چه کار کنیم که عشق در رابطه باقی بماند-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا یادتان هست که اولین بار چطور با مرد زندگی‌تان روبه‌رو شدید؟ شور و شوق زیادی داشتید تا زمان سپری شود و نمی‌توانستید دوری از هم را تحمل کنید. چه بلایی سر آن احساساتتان آمد؟

آیا یادتان هست که اولین بار چطور با مرد زندگی‌تان روبه‌رو شدید؟ شور و شوق زیادی داشتید تا زمان سپری شود و نمی‌توانستید دوری از هم را تحمل کنید. چه بلایی سر آن احساساتتان آمد؟ آیا واقعا ماه عسل به پایان رسید؟ در این‌جا به روش‌هایی برای برانگیزاندن آن شور و شوق می‌پردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
سالگرد ازدواج یا دوستی نباید صرفا تنها زمان وقت‌گذرانی و با هم بودن برایتان باشد. شما می‌توانید کارهای کوچکی را هر روز برای سرزنده نگه داشتن عشق‌تان در رابطه انجام دهید، حتی اگر در آن رابطه مشکلات غیرقابل اجتنابی وجود داشته باشد.
زوج‌ها نباید از جریان استرس‌ها و شکست‌ها یا پس‌روی‌های روزانه شانه خالی کنند، اما می‌توانند چیزی به نام «اندوخته‌ی علاقه» را بسازند تا با کمک گرفتن از آن هم‌چنان شانه به شانه کنار هم باشند. آیا دوست دارید عشق‌تان را ماندگار و همیشگی کنید؟ پس این راهکارها را در رابطه‌تان اجرا کنید.
۱.با هم بازی کنید
شور و شعف روزهای اول رابطه‌تان را به خاطر بیاورید، زمانی که شما و همسر‌تان آزادانه رفتار می‌کردید و از آن لذت می‌بردید و هیچ کار دیگری انجام نمی‌دادید. زندگی روزمره همراه با الزامات خاص خودش مسیری را در رابطه‌تان مقدر می‌کند که ناخودآگاه سرخوشی و لذت را از آن می‌گیرد.
لذت و سرخوشی برای رابطه لازم و ضروری است. در واقع باید گفت به اصطلاح «چسب» رابطه محسوب می‌شود. اما شاید بعد از مدتی، زوج‌ها فراموش می‌کنند که لذت و خوشی باید در رابطه وجود داشته باشد. یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: «این اشتباه بزرگی است. لذت و خوشی نه تنها باعث حفظ پیوند دوستی زوج‌ها و ارتقاء سطح آن می‌شود، بلکه حس مثبت بودن و شادی را هم در رابطه‌ آنها زیاد می‌کند که همین تمایل و عشق را در رابطه افزایش می‌دهد.»
نشاط بی‌محدودیت و بی‌الزام چون نوری بر «خودِ» اصیل ما می‌تابد. زوج‌هایی که از رابطه لذت برده و با هم بازی می‌کنند، حد و حدود و مرزها را درمی‌نوردند و احساساتشان را آزادانه بروز می‌دهند.
بازی کردن با هم را در قالب نوعی عامل خنثی‌ساز ببینید، در واقع نقطه امنی برای خود بسازید که در آن می‌توانید درباره هر آن چیزی که درباره‌اش سوء‌برداشت یا تحرف نمی‌شود با هم مشارکت کنید. زوج‌هایی که رابطه‌شان آمیخته با چاشنی لذت و سرخوشی است موضع برابری دارند و در بازی‌های بزرگ هم کمتر دچار اشتباه خواهند شد. 
سعی کنید زمان بازی‌تان کمتر حالت رقابتی داشته باشد. شنا کنید، از دل طبیعت سنگ جمع کنید و آن را در دکوراسیون منزل‌تان بگذارید. سعی کنید از هر نوع قانون سفت و سخت رفتاری که عشق‌تان را سرکوب کرده یا آن را تحت فشار قرار می‌دهد پرهیز کنید.
متحیرید که چه باید بکنید؟ به کارها و فعالیت‌های قبلی که همراه با همسر‌تان در روزهای اول رابطه انجام می‌دادید و از آن لذت می‌بردید بیاندیشید. یک اتفاق عادی و پیش پا افتاده‌ای که برای زوج‌ها می‌افتد این است که زمانی که وجود یکدیگر را بی‌اهمیت تلقی کنند مسلما میزان قرارهای عاشقانه‌شان کاهش می‌یابد. این یک اشتباه است: پیوند شما بدون مراقبت و توجه درونی‌تان کمرنگ خواهد شد.»
سعی کنید میزان لذت و سرخوشی را در رابطه افزایش داده و چیز جدیدی را امتحان کنید. هر چیز تازه‌‌ای می‌تواند هیجان‌برانگیز باشد. به خاطر همین است که زوج‌هایی که سال‌هاست کنار یکدیگرند اغلب با رفتن به جای جدیدی برای تعطیلات، شور و نشاط تازه‌ای پیدا می‌کنند.
۲.بهترین‌ها را در همسر‌تان بیابید
به‌جای نشستن در گوشه اتاق و نگرانی و ناراحتی نسبت به نقطه ‌ضعف‌های همسرتان، به دنبال نقاط مثبت او باشید. نگاه ما نسبت به همسرمان بر این مسئله تأثیر می‌گذارد که چه رفتاری باید نسبت به هم داشته باشیم. اگر به دنبال چیزهای خوب و مثبت هستید، حتما آن را پیدا خواهید کرد.
زمانی که عشاق به دنبال یافتن بهترین‌ها در هم هستند، به مراتب شادترند و به خوبی با یکدیگر رفتار می‌کنند، و زمانی که صفت‌ها و ویژگی‌های خوب همسر خود را می‌بینید، به احتمال زیاد او هم شما را در جایگاه رفیع و زیبایی می‌بیند.
اما اگر بگذارید که حس و حال و افکار منفی، چهره پلید و زشت خودش را بر شما بتاباند، مثبت‌گرایی در رابطه خیلی زود از بین خواهد رفت. زوج‌ها برای هر تعامل منفی، به پنج رفتار تعاملی مثبت نیاز دارند. اگر از این شتاب عقب‌تر باشند، دوران سختی را برای بازگرداندن و بازیابی تعادل در رابطه سپری خواهند کرد. آن‌گاه رابطه وارد مسیری رو به سرازیری می‌شود و خشم و عصبانیت بر سایر احساسات غلبه خواهد کرد. محققان این وضعیت را «فائق شدن احساسات منفی» می‌نامند که طی آن، حتی تعامل‌ها و تأثیرات متقابل خنثی هم نسبت به همسر‌تان، رفتاری منفی تعبیر خواهد شد. بعد از این دور باطل، بازگشت به مسیر مثبت نسبت به یکدیگر کاری بس دشوار خواهد بود.»
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

چطور بعد از طلاق، عشقی ماندگار بیابیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ