چرا پزشکان در تلاش‌اند کمتر آنتی بیوتیک تجویز کنند؟

مهرناز زاوه
پزشکان در تلاشند تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهند. اما آیا می‌توان به راحتی این مسئله را مشخص کرد که برای چه کسی باید آنتی‌بیوتیک تجویز کرد و برای چه کسی نه؟

پزشکان در تلاشند تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهند. اما آیا می‌توان به راحتی این مسئله را مشخص کرد که برای چه کسی باید آنتی‌بیوتیک تجویز کرد و برای چه کسی نه؟
جواب کوتاه قطعا «خیر» است: این سؤال بحث‌برانگیز است، اما بزرگ‌ترین مشکل حول مسئله عفونت سینه، بینی و گلو و عفونت‌های شایع زمستانی در افراد می‌چرخد. عفونت‌های باکتریایی ممکن است واکنش خوبی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها داشته باشند که عفونت‌های ویروسی این‌طور نیست.
به طور مشابه، هر چیزی که با علائم سرماخوردگی آغاز شود می‌تواند ویروسی باشد و بهترین کار این است که بدون استفاده آنتی‌بیوتیک‌ها آن را درمان کرد. مسئله مشکل‌سازتر، در واقع عفونت‌هایی هستند که سینه را دچار مشکل می‌کنند. برخی از این عفونت‌ها در قالب عفونت‌های ویروسی آغاز می‌شود اما سینه‌ای که دچار عفونت شده است ممکن است عفونت دوم هم در آن رخ دهد که اغلب عفونتی باکتریایی است. نمونه بارز این نوع عفونت‌ها را می‌توان عفونت‌های سینه و ذات‌الریه تلقی کرد که بعد از آنفولانزا رخ می‌دهد.
قسمت جالب اینجاست که  نتیجه بروز برونشیت (که اغلب شاخه‌های بالایی مجاری هوا را تحت تأثیر قرار می‌دهد)، ‌چه مسبب آن عاملی ویروسی بوده و یا باکتری باشد و بدون توجه به رنگ طیف ایجادشده، هیچ ارتباطی به این ندارد که آیا آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اید یا نه. 
عفونت‌های سینه که در آن ناهنجاری‌ها تا اعماق ریه‌ها نفوذ می‌کنند به کمک گوشیِ پزشکی و یا اشعه ایکس قابل شناسایی بوده و باید با آنتی‌بیوتیک درمان شود. برخی از آنها به خاطر وجود ویروس رخ میدهد اما خطر عفونت‌هایی مانند این، که در اصطلاح آنرا ذات‌الریه می‌نامند، بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌هایی است که برای اطمینان از این مسئله مصرف می‌شوند که عفونت‌های باکتریایی تهدیدکننده را از بین ببرد. 
منبع: thehealthsite

آنتی بیوتیک ها را چگونه مصرف کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ