داروهای ضدافسردگی و سوال و جوابهای رایج!

faateme1366
امروزه، متاسفانه بیماری افسردگی یکی از بیماری‌های رایج در میان اقشار مختلف مردم است. در بیماری افسردگی واکنش‌ها غیرطبیعی هستند، یعنی انسان در برابر ناملایمات و شکست‌ها بیش از حد افسرده می‌شود و زمان افسردگی نیز طولانی‌تر از دیگران، در همین شرایط است. علل ابتلا به این بیماری، ارث، تغییرات شیمیایی مغز، از دست دادن والدین در کودکی و حوادث ناخوشایند زندگی، بیماری‌های جسمی مختلف و استفاده از بعضی داروهاست.

بهترین راه،برای درمان افسردگی، دارودرمانی است. اما بسیاری از افراد اطلاعات درستی در مورد داروهای ضدافسردگی ندارند، به همین دلیل در دو شماره قبل در مورد این داروها صحبت شد. در ادامه، به سوال و جواب‌های رایج در این زمینه و دیگر روش‌های درمانی خواهیم پرداخت

اگر افسردگی عود کند (باز گردد) چطور؟

       برخی افراد بارها دچار افسردگی شدید می‌شوند. حتی وقتی که بهتر می‌شوند، باید چند سال داروی ضدافسردگی استفاده کنند تا افسردگی آنها مجددا باز نگردد. این امر در افراد سالخورده شایع‌تراست. برای برخی از این افراد، داروهای دیگر مثل لیتیم تجویز می‌‌شود، ضمن اینکه روان‌درمانی علاوه بر مصرف قرص می‌‌تواند مفید باشد.

این داروها چه اثری بر زندگی‌مان خواهند داشت؟

       افسردگی تجربه ناخوشایندی است و می‌‌تواند روی عملکرد و احساس لذت شما از زندگی تاثیر نامطلوب بگذارد. داروهای ضدافسردگی می‌‌توانند به بهبود سریع‌تر شما کمک کنند. این داروها توسط پزشک شما تجویز شده و به جز عوارض جانبی ذکر شده در پیش، اصولا تاثیر دیگری نباید روی زندگی داشته باشد. افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، به ویژه قرص‌های نسل جدیدتر، معمولا به فعالیت‌های اجتماعی و عادی خود ادامه می‌دهند.

       اگر افسردگی شما مزمن باشد، ممکن است نزدیکان شما (به عنوان مثال همسر) به خلق و خوی افسرده شما عادت کرده باشند. برخی افراد گزارش کرده‌اند که به تدریج که افسردگی‌شان بهتر شده و دید بهتری پیدا کرده‌اند، با نزدیکان خود دچار مشکل شده‌اند. این موضوع می‌‌تواند باعث بروز اصطکاک و سوء‌تفاهم بین طرفین شود، به این دلیل بهتر است افراد از این موضوع آگاه باشند و در صورت مواجهه با آن، بتوانند در این باره با یکدیگر صحبت کنند یا در صورت لزوم از پزشک خود راهنمایی بگیرند.

اگر از این داروها مصرف نکنیم، چه خواهد شد؟

       نظر دادن در این باره آسان نیست. بستگی به علت تجویز آنها، شدت افسردگی شما و مدت ابتلا به افسردگی دارد. بیشتر افسردگی‌‌ها پس از حدود 8 ماه به طور خودبه خود درمان می‌شوند. اگر افسردگی شما خفیف است، بهتر است از یکی از روش‌های درمانی زیر بهره بگیرید. در صورتی که نمی‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید، با پزشکتان مشورت کنید.

چه روش‌های درمانی دیگری برای غلبه بر افسردگی وجود دارند؟

       تنها مصرف دارو کافی نیست. پیدا کردن راه‌هایی که بتوانند باعث ایجاد حس بهتری در شما شود هم مهم است، چرا که شانس برگشت افسردگی را کم می‌کند. این راه‌ها می‌‌تواند شامل کسی که بتوانید با او صحبت کنید، ورزش کردن به طور منظم، کاهش مصرف مشروبات الکلی، تغذیه سالم و کافی، تکنیک‌های خود درمانی که به آرامش شما کمک می‌کنند و پیدا کردن راهی برای حل مسایلی که در ابتدا باعث بروز افسردگی در شما شده‌اند، باشد.

روان‌درمانی

روش‌های روان‌درمانی موثر و متفاوتی برای درمان افسردگی وجود دارد:

مشاوره در افسردگی خفیف مفید است.

تکنیک‌های حل مشکل در درمان افسردگی که به علت مشکلات زندگی ایجاد شده، مفید است.

رفتار درمانیِ شناختی، به شما کمک می‌کند به شناخت بهتری از طرز تفکرتان نسبت به خودتان، افراد دیگر و دنیای اطراف پیدا کنید.

روش‌های درمانی گیاهی

نوعی گیاه برای درمان افسردگی وجود دارد، که از گیاه SJohns Worموسوم به هیپریکم (Hypericum) گرفته شده و به بدون نسخه ارائه می‌‌شود.

روشنایی

       بعضی افراد طی زمستان دچار افسردگی شده ودر زمانی که روزها آفتابی و بلند است، بهبود می‌یابند. این حالت، اختلالِ خلقیِ فصلی نامیده می‌شود. در این شرایط ممکن است استفاده از جعبه نور مفید باشد که در واقع یک منبع نور روشن است که می‌توانید طی زمستان هر روز و به مقدار معینی از آن استفاده کنید. این در واقع کمبود نور را در زمستان جبران می‌کند.

مقایسه اثر درمانی ضدافسردگی‌ها با روش‌های درمانی ذکر شده

       نتایج اخیر نشان داده که در یک دوره یک ساله، بسیاری از این روان‌درمانی‌‌ها به اندازه داروهای ضد‌افسردگی موثر بوده‌اند. به‌طور کلی پذیرفته شده که ضدافسردگی‌ها سریع‌تر عمل می‌‌کنند. برخی مطالعات نشان داده که ترکیب ضدافسردگی‌ها با روان‌درمانی بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت. متاسفانه تعدادی از این روش‌های درمانی در برخی قسمت‌های کشور در سیستم بهداشتی موجود نیست.

       داروی گیاهی هیپرکیوم که در آلمان به طور شایعی استفاده می‌شود، در افسردگی خفیف به اندازه داروهای ضدافسردگی موثر است، گرچه در مورد اثر آن بر افسردگی‌های متوسط تا شدید شواهد مستدلی تقریبا وجود ندارد.

       ورزش و مطالعه کتاب‌های روانشناسی که بر اساس رفتار درمانیِ شناختی تالیف شده‌اند، می‌‌توانند درمان‌های موثری برای افسردگی باشند.

منبع: روزنامه سپید

چگونگی عملکرد داروهای ضدافسردگی را بشناسیم

تست تشخیص افسردگی دکتر دیوید برنز

قرص ضد افسردگی گیاهی تولید شد

افسردگی دوران بلوغ

سی ویژگی افراد موفق!

تست روانشناسی بسیار حقیقی از زندگی زناشویی شما!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ