چرا بدن‌تان سریع کبود می‌شود؟

مهرناز زاوه
اگر خیلی ساده و بیشتر از حد عادی دچار کبودی می‌شوید، خصوصا اگر با علائم دیگری همراه است، می‌تواند نشانه مشکل حادی باشد.

کبود شدن بدن می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلی جدی باشد. ممکن است به رگ‌های خونی در سطح پوست آسیب وارد شده باشد که با مراقبت و توجه خوب خواهد شد. اما اگر خیلی ساده و بیشتر از حد عادی دچار کبودی می‌شوید، خصوصا اگر با علائم دیگری همراه است، می‌تواند نشانه مشکل حادی باشد.
آیا به راحتی بدنتان کبود می‌شود؟
اگر جوابتان مثبت است، اصلا نترسید. بعد از سنین حدود ۶۰ سالگی، بدن کلاژن کمتری تولید کرده و این به لاغر شدن پوست منتهی شده و خاصیت مراقبت آن هم کمتر می‌شود. این یعنی راحت‌تر دچار کبودی می‌شوید.
اگر میزان کبودشدگی‌تان در بازه زمانی کوتاهی (چند ماه یا کمتر) به طور چشمگیری تغییر یافت، آن موقع کبودی‌هایتان می‌تواند نتیجه چیزی فراتر از فرایند طبیعی سالخوردگی‌تان باشد.
آیا ورزش‌های طاقت‌فرسایی انجام می‌دهید؟
کبودشدگی ممکن است بدون برخورد با جایی رخ دهد، از طرفی اگر بدنتان را تحت فشار زیادی قرار دهید احتمال دارد کبود شود. احساس درد بعد از ورزش می‌تواند نتیجه فشار و تمرین سخت عضلات باشد که به پاره شدن مویرگ‌های زیر پوست می‌انجامد و در نهایت آن قسمت کبود می‌شود.
آیا کبدشدگی‌تان خیلی سریع و به کرات رخ می‌دهد؟
اگر نوع کبودشدگی‌تان تغییر چشمگیری داشته و توضیحی برایش ندارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا ببینید آیا این مسئله طبیعی است یا نه. هموفیلی و لوسمی هر دو باعث می‌شود کبودشدگی راحت‌تر رخ دهد و این به خاطر آن است که بدنتان به شکل درستی خون را لخته نمی‌کند. بریدگی‌ها و سایر جراحت‌ها که باعث پارگی پوست می‌شود هم در این مواقع خیلی دیر و به سختی التیام پیدا می‌کند.
آیا بیشتر کبودشدگی‌هایتان در اطراف قوزک پاست؟
اگر قوزک پایتان طوری است که انگار اطرافش به شکل لکه‌های ارغوانی یا نارنجی کبود شده، احتمالا دچار درماتوز پورپوریک شده‌اید، نوعی بیماری پوستی که به خاطر آسیب به رگ‌های خونی رخ می‌دهد. اگر چنین کبودشدگی‌هایی را با تغییر رنگ در اطراف قوزک پایتان دیدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.  
منبع: thehealthsite

درمان جوش و کبودی با آسپرین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ