در این مورد علائمی وجود ندارند و تنها راهی که می‌توانید بفهمید شما یا همسرتان چنین باکتری‌هایی در بدن دارید، آزمایش است.»
چه کار می توانید بکنید؟
این عفونت‌ها معمولا با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.
۷-سبک زندگی (سیگار، مشروبات الکلی، مواد مخدر، محیط سمی)
چرا باعث سقط جنین می‌شود؟
نیکوتین از جفت عبور کرده و روی خون و رشد جنین تاثیر می‌گذارد. سیگاری‌ها دو برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها با خطر سقط جنین رو به رو هستند. نوشیدن بیش از ۲ نوشیدنی الکلی در روز هم عاملی برای سقط جنین بوده و استفاده از مواد مخدر زمانی که قصد باردار شدن دارید یا در زمان بارداری احمقانه است. خانم‌هایی که در محیط‌های خاص مثل مزارع، اتاق عمل، مطب دندانپزشکی و آزمایشگاه بیمارستان کار می‌کنند هم به دلایل ناشناخته‌ای با ریسک بیشتری برای سقط جنین رو به رو هستند.
چه کار می‌توانید بکنید؟
دکتر لرنر می‌گوید: «قبل از اینکه سعی کنید باردار شوید، همه عادت‌های بد خود را کنار بگذارید تا شانس بارداری سالم افزایش یابد. اگر نگران هستید که محیط کارتان برای شما سالم نیست، به پزشک خود در مورد نگرانی‌هایتان بگویید.»
علائم سقط جنین
مشاهده لکه‌های خون در اوایل بارداری طبیعی است، ولی اگر تجربه دردهای عادت ماهیانه یا درد جدی شکم دارید و خونریزی دارید ممکن است جنین‌تان سقط شده باشد و باید با پزشک خود تماس بگیرید.  ممکن است پزشک بخواهد دهانه رحم شما را معاینه کند. اگر متسع شده باشد، احتمال سقط جنین زیاد است. اگر شما سقط جنین زودهنگام داشته‌اید، احتمال اینکه نیازی به درمان پزشک نباشد وجود دارد؛ ولی در برخی از موارد باید مراحل دیگری را بگذرانید تا بافت جنین از بدن تان خارج شود.
منبع: parenting

تفاوت سقط جنین با دارو و سقط به کمک جراحی در چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ