شایع‌ترین سؤالات درباره جراحی دندان عقل

مهرناز زاوه
دندان‌های عقل در انتهای ۳۲ دندان شما قرار دارند و معمولا برای افراد مشکل‌ساز می‌شوند. در این‌جا به برخی از شایع‌ترین سؤالاتی می‌پردازیم که دندان‌پزشکان اغلب از بیماران می‌شنوند.

دندان‌های عقل در انتهای ۳۲ دندان شما قرار دارند و معمولا برای افراد مشکل‌ساز می‌شوند. در این‌جا به برخی از شایع‌ترین سؤالاتی می‌پردازیم که دندان‌پزشکان اغلب از بیماران می‌شنوند.
در چه سنی باید دندان عقل را کند؟
دندان عقل اغلب در سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی بیرون می‌آید. بسته به نوع و شدت این دندان نهفته، باید در سنین ۱۷ تا ۱۸ سالگی آن را بکنید. البته می‌توان این دندان‌ها را در هر سنی کند، با این حال مشکلات حاد مربوط به جراحی دندان عقل در افرادی که سن و سال کمتری دارند، کمتر رخ می‌دهد.
علائم مربوط به دندان عقل نهفته چیست؟
دندان عقل نهفته اغلب با درد و دندان‌درد همراه است و ممکن است با علائم زیر همراه باشد:
-درد در فک پایینی و کناره‌های صورت
-تورم
-لثه‌های خونی
-دشواری در باز کردن فک
-کرختی
-سردرد
-بوی بد دهان
-مزه بد در دهان موقع خوردن غذا
-غدد لنفاوی متورم در گردن
دندان‌های عقلم اذیتم نمی‌کند، آیا این بدان معنی است که نیازی به کشیدن آنها نیست؟
ضرورتا نه. دندان عقل نهفته هرگز علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهد با این حال می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بالقوه باشد.
حتی اگر نهفته باشند، آیا نیاز است آنها را بکنم؟
اگر دندان‌های عقل‌تان نهفته هستند مجبور نیستید آنها را بکنید. دندان‌پزشک شما سابقه علائم و ریسک‌های مربوط به مشکلات متعاقب آن را بررسی می‌کند تا تصمیم لازم را برای کندن یا نکندن آن بگیرد. در برخی مواقع تنها کار لازم، چک‌آپ مرتب به منظور بررسی وضعیت دندان خواهد بود.
مشکلات مربوط به دندان عقل نهفته چیست؟
این مشکلات اغلب شامل آسیب رساندن به سایر دندان‌ها، بروز تورم یا آبسه، پوسیدگی دندان‌های اطراف و بیماری‌های لثه است. هر یک از این بیماری‌ها به دندان عقل شما مربوط می‌شود نه به درآمدن درست دندان در دهان که می‌تواند منجر به گیر کردن غذا لای آن شده و در نهایت پاکسازی آن را با مشکل مواجه ساخته و به عفونت بیانجامد.
اگر دندان عقل را نکنم دچار مشکل خواهم شد؟
اگر دندان‌پزشک‌تان به شما توصیه کرد که باید دندان عقل‌تان را بکشید، به این معنی است که در معرض خطراتی هستید که باید از آنها پیشگیری کنید.
چرا باید دندان عقل را کند؟
-آنها در جایگاه نامناسب و مثلا به شکل خمیده، ‌یک‌طرفه و یا کج بیرون می‌آیند.
-به خاطر کمبود جا، زیر امتداد خط لثه گیر می‌کنند.
-این مسئله باعث می‌شود که غذا لابه‌لای آنها گیر کرده و منجر به شکل‌گیری جرم و رسوب می‌شود.
-بیرون آمدن این دندان‌ها ممکن است در نحوه قرارگیری دندان‌های فرد روی هم یا گاز گرفتن آنها تأثیر بگذارد و منجر به عدم هم‌ترازی فک‌ها شود.
-دندان‌های عقلِ بیرون‌‌زده فاقد بهداشت کافی هستند، چرا که دسترسی به آنها با مسواک دشوار بوده و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. 
جراحان دهان و فک و دندان در این زمینه تخصص کافی دارند. در واقع دندان‌پزشک برای جراحی یا بیرون کشیدن این نوع دندان‌ها شما را نزد جراح متخصص می‌فرستد. یکی از شایع‌ترین دلایل برای این کار به خاطر موقعیت دندان عقل و دشواری کشیدن آن است.
مشکلات مربوط به جراحی دندان عقل چیست؟
بر اساس شدت دندان‌های عقل نهفته شما، جراحی آن می‌تواند با خطرات متفاوتی همراه باشد. این خطرات شامل درد و تورم لثه‌ها و سوراخ‌های اطراف دندان‌های کشیده، خونریزی بیش از ۲۴ ساعت، آسیب به دندان‌های موجود و خشکی حفره موجود است که می‌تواند سبب التهاب آن شود. 
دوران نقاهت بعد از جراحی دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟
در کل دوران نقاهت بعد از جراحی چند روز بیشتر نیست، البته بهتر است چند روز از محل کار مرخصی بگیرید. با این حال، در برخی از موارد تورم، درد و باز کردن فک تا چند هفته بعد از عمل برایتان دشوار خواهد بود. در شرایطی که داشتن احساس ناخوشایند و نامطلوب یکی از عوارض جانبی طبیعی جراحی دندان عقل است، اگر با علائم غیرعادی‌ مانند ترشح چرک، تورم زیاد و یا درد شدید روبه‌رو شدید حتما به پزشک جراح مراجعه کنید.
نحوه کندن دندان‌های عقل به چه طریق است؟
بعد از انتخاب روش‌های مربوطه برای بی‌حس کردن دندان‌ها، جراح یا دندان‌پزشک عمل را به این روش آغاز می‌کند:
-ابتدا دندان‌ها و بافت‌های اطراف آن را در دهان به شکل موضعی بی‌حس می‌کند، در واقع جایی که دندان‌های عقل قرار دارند.
-هر نوع بافت یا استخوانی که دندان را پوشانده با استفاده از ابزارهای جراحی مناسب این کار، برداشته می‌شود.
-ابزارهای مخصوص کندن یا برداشتن بافت و دندان به منظور شل کردن دندان‌ها از بافت‌های پیوندی در حفره دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
-زمانی که دندان به اندازه کافی شل شد، پزشک با استفاده از پنس‌های مخصوص دندان، آن را می‌کند.
منبع: health 

بعد از کشیدن دندان عقل، این نکات را فراموش نکنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ