آیا طب سوزنی یک درمان جادویی برای همه چیز است؟

طب سوزنی به نظر ترسناک است، اما اثبات شده است که می تواند خیلی کمک کننده باشد اگر طب سوزنی به عنوان نوعی از درمان کاملاً جدید تبدیل شود. ممکن است به نظر کمی وحشتناک باشد.

 اما چطور می توان سوزن ها را به پوست شما چسباند؟ آیا صدمه نمی بیند؟ خب، نه، قطعا روش روحی و دردناکی که شما تصور می کنید نیست و با توجه به این که بیش از 2500 سال مورد مطالعه و تمرین قرار گرفته است، به نظر می رسد علاقه مندان به طب سوزنی به طور جدی از آن جواب گرفته اند. بعضی از افراد  به طب سوزنی اعتقاد دارند و آن را به عنوان “معجزه” برای بهبود کیفیت زندگی خود می دانند زیرا گفته می شود قادر به درمان همه ی بیماری ها است؛ از افسردگی و آلرژی گرفته تا حالت تهوع صبحگاهی و گرفتگی عضلات!

اگر به صحبت طرفداران طب سوزنی گوش کنید، به نظر می رسد تقریبا مثل یک درمان شگفت انگیز است. اما آیا این حقیقت دارد؟ بیایید نگاه دقیقتری بیندازیم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی رویکرد مبتنی بر طب چینی باستان است که درمان بسیاری از بیماری ها را با ایجاد نقاط خاصی روی پوست با سوزن ها انجام می دهد. پل کمپیستی، متخصص طب سوزنی مجاز در طب سنتی شرقی، توضیح می دهد: طب سوزنی یک روش حداقل تهاجمی است برای تحریک مناطق غنی از عصب سطح پوست، به منظور تاثیر گذاشتن بر روی بافت، غدد، اندام و عملکرد های  اعضای مختلف بدن.

 

این متخصص طب سوزنی می گوید : «هر سوزن طب سوزنی، یک آسیب کوچک در محل ایجاد می کند و اگرچه خیلی کم است و باعث ناراحتی نمی شود، اما به اندازه کافی سیگنال به اندام مورد نظر میفرستد تا بدن بداند باید به آن پاسخ دهد. این پاسخ شامل تحریک سیستم ایمنی ، ترویج گردش خون به ناحیه، بهبود زخم و کم کردن درد است.» تحقیقات معاصر در مورد طب سوزنی عمدتاً بر این نظریه متکی است.

فلسفه ی طب سوزنی چیست؟

 

فلسفه چینی طب سوزنی کمی پیچیده تر است، زیرا کارهای باستانی بر طبق علوم  پزشکی نبوده است. آنها معتقد بودند که بدن انسان با یک نیروی نامرئی پر شده و متحرک است که آن را” چی ” نامیده اند و زمانی که چی به خوبی جریان می یابد و به همه قسمت های بدن حرکت می کند، سلامت ذهنی و جسمی خوبی را تجربه می کنید. هنگامی که چی به اشتباه (مسدود یا ضعیف شده باشد) به بیماری منجر می شود.

مفهوم چی خیلی گسترده نیست. فکر کنید به عنوان عمل طبیعی بدن شما محسوب می شود. گاهی اوقات وقتی احساس اضطراب می کنید بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستید. هنگامی که شما آرام و سالم هستید، بدن شما از لحاظ جسمی نیز این را نشان می دهد. پس از آن، خلق و خوی شما، سلامت روان و رفاه عمومی بر سلامت جسمی شما تاثیر می گذارد. بنابراین، طب سوزنی به دنبال کمک به مردم در دستیابی به تعادل یا چی است و در نتیجه، کمک به بسیاری از بیماری ها را فراهم می کند.

طب سوزنی چیست؟

به دلایل مختلف ممکن است به طب سوزنی علاقمند شوید. به عنوان مثال، من برای درمان سردرد مزمن و فشار سینوسی خودم آن را امتحان کردم زیرا شرایط و علائم بی شماری که در طب سوزنی گفته شده است برای کمک به این دردهای من وجود دارد. در اینجا فقط برخی از ادعاها در مورد این درمان وجود دارد:

آلرژی

اضطراب و افسردگی

آرتروز

درد مزمن اغلب در گردن، پشت، زانو و سر

فشار خون

بیخوابی

دردهای قاعدگی

میگرن

حالت تهوع صبحگاهی

سکته مغزی

برخی مطالعات حتی نشان می دهد که طب سوزنی می تواند در درمان سرطان و پوکی استخوان مفید باشد، اما تحقیق برای این شرایط محدود است و مطالعات بیشتری برای تأیید مزایای آن وجود دارد. شواهد محدود برای:

آکنه

درد شکم

سرطان

چاقی

بیخوابی

ناباروری

دیابت

جنون جوانی

گرفتگی گردن

وابستگی به الکل

در حالی که شواهدی وجود ندارد که طب سوزنی یک درمان معجزه گر است، اما به نظر می رسد شواهدی از درمان های ارزشمند برای افرادی که ممکن است شرایط و بیماری های مختلف داشته باشند، وجود دارد. حتماً دلیلی وجود دارد که بیش از 2500 سال عمر دارد و تحقیقات در مورد آن ادامه یافته است بنابراین بهتر است بدانیم که چه طور و چگونه کار می کند .

 

آنچه انتظار داریم:

تصحیح طب سوزنی در زندگی واقعی. در حال حاضر، اگر شرایطی داشته باشید که بدانید طب سوزنی دارای پشتوانه علمی است، چیزی که از یک جلسه انتظار می رود: یک جلسه طب سوزنی 60 تا 90 دقیقه طول می کشد، هر چند اغلب این زمان ممکن است صرف سوال و پرسش در مورد علائم و نگرانی های شما شود و بخش درمان واقعی طب سوزنی ممکن است حدود 30 دقیقه طول بکشد، اما لزوماً سوزن در کل این زمان در پوست شما نیست!

 

همانطور که هر کس به طب سوزنی متفاوت پاسخ می دهد و تجربه می کند از نظر نتایج، تقریبا غیرممکن است بگویم که چه انتظاری باید داشته باشیم. هیچ پاسخ جهانی یک شکل به طب سوزنی وجود ندارد. بعضی از مردم احساس آرامش می کنند و ممکن است کمی خسته باشند، دیگران احساس انرژی می کنند و برای هر چیز آماده می شوند. متخصص طب سوزنی توضیح می دهد: «بعضی از مردم بهبودی را تجربه می کنند و دیگران ممکن است قبل از اینکه متوجه تغییرات مثبت شوند، چندین درمان را با هم انجام دهند.»

 

شایع ترین پاسخ به طب سوزنی چیست؟

متخصص طب سوزنی می گوید:« مردم احساس خوشحالی و محبت می کنند. توضیح آن با کلمات سخت است، اما احساس متمایز و هماهنگی وجود دارد که طب سوزنی به اکثر مردم می دهد و فقط یک احساس خوب است. شما همچنین ممکن است پس از درمان احساس خستگی و تغییر در خوردن، خواب، و یا عادات روده داشته باشید و یا هیچ تغییری احساس نکنید.»

برگردان عرب زاده

توصیه های سلامت دکتر علیرضا یارقلی پژوهشگر طب سنتی

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ