چیزهایی که هرگز نباید درباره سلامت‌تان گوگل کنید

مهرناز زاوه
جستجو در اینترنت درباره بیماری و توسل به «دکتر گوگل» تنها بر غم شما می‌افزاید. اما ببینیم که چه بیماری‌هایی را نباید در اینترنت جستجو کرد.

در عصر کنونی اینترنت، پدیده سایبرکندریا به یک امر واقعی تبدیل شده است. مثلا شما حس می‌کنید مریض شده‌اید، علائم مریضی را در گوگل سرچ می‌کنید و ناگهان دچار تشویش می‌شوید؛ چرا که متوجه خواهید شد دچار یک بیماری نادر شده‌اید که تشخیص آن بسیار دشوار است. از طرفی خودتان را در معرض این ریسک هم قرار می‌دهید که اینترنت به شما بگوید علائم‌تان چندان هم حاد نیست؛ در شرایطی که قاعدتا باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. جستجو در اینترنت درباره بیماری و توسل به «دکتر گوگل» تنها بر غم شما می‌افزاید. اما ببینیم که چه بیماری‌هایی را نباید در اینترنت جستجو کرد.
۱.درد سینه و یا تپش قلب
اگر حس می‌کنید که سینه‌تان سنگین شده و در اینترنت سرچ کرده‌اید تا ببینید نشانه چیست، احتمالا نتایج سرچ به شما خواهد گفت که دچار حمله قلبی یا نوعی بیماری حاد قلبی شده‌اید. اما در حقیقت، ‌علائمی که دارید جزو چیزهای عادی در روند زندگی روزمره بوده یا اصلا علائم بی‌خطر ناشی از استرس و تشویش است.  اگر درد سینه یا تپش قلب به خاطر تشویش رخ دهد، اگر این باور را داشته باشید که این علائم می‌تواند نوعی حمله‌قلبی باشد، خود این مسئله کافی‌ست تا شرایط را برای حمله قلبی فراهم کند. 
۲.بیماری‌هایی که در اخبار می‌شنوید
درباره‌ گوگل کردن هر نوع بیماری‌ای که میزان پیشروندگی آن سریع است، مانند بیماری زیکا یا باکتری‌های گوشت‌خوار، سعی کنید محتاط و دقیق باشید. اگر واقعا نگران این هستید که مبادا دچار بیماری‌ای شوید که شیوع بسیاری پیدا کرده است، بهترین کار این است که پیش از آنکه خود را با مطالب اغراق‌آمیز مربوط به آن در اینترنت درگیر کنید، به دکتر مراجعه کنید. 
۳.اختلالات پوستی
تصاویر مربوط به پوست‌های پاره‌شده،‌ جوش‌هایی که اندازه‌شان بزرگ شده و غده‌ها، جوش‌های عفونی و چیزهای بیشتری از این دست که بعد از جستجوی تصاویر مربوط به اختلالات پوست‌شناسی در گوگل نمایش داده می‌شود، چیزی نیست که بتوان به راحتی دید و از طرفی تصور شما از پخش شدن یک التهاب پوستی مختصر هم نخواهد بود. ترجیحا از سرچ کردن تصویر مربوط به چنین بیماری‌هایی در اینترنت خودداری کنید.
۴.دردهای شکمی
هرگز به منظور یافتن توضیح هر نوع درد شکمی آزاردهنده در گوگل سرچ نکنید. دردهای شدید و حاد در ناحیه شکم شما، دردهای اورژانسی هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود. در این مواقع از اینترنت دور باشید و سریعا خود را به یک کلنیک یا بیمارستان منتقل کنید. 
۵.کاهش وزن سریع
مهم نیست چقدر احساس نفخ و تورم شکمی داشته باشید – خصوصا بعد از گذراندن تعطیلات – به هیچ وجه این سه کلمه را در گوگل سرچ نکنید: «کاهش وزن سریع». اگر قرار باشد این فرآیند سریع باشد، آنگاه پایدار نخواهد بود و اگر با خوردن قرص هم همراه باشد، می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. 
۶.درد مقعد
هیچ‌کس دوست ندارد درباره درد مقعد از دوستش چیزی بپرسد و متأسفانه همین مسئله باعث می‌شود که تعداد زیادی به دکتر گوگل پناه ببرند تا بفهمند مشکل از کجاست. به خاطر داشته باشید که این کار، یک مشکل بزرگ است. در واقع بیماری‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به درد مقعد و مسبب آن باشد از جمله سرطان راست‌روده و یا سرطان مقعد. بنابراین با درمان غلط هموروئید با کرم‌های بدون نسخه – در شرایطی که ممکن است فرد دچار ترک‌خوردگی پوستی، آبسه‌  یا حتی سرطان وخیم باشد – تنها تشخیص پزشکی را به تعویق خواهید انداخت. از طرفی ممکن است نادانسته وضعیتی را برای خود ایجاد کنید که در آن یک بیماری‌ای که می‌توان آن را درمان نمود وضعیتی به مراتب بدتر و غیر قابل درمان پیدا کند.
۷.مصرف داروها در زمان بارداری
گوگل کردن خطرات و ریسک‌های استفاده از داروهای مختلف در دوران بارداری یعنی به قهقرا رفتن؛ چرا که نخستین نتایج سرچ در گوگل به نوعی مطالبی نادرست، غیرواقعی و یا بنا به گفته این و آن است. هم‌چنین اگر زنی در دوران بارداری یا پس از آن نگران سلامتی خود باشد، بهترین کار این است که یک ملاقات حضوری با یک روان‌شناس مجرب و ماهر داشته باشید، کسی که قادر است انواع بیماری‌های مربوط به سلامت روان را پیش از دوران بارداری تشخیص داده و درمان کند.
۸.افسردگی
اگر فکر می‌کنید که افسردگی دارید و دارید آن را با داروهای بدون نسخه درمان می‌کنید، احتمالا در حال نادیده گرفتن یک مشکل بزرگ‌تر هستید: برخی تومورهای مغزی به خاطر تغییر در شخصیت فرد یا افسردگی شکل می‌گیرند. در این مواقع بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.
۹.حالت تهوع
مشکلی که در گوگل کردن مسئله شایع و ساده‌ای مانند حالت تهوع وجود دارد این است که دامنه تشخیص‌هایی که برایش وجود دارد بسیار گسترده است – هرچیزی از بارداری گرفته تا پرکاری تیروئید. و زمانی که یکی از علائم آن منحصر به یک بیماری نباشد، میزان نگرانی و غم و اندوهتان بیشتر خواهد شد و سناریوی «اگر…» شما برای چیزی که احتمالا دچارش نیستید و یا نیاز نیست برای درمانش به پزشک مراجعه کنید آغاز می‌شود.  
منبع: eatthis 

این شایعات پزشکی را باور نکنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ