علائم اولیه سرطان پانکراس

مهرناز زاوه
سرطان یک معضل وحشتناک است، اما تشخیص سرطان پانکراس بیش از هر چیزی ترس دارد. این بیماری یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان است.

سرطان یک معضل وحشتناک است، اما تشخیص سرطان پانکراس بیش از هر چیزی ترس دارد. این بیماری یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان است. وقتی سرطان پانکراس در بیمار تشخیص داده می‌شود، اغلب برای جراحی و درمان دیر شده است.
دو نوع سرطان پانکراس وجود دارد: پانکراس برون‌ریز و تومورهای اعصاب (NETs) و غدد پانکراس (توری). هر دوی اینها در ابتدا فاقد علائم هستند و اگر به موقع تشخیص داده نشوند، به سختی درمان خواهند شد.
علائم و نشانه‌های سرطان پانکراس شامل زردی، درد معده و درد کمر، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ و لخته شدن خون است. زردی عارضه‌ای ست که در آن چشم‌ها و پوست بدن به دلیل تشکیل بیلی روبین در کبد به رنگ زرد متمایل می‌شوند. سرطان پانکراس مانع از دفع بیلی روبین از طریق مدفوع می‌شود. به گفته انجمن سرطان آمریکا، نشانه‌های زردی شامل ادرار تیره رنگ، مدفوع رقیق و خارش پوست است.
درد معده نیز می‌تواند از نشانه‌های سرطان پانکراس باشد؛ اگر سرطان به سایر نقاط بدن از جمله اعصاب پیرامون پانکراس گسترش یابد، درد کمر نیز محتمل خواهد بود. تهوع و استفراغ نیز از جمله پیامدهای سرطان پانکراس هستند که معمولا در صورت گسترش سرطان به معده بروز پیدا می‌کنند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، این امر می‌تواند منجر به گرفتگی معده شده و مسیر انتقال مواد غذایی به معده را مختل کند.
یکی دیگر از علائم سرطان پانکراس لخته شدن خون است که به طور خاص در یک ورید بزرگ رخ می‌دهد؛ این لختگی اغلب در ناحیه پا دیده می‌شود. پیامد این مسئله، ترومبوز ورید عمقی (DVT) است که با درد، تورم، قرمز شدن و گرمی پا همراه است.
سرطان پانکراس برون‌ریز علائم مشخصی دارد که نسبتا قابل تشخیص هستند، اما تومورهای اعصاب به سختی تشخیص داده می‌شوند. انجمن سرطان آمریکا معتقد است که این تومورها به واسطه مشکلی که در بدن ایجاد می‌کنند شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، تومور انسولینوما باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی)، ضعف، گیجی و تعریق می‌شود. اگر قند خون شما خیلی پایین باشد، ممکن است بی‌حال شوید و حتی به کما بروید.
منبع: thehealthsite

آگاهی پایین و افزایش سرطان لوزالمعده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ