تهران در جهان از نظر آلودگی هوا چه رتبه ای دارد؟!

احسان زارع‌شجاع-کارشناس ارشد محیط‌زیست: تهران بین ۲۹۷ کلانشهر جهان، از نظر وجود آلاینده‌ها در رتبه سی‌ام قرار دارد و شاخص آلودگی این شهر برابر با ۸۶.۱۳ در سال ۲۰۱۵ میلادی اندازه‌گیری شده است.

میزان کیلومتراژ انواع وسایل نقلیه اعم از سواری، تاکسی، ون، موتورسیکلت، دوچرخه، اتوبوس واحد، مینی‌بوس و اتوبوس‌های تندرو به‌عنوان وسایل نقلیه‌ای که درصورت استفاده تولید آلودگی می‌کنند، در این شهر 150میلیون کیلومتر برآورد شده است که بین این وسایل، ماشین‌های سواری رتبه اول با 61درصد از سهم انتشار آلاینده‌های شهر را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنین یافته‌های 95مقاله علمی منتشره در مجله ساینس نشان از ارتباط مستقیم بین ترافیک و آلودگی هوا و بین آلودگی هوا و سلامت انسان دارد. از سویی گزارش سال2016 سازمان جهانی بهداشت (WHO) ثابت می‌کند که ایران در بین 10کشور آلوده جهان در سال 2012، رتبه هفتم را کسب کرده و تهران نیز در این سال بعد از جاکارتای اندونزی و کلکته هند، سومین شهر آلوده جهان بوده و انباشت آلاینده‌های جوی در ترافیک‌های شهری علت اصلی این شرایط بحرانی است.

آلودگی هوا، از سوی سازمان سلامت جهانی(WHO) به‌عنوان یکی از 10ریسک اصلی متوجه سلامت افراد در دنیا معرفی شده است. سالانه نزدیک به3.7 میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر آلودگی هوا به مرگ زودرس دچار می‌شوند. طبیعی است که با تمرکز جمعیت در کلانشهر‌ها و مصرف بالای انرژی در این نقاط افزایش میزان آلاینده‌های هوا محسوس‌تر است.

شهر تهران در مقام یک کلانشهر در سال‌های اخیر با مسئله آلودگی هوا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل زیست‌محیطی مواجه بوده است.

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA)، بین بخش‌های مختلف، بخش صنعت حمل‌ونقل 28درصد از کل میزان گازهای آلاینده تولید شده در سال 2013میلادی در جهان را به‌خود اختصاص داده است.

بین انواع بخش‌های سیستم‌های حمل‌ونقل، وسایل نقلیه کوچک مانند ماشین‌های شخصی مسئول تولید 82درصد از این میزان هستند.‌می‌توان با استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی 30درصد از تولید گازهای آلاینده را کاهش داد.
لینک مرتبط: آیا اصلا معضل آلودگی هوا حل شدنی است؟!

 این لامپ آلودگی هوا را تمیز می کند! +تصویر

آیا آلودگی هوا و سر و صدای زیاد مردان را نابارور می کند؟!

آلودگی هوا سلامت موهای شما را به خطر می اندازد! +درمان موی چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ