روش‌هایی برای غلبه بر روند ثابت کاهش وزن-قسمت اول

مهرناز زاوه
ما بنده عادت‌هایمان هستیم و هیچ شکی هم در این باره نیست، بنابراین هیچ جای تعجبی نخواهد بود که وقتی می‌خواهیم وزن خود را هم کم کنیم، داستان همان شکل را داشته باشد و فرقی نکند و گاهی این معیار اُفت سریعی پیدا کند.

این چیزی نیست که بسیاری از افراد مایل باشند به آن اعتراف کنند: همه ما اغلب دچار گیر کردن در یک روند روتین و ثابت می‌شویم. ما بنده عادت‌هایمان هستیم و هیچ شکی هم در این باره نیست، بنابراین هیچ جای تعجبی نخواهد بود که وقتی می‌خواهیم وزن خود را هم کم کنیم، داستان همان شکل را داشته باشد و فرقی نکند و گاهی این معیار اُفت سریعی پیدا کند.

علت بروز چنین اتفاقی این است که بدن‌های ما بسیار هوشیار بوده و عمیقا خود را با شرایط وفق می‌دهند. بعد از هر بار ورزش، بدن نه تنها قوی‌تر می‌شود بلکه میزان کارایی آن در سوزاندن کالری هم افزایش خواهد یافت. بعد از آنکه شروع می‌کنید به کم کردن وزن، باز هم بدن سعی می‌کند خودش را وفق دهد و به کالری کمتری نسبت به قبل نیاز دارد. این میان روش‌هایی برای افزایش کارکرد متابولیسم و ترغیب این معیار در مسیر درست وجود دارد. فراموش نکنید که کاهش وزن بدون داشتن یک برنامه‌ ثابت امکان‌پذیر نیست و این میان باید به خوبی ورزش کرده و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. در اینجا به نکات مهمی در همین زمینه اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.

۱.نیاز کالری بدن را دوباره بسنجید

به منظور غلبه بر وضعِ ثابتِ ‌کاهش وزن خود، باید میزان مصرف کالری خود را تنظیم کنید. وقتی وزن کم می‌کنید، بدن‌تان کالری‌های کمتری برای نگهداری نیاز دارد. اگر همان میزان کالری‌ای را که در روز اول مصرف می‌کردید، در روز شستم هم بخواهید مصرف کنید، نمی‌توانید وزن کم کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی این مسئله که چه میزان کالری نیاز دارید، انجام تست متابولیستی است، که میزان سوخت و ساز پایه را به شما نشان می‌دهد. این میزان در واقع عدد کالری‌هایی است که بدن شما می‌سوزاند. بنابراین از روی این عدد می‌توان فهمید که چه میزان کالری باید مصرف کنید تا بتوانید وزن کم کنید.

۲.فیبر بیشتری بخورید

حتما شنیده‌اید که یکی از بهترین راه‌ها برای سوزاندن چربی، خوردن فیبر است. تحقیقات نشان می‌دهد تمرکز بر غذاهایی که فیبر بالایی دارند به شما کمک خواهد کرد بتوانید وزن کم کنید، چرا که محتویات چنین غذاهایی بسیار اشباع‌کننده است. توصیه می‌شود این میزان را در روز با خوردن ۳۰ گرم میوه تازه، سبزیجات و غلات کامل تأمین کنید. به ازای هر گرم فیبری که مصرف می‌کنید، حدود ۷ کالری در ادامه روز از رژیم غذایی‌تان حذف می‌شود. این بدان معناست که اگر بتوانید به اندازه ۳۰ گرم در روز فیبر مصرف کنید، چیزی حدود ۲۱۰ کالری از بدن‌تان حذف و خارج می‌شود و این میزان باعث می‌شود در طول سال، چیزی حدود ۸ کیلو وزن کم کنید.

۳.نحوه مصرف کافئین‌‌تان را تغییر دهید

فراموش نکنید که عادت مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند روند و پیشرفت کاهش وزن شما را تغییر دهد. محققان به تازگی دریافته‌اند که نوشیدن بیش از پنج فنجان قهوه در روز باعث افزایش میزان ذخیره چربی شکمی خواهد شد. در آن سو، در تحقیق دیگری مشخصص شد افرادی که ۵ فنجان چای سبز در هفته می‌نوشند و در کنار آن ۳ ساعت هم ورزش می‌کنند، ۱ کیلو بیشتر از افرادی که چای نمی‌نوشند وزن کم می‌کنند. شاید برایتان جالب باشید که بدانید چای سبز حاوی ترکیبی به نام کاتچین است که با افزایش سرعت کارکرد متابولیسم و تسریع ظرفیت چربی‌سوزی کبد، به سوزاندن چربی شکمی کمک خواهد کرد.

۴.رژیم غذایی‌تان را دور بزنید

وقتی پای کم کردن وزن به میان می‌آید، یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت،‌ بر هم زدن قوانین است. زمانی که در وضعیت ثابتی هستید، از غذاهای سرشار از کربوهیدرات استفاده کنید که به آنها غذای گول‌زننده هم گفته می‌شود. بعد از چند روز، دوباره اوضاع شروع می‌کند به بهتر شدن و پیش رفتن. وقتی وزن کم می‌کنیم، به طور اجتناب‌ناپذیری چربی ما هم کم می‌شود. و هر چه میزان چربی کمتر باشد، میزان لپتین (هورمون سیری) که تولید می‌کنید هم کمتر شده و همین به مغز خواهد گفت تا به منظور پیشگیری از گرسنگی، کالری‌ها را ذخیره کند. تحقیقات نشان می‌دهد بهترین روش برای افزایش میزان تولید لپتین، خوردن کربوهیدرات است.

۵.مصرف نمک را کم کنید

گاهی وضعیت وزنی به نفع شما نخواهد بود چرا که بدن‌تان آب را در خود نگه می‌دارد. نگه داشتن آب و تورم شکم بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که شایع‌ترین آنها مصرف زیاد غذاهای فرآوری‌شده سرشار از نمک است. در واقع باید گفت بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا،‌ به طور متوسط بیش از ۷۵ درصد سدیم موجود در رژیم غذایی آمریکایی‌ها از غذاهای فرآوری‌شده با نمک افزوده وارد بدن می‌شود. آب هم دلبستگی شدیدی به سدیم دارد بنابراین وقتی بیش از حد طبیعی آن را مصرف کنید، میزان مایعات داخل بدن‌تان هم افزایش خواهد یافت. سعی کنید میزان مصرف سدیم را با کم کردن مصرف غذاهای فرآوری‌شده مانند غذا‌های منجمد، سودا‌های کنسروی و پنیرهای بسته‌بندی به حداقل برسانید.

منبع: eatthis

قسمت دوم را اینجا بخوانید

اشتباهات ورزشی در مسیر رسیدن به تناسب اندام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ