شاید بیماری شما هم ریشه روانی دارد!

jalalvand
مردی 43 ساله هستم. مدتی است در سینه‌ام احساس سوزش و درد دارم. به متخصصان قلب و گوارش مراجعه کرده‌ام. پس از معاینه، انجام آزمایش، عکس قفسه‌سینه و نوارقلب مشخص شد سالم هستم و مشکلی ندارم. پزشکم معتقد است مشکلم روانی است. خیلی از افراد ممکن است بیماری های مشابهی از این دست داشته باشند. اما واقعا چنین مشکل هایی ریشه در چه چیزهایی دارند.

دکتر محمدرضا خدایی روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار داده است.

افراد بالای 40 سالی که دارای برخی عوامل خطرساز مانند چاقی و اضافه وزن هستند، دخانیات استعمال می‌کنند، سابقه قند و چربی‌خون دارند، روش زندگی مناسبی ندارند، ورزش نمی‌کنند یا از نظر تغذیه و رژیم غذایی شرایط مناسبی ندارند و به طور ناگهانی دچار چنین مشکلاتی می‌شوند، بهتر است تحت‌نظر پزشک بمانند و آزمایش‌های دوره‌ای را به طور مرتب انجام دهند حتی اگر ابتدا سالم به نظر برسند.

اگر شما هم چنین شرایطی دارید، بهتر است با اینکه بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده مشکلی را نشان نداده، چند وقت بعد هم دوباره این بررسی‌ها را انجام بدهید و برای بررسی‌‌های قلبی- عروقی به پزشک مراجعه کنید، اما اگر شرایط فوق را ندارید و در عین حال بیماری‌های جسمی هم در مورد شما رد شده باشد، در آن صورت اختلالات روان‌تنی مطرح خواهند شد.

در اختلالات روان‌تنی، بدن پیش‌مرگ روان فرد می‌شود. به این معنا که وقتی علائم روان‌شناختی شامل اضطراب‌ها یا استرس‌های مختلف به بیمار فشار وارد می‌کند، سیستم دفاعی بدن نمی‌تواند به خوبی عمل کند و به مقابله با آنها بپردازد.

در نتیجه فشارهای روانی خودشان را به صورت علائم جسمی‌ نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، استرس‌های روانی به علائم و بیماری‌های جسمی تبدیل می‌شوند و خود را به شکل انواع سردردها، اختلالات گوارشی از جمله سوزش سردل و برگشت اسید معده به مری یا تشدید علائم و… نشان می‌دهند.

توصیه می‌کنم شیوه زندگی‌تان را اصلاح کنید و آن را به سمت و سوی رفتارهای سلامت‌بخش سوق دهید. سعی کنید فشارهای روانی و عوامل استر‌س‌زای زندگی‌تان را مدیریت کنید و اجازه ندهید تاثیر زیادی روی شما داشته باشند.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از غذاهای سالم و مفید بهره ببرید. ورزش و فعالیت‌های بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این کار، هم روی سلامت جسمتان تاثیر می‌گذارد و هم باعث آرامش روانتان می‌شود.

اگر اشکالات یا اختلالاتی در زندگی زناشویی‌تان دارید، حتما آنها را با مشاوره‌های روان‌شناسی حل کنید و اوضاع را رو به بهبود ببرید. از نگاه وسواس‌گونه یا توجه بیش از اندازه به جسمتان خودداری کنید و… با انجام همه این کارها اختلالات روان‌تنی معمولا برطرف می‌شوند اما اگر مشکلتان رفع نشد یا در صورت تشدید علائم، بهتر است از یک روان‌پزشک کمک بگیرید.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: رمزگشایی بیماری روانی داعشی‌ها از دید یک روانشناس

بیماری روانی کاترین زتاجونز چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ