هرگز شب زیر تیغ جراحی نروید

مهرناز زاوه
به تازگی محققان دریافته‌اند بیمارانی که طی شب عمل جراحی انجام می‌دهند در مقایسه با بیمارانی که عمل‌شان هنگام صبح انجام می‌شود، خطر مرگ و میر در آنها دو برابر بیشتر است.

به تازگی محققان دریافته‌اند بیمارانی که طی شب عمل جراحی انجام می‌دهند در مقایسه با بیمارانی که عمل‌شان هنگام صبح انجام می‌شود، خطر مرگ و میر در آنها دو برابر بیشتر است. هدف تحقیق آنها، شناسایی و بررسی ارتباط بین میزان مرگ و میر بعد از عمل و زمان انجام عمل است. محققان در این زمینه، تمام روش‌‌های جراحی را به مدت پنج سال از یک سو و حدود ۳۰ روز وضعیت بعد از عمل را در مرگ و میرها در بیمارستان و عمل‌های انجام‌شده از سوی دیگر مورد ارزیابی قرار دادند. آنها اطلاعات خود را با توجه به متغیرهایی درباره اقدامات مربوط به عمل و روزهای کاری به دست آورده و آن را به سه بخش تقسیم کردند: روز، شب و  نیمه‌شب. در این تحقیق، حدود ۴۱۷۱۶ مورد جراحی اختیاری گزارش شده که روی ۳۳۹۴۲ بیمار در ۴۰۰۴۴ بیمارستان صورت گرفت. محققان دریافتند آن دسته از افرادی که شب عمل شدند نسبت به افرادی که طی ساعات روز عمل شدند، خطر مرگ و میر در آنها ۲.۱۷ برابر بیشتر بود. این در حالی است که این رقم و میزان مرگ و میر در عمل‌های بعد از ظهر، ۱.۴۳ برابر بود.
این تحقیق نشان داد که عمل‌های فوری که در پایان روز یا در نیمه‌شب انجام می‌شود با میزان مرگ و میر بیشتر، رابطه نزدیک دارد. در زمینه میزان مرگ و میر طی ۳۰ روز مراقبت‌های بعد از عمل در بیمارستان باید مسائلی هم‌چون زمان آغاز بیهوشی به همراه سایر متغیرهای شناخته‌شده در قالب عامل خطرزا را مد نظر قرار داد. 
منبع: thehealthsite

بایدها و نبایدهای روز عمل جراحی بینی از زبان دکتر خشایار احمدی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ