اگر از فشار خون پایین رنج می‌برید به این ۷ نکته توجه کنید

مهرناز زاوه
نرخ ابتلا به فشار خون پایین به انداره فشار خون بالا نیست، اما نمی‌توان منکر شد که افت فشار خون به اندازه سایر اختلالات به توجه ویژه و تغییر سبک زندگی نیاز دارد.

نرخ ابتلا به فشار خون پایین به انداره فشار خون بالا نیست، اما نمی‌توان منکر شد که افت فشار خون به اندازه سایر اختلالات به توجه ویژه و تغییر سبک زندگی نیاز دارد. بنابراین، اگر شما یا عزیزان‌تان از فشار خون پایین رنج می‌برید، باید تغییراتی در سبک زندگی‌تان اعمال کنید. در ادامه شما را با ۷ تغییر عمده آشنا می‌کنیم:
۱. از الکل بپرهیزید و بیشتر آب بنوشید
این یک واقعیت است که مصرف الکل فشار خون را افزایش می‌دهد. هر ۱۰ گرم الکل فشار خون شما را به میزان ۱ میلی‌متر جیوه افزایش می‌‌دهد. توجه داشته باشید که نوشیدن بیش از اندازه الکل می‌تواند به از دست رفتن آب بدن و کاهش فشار خون منجر شود. به جای آن، تا می‌توانید آب بنوشید و سطح مایعات بدن را ثابت نگه دارید تا گردش خون در بدن متوقف نشود. همچنین، هیدراته نگه داشتن بدن باعث ریشه کن شدن یکی از نشانه‌های فشار خون پایین می‌شود که دی‌هیدراته شدن نام دارد.
۲. مصرف نمک را تحت نظر بگیرید
اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، در مصرف نمک صرفه‌جویی کنید؛ چون سدیم سطح فشار خون شما را افزایش می‌دهد. با این حال، مصرف زیاد نمک راه درمان فشار خون پایین نیست. زیاده‌روی در مصرف نمک خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد و به ارگان‌های حیاتی بدن آسیب می‌رساند. بنابراین، برای درمان فشار خون پایین می‌بایست در مصرف نمک دقت بیشتری به خرج دهید. توصیه می‌شود روزانه ۲ تا ۳ میلی‌گرم نمک مصرف کنید. اگر دکتر به شما دستور داده که نمک بیشتری مصرف کنید، بهتر است از آن در تهیه سوپ استفاده کنید. اما زیاده‌روی نکنید.
۳. از حرکت دادن ناگهانی بدن خودداری کنید
سرگیجه و بی‌حالی از علائم فشار خون پایین هستند، بنابراین در تغییر وضعیت بدن خود دقت بیشتری به خرج دهید؛ به خصوص وقتی که می‌خواهید از تخت یا روی مبل بلند شوید. هنگامی که به صورت ناگهانی و سریع از تخت بلند می‌شوید، افت فشار خون می‌تواند منجر به سرگیجه شود. بنابراین برای اینکه دچار مشکل نشوید، بهتر است کمی در حالت نشسته بمانید و به تدریج از یک طرف تخت بلند شوید.
۴. مصرف غذاهای پرکربوهیدرات را به حداقل برسانید
یک رژیم غذایی پر‌کربوهیدرات برای افراد مبتلا به فشار خون پایین مناسب است. مطالعات نشان داده است که کاهش مصرف کربوهیدرات در وعده‌های غذایی مختلف به کاهش فشار خون سیستولیک و افت فشار خون پس از صرف غذا کمک می‌کند. اگر شما از فشار خون پایین رنج می‌برید، سعی کنید مصرف کربوهیدرات خود را به حداقل برسانید.
۵. از حمام آب گرم و سونا خودداری کنید
حمام آب داغ و سونا، به خصوص اگر طولانی شود، می‌تواند به بی‌حسی و سرگیجه منجر شود و فشار خون‌تان را کاهش دهد. بنابراین تا حد امکان از حمام آب داغ و سونا بپرهیزید. اگر دوست دارید مدت زیادی در حمام یا سونا بمانید، بهتر است یک چارپایه بردارید و روی آن بنشینید و استراحت کنید. اما قبل از بلند شدن، پا و ران خود را کمی بفشارید تا از حالت کرختی در بیایند.
۶. وعده‌های غذایی بیشتری داشته باشید
از آنجایی که سرگیجه و افت فشار خون پس از صرف غذا در افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند شایع است، به این افراد توصیه می‌شود که از خوردن وعده‌های غذایی سنگین در یک مرحله خودداری کنند. این افراد می‌بایست از وعده‌های غذایی کوچک در ساعات مختلف استفاده کنند تا از افت فشار خون و سرگیجه پس از صرف غذا در امان باشند.
۷. در صورت لزوم جوراب ساق بلند بپوشید 
این کار را تنها به دستور پزشک انجام دهید؛ همچنین می‌توانید از او بپرسید که پوشیدن جوراب ساق بلند به درمان فشار خون پایین کمک خواهد کرد یا خیر. پوشیدن جوراب ساق بلند که ناحیه ساق و ران پا را می‌پوشاند، به جریان یافتن خون در بالاتنه کمک می‌کند و از افت فشار خون در بلندمدت جلوگیری می‌نماید.
منبع: thehealthsite

چگونه بر فشارخون پایین غلبه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ