برای سوزاندن چربی‌ها، غذاهای حاوی مس بخورید

مهرناز زاوه
هرچه میزان مسِ بدن بیشتر باشد، چربی بیشتری تجزیه خواهد شد.

اخیرا محققان دریافته‌اند که مس نقشی کلیدی در سوخت و ساز چربی ایفا می‌کند. پروفسور کریس چانگ از دانشگاه کالیفرنیا-برکلی در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم که مس در تجزیه سلول‌های چربی که برای تولید انرژی استفاده می‌شود نقشی اساسی و مهم ایفا می‌‌کند. در واقع باید آن را نوعی تنظیم‌کننده دانست. هرچه میزان مسِ بدن بیشتر باشد، چربی بیشتری تجزیه خواهد شد.» این ماده مغذی را به وفور می‌توان در غذاهایی مانند صدف خوراکی و سایر صدف‌داران، سبزیجات برگ‌دار، قارچ‌ها، بذرها، آجیل و لوبیا یافت.
پروفسور کریس چانگ در ادامه گفت: «مس چیزی نیست که بدن بتواند آن را تولید کند، بنابراین باید آن را از راه رژیم غذایی به دست بیاوریم. اما محققان در نتیجه تحقیقاتشان نسبت به هضم مکمل‌های حاوی مقدار زیادی مس هشدار داده‌اند. در واقع مسِ زیاد می‌تواند منجر به بروز عدم تعادل نسبت به سایر مواد معدنی مهم از جمله «روی» شود. به طور متوسط میزان خوراکی مس در روز چیزی حدود ۷۰۰ میکروگرم است.»
محققان در این زمینه توانستند با استفاده از موش‌هایی که دچار جهش‌های ژنی شده و این امر منجر به تجمع مس در کبدشان شده بود، بین مس و چربی ارتباطی بیابند. در واقع این ارتباط بین سوخت و ساز مس و چربی چندان مسئله تعجب‌آوری نیست. محققان سرنخ‌های این ارتباط را در حوزه پرورش حیوانات یافتند. در واقع باید گفت میزان مس در غذاها می‌تواند بر میزان چرب بودن غذا تأثیر بگذارد. این تأثیر تجمع چربی در حیوانات بیشتر در حوزه کشاورزی مطرح است، اما این مسئله هنوز مشخص نیست که چه مکانیسم‌های بیوشیمیایی باعث ارتباط بین مس و چربی بوده است.
منبع: shape

آیا مصرف مکمل‌ کلسیم تاثیرگذار است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ