چه کار کنیم که عشق در رابطه باقی بماند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
محققان دریافته‌اند زمانی که زوج‌ها حس می‌کنند همسر‌شان قدردان آنها بوده و به آنها احترام می‌گذارد، آنها هم متقابلا به او احترام گذاشته و بیشتر پذیرای احساسات او خواهند بود.

در قسمت اول گفتیم که باید سعی کنید نقاط مثبت همسرتان را ببینید. از طرفی قدرشناسی به حفظ روابط صمیمانه کمک می‌کند. محققان دریافته‌اند زمانی که زوج‌ها حس می‌کنند همسر‌شان قدردان آنها بوده و به آنها احترام می‌گذارد، آنها هم متقابلا به او احترام گذاشته و بیشتر پذیرای احساسات او خواهند بود. علاوه بر این، این زوج‌ها برای حفظ رابطه‌شان تمایل بیشتری داشته و تعهد بیشتری نسبت به هم دارند.
سعی کنید با تمرکز روزانه بر یک یا دو چیز – مهم نیست که چقدر کوچک باشد – قدردانی را نسبت به هم ابراز کنید؛ چرا که باعث می‌شود از سوی همسرتان تحت حمایت و محبت قرار بگیرید. مثلا وقتی چای مورد علاقه‌اش را دم می‌کنید، یا وسایلش را کمی مرتب می‌کنید و یا لحظه‌ای که دچار تشویش هستید و او به حرف‌تان گوش می‌دهد، همه این‌ها می‌تواند حس ویژه‌ای در شما ایجاد کند.
۳.برای انجام وظایف، با هم همکاری کنید
به‌جای آنکه تنهایی کاری را پیش ببرید، سعی کنید با هم غذا حاضر کنید، آشپزخانه را رنگ بزنید و یا در باغچه گل اطلسی بکارید.
زمانی که زوج‌ها با هم یکی شده و یک کار را با هم انجام می‌دهند، در واقع رابطه‌شان را سرشار از عشق، دلبستگی، هم‌دلی، تعهد مشترک و متقابل خواهند کرد. سعی کنید کارها را با هم انجام داده و آنها را تفکیک نکنید. این با هم بودن شما باعث می‌شود تا هر کدام‌تان حس حمایت را به دیگری انتقال داده و به هم اهمیت بدهید.
اما اگر هر کاری را خودتان به تنهایی انجام دهید چه می‌شود؟ مطمئنا بعد از مدتی خسته می‌شوید و بعد از یک روز طولانیِ کاری، سرشار از استرس خواهید بود، اما اگر برایش شام هم آماده کنید و بعد از آن میز را تمیز هم کنید، چندان به چشم او نخواهد آمد. از خود گذشتگی، خصوصا زمانی که آن را به چشم «دردسر» ببینیم، هیچ ارتباطی به میزان نزدیکی در رابطه یا رضایت در آن ندارد. 
بنابراین، اگر فکر می‌کنید دفعه بعد اگر همسر‌تان را با شستن و برق انداختن ماشین‌تان سورپرایز کردید او قدردان شما خواهد بود، بهتر است بار دیگر به این روال فکر کنید. به اوقاتی که دو نفری با هم کاری انجام می‌دهید، به چشم زمانی نگاه کنید که به خوبی سپری می‌شود. زوج‌ها باید در هفته حدود ۱۲ تا ۱۵ ساعت با هم وقت سپری کنند – سوای تویزیون تماشا کردن و خوابیدن – تا بتوانند پیوند و الفتی را که بین‌شان وجود دارد هم‌چنان سالم نگه دارند.
۴.شعله‌های رابطه را برانگیزانید
شما و همسر‌تان هر کدام در بخش جداگانه‌ای از تخت می‌خوابید. شاید روزی دیگر یا ماهی دیگر یا سال دیگری است که گذشته و شما رابطه جنسی نداشته‌اید. زوج‌هایی که سال‌هاست با هم زندگی می‌کنند اغلب ارزش رابطه جنسی را در رابطه زیر سؤال می‌برند و گاهی اوقات هم به کل آن را فراموش خواهند کرد. اما رابطه جنسی از یاد رفته و فراموش‌شده درست به مانند یک لولای شل در رابطه است. 
جرقه‌های جنسی در آغاز یک رابطه صمیمانه، حسابی در تب و تاب است؛ چرا که زمانی است که نوراپینفرین و سایر مواد شیمیایی عصبی شور و هیجان عاشقانه را کنترل می‌کند. به مانند بسیاری از چیزهای خوب، این مرحله ظرف دو سال به پایان می‌رسد، اما نباید برای رابطه جنسی این اتفاق رخ دهد.
بعد از آن، شما به اثر طولانی‌مدت اوکسی‌توسین برای برقراری پیوند و الفت میان خودتان نیاز دارید که یکی از شایع‌ترین منابع آن، فعالیت جنسی است. در واقع رابطه جنسی زوج‌ها را قادر می‌سازد تا به لحاظ عاطفی به هم نزدیک‌تر شوند، تمایلات خود را به هم بروز داده و لذت را در یکدیگر برانگیزانند؛ به گونه‌ای که برای سلامت انسان بسیار مفید خواهد بود.
اگر مدت‌هاست که با هم رابطه جنسی نداشته‌اید، سعی کنید دوباره آن را دریابید و حرکت‌های جدید جنسی انجام دهید تا خستگی و ملالت از آن رخت بربندد. مهم نیست که چه کسی کار را شروع می‌کند.
منبع: lifescript 

راز یک ازدواج سرشار از شادی و نشاط

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ