چگونه شانس زنده ماندن از حمله قلبی را افزایش دهیم؟

مهرناز زاوه
تحقیقات اخیر دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد خطر بروز حملات قلبی در افرادی که تناسب اندام بهتری دارند نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند بسیار کمتر است.

تحقیقات اخیر دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد خطر بروز حملات قلبی در افرادی که تناسب اندام بهتری دارند نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند بسیار کمتر است.
در این تحقیق محققان امتیازات MET یا شاخصِ معادلِ سوخت و ساز کار افرادی را مورد بررسی قرارا دادند که حدود ۱۵ دقیقه تست فشار بر روی تردمیل انجام داده بودند. این شاخص، معیار فعالیتی است که طی آن مدت زمان و شدت تمرین مد نظر قرار می‌گیرد.
از بین شرکت‌کنندگانی که طی شش سال دچار حمله قلبی شدند، آنهایی که در مدت زمان حداقل یک دقیقه طی نخستین تست به امتیاز MET حدود ۱۰ دست یافتند نسبت به آنهایی که امتیاز MET پایین‌تری داشتند احتمال زنده ماندنشان از این خطر ۴۰ درصد بیشتر بود.
چرا افرادی که تناسب اندام بهتری دارند از حملات قلبی جان سالم به در می‌برند؟
این تحقیق نه تنها نشان داد که احتمال زنده ماندن افرادی که متناسب‌تر هستند از حملات قلبی بیشتر است، بلکه مشخص شد طی انجام این آزمایش،‌ آنها شدت درد کمتری را هم تحمل می‌کردند. این مسئله باعث افزایش احتمال زنده ماندن آنها شد. حتی زمانی که ورزشکاران هم دچار حملات قلبی شدید می‌شوند احتمال زنده ماندنشان بیشتر است.
علت این است: هر زمانی که ورزش می‌کنید، بدن شما به اکسیژن و خون بیشتری نیاز پیدا می‌کند. تمرینات قلبی‌عروقی مداوم باعث ایجاد رگ‌های خونی جدید بیشتری در قلبتان می‌شوند تا بتوانند خود را با این تغییر منطبق سازند. این بدان معناست که منبع خونی بیشتری برای پمپاژ به سمت قلبتان ایجاد می‌شود. و اگر یکی از رگ‌های خونی دچار انسداد شود، خون هم‌چنان می‌تواند با کمک آن رگ‌های اضافی به عضله قلبتان پمپاژ شود.
بنابراین احتمال آن‌که بخشی از قلبتان که حمله قلبی را تحمل می‌کند ضعیف شده یا متحمل آسیب طولانی‌مدتی شود کاهش خواهد یافت.
چطور می‌توان شانس زنده ماندن از حمله قلبی را افزایش داد؟
اول از همه سعی کنید یک سری از تست‌های تردمیل را انجام دهید تا ببینید چطور باید از پسِ‌ یک حمله قلبی برآیید. اگر بتوانید شتاب خود را به مدت یک دقیقه ثابت نگه دارید، این شاخص نشان خواهد داد که باید میزان تناسب قلبی‌عروقی‌تان را افزایش دهید. این مسئله نه تنها باعث افزایش شانس زنده‌ماندنتان از حمله قلبی می‌شود، بلکه خطر درد و رنج ناشی از بروز حمله دیگر را هم کاهش خواهد داد. دکتر بلاها توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید به امتیاز MET حدود ۱۰ یا بیشتر در کمتر از یک دقیقه برسید، طی سه هفته متوالی، روزانه به مدت ۲۰ دقیقه حرکات ایروبیک انجام دهید.
منبع: medicaldaily

علامت عجیبی که می‌تواند نشانه حمله قلبی در زنان باشد

تزریق تستسترون و کاهش خطر حمله قلبی در مردان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ