همه خطرهای لمینت مژه در آرایشگاه‌های زنانه

پانته آ توتونپیان
این روزها انگار زیبا بودن حد و مرزی ندارد و برخی افراد هرقدر هم که زیبا باشند، باز هم دوست دارند ‌زیباتر باشند. دست‌اندرکاران مد و زیبایی هم از پا ننشسته و هر ازگاهی روش‌های جدید زیبایی به بازار ارائه می‌دهند. یکی از روش‌های جدید که به عنوان یک روش طبیعی و بی‌عارضه در سالن‌های زیبایی تبلیغ می‌شود «لیفت و لمینت مژه» است. برخی کارشناسان زیبایی در جهان ادعا می‌کنند که با این روش بسیار بی‌خطر و طبیعی، می توانند مژه‌ها را حالت داده و پررنگ کنند. شاید اگر عکس‌های مربوط به این تبلیغات را دیده باشید وسوسه شده‌اید که این روش را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه برای این کار اقدام کنید همه ناگفته‌های لیفت مژه را در این مطلب بخوانید. دکتر مسعود داووی و دکتر پروانه ساکت، متخصصان پوست و مو در این مطلب همراه ما بودند.

لیفت مژه   در یک جلسه؟
قبل از هرچیز با یکی از سالن‌هایی که لیفت مژه انجام می‌دهند، تماس گرفتیم. مژگان خودش را متخصص لیفت معرفی می‌کند و تخصص خود را برایم این‌طور تبلیغ می‌کند: «با بهترین مواد گیاهی، بهترین نتیجه را تضمین می‌کنم. این روش جدید است و هیچ عوارضی ندارد. طی یک جلسه مژه‌هایت فر، ضخیم و تیره می‌شود و پر به نظر می‌آید. اگر مژه‌هایت خالی هم شده باشد با این روش دیگر به چشم نخواهد آمد.» 
درباره شیوه انجام این روش و قیمت آن می‌پرسم. او می‌گوید: «نگران قیمت نباش، تخفیف می‌دهیم. قیمت با تخفیف سالن ما برای لیفت مژه 300هزار تومان است. این روش هیچ درد، خونریزی یا عوارضی ندارد و فقط مواد خاصی را به مژه‌هایت می‌زنم. خیلی راحت است و فقط هر دو ماه یک بار هم باید برای ترمیم بیایی. وقتی این روش را انجام دهی دیگر لازم نیست آرایش کنی و به‌طور طبیعی زیبا می‌شوی.» قبل از هر چیز مژه‌‌ها را از آلودگی‌ها پاک می‌کنیم و یک پاکسازی انجام می‌شود. به‌علاوه با استفاده از تقویت‌کننده‌ها، مژه‌ها را تقویت می‌کنیم. با استفاده از محلول لیفت، مژه‌ها را بلندتر می‌کنیم و بعد با استفاده از کراتین ساقه‌ها را تقویت کرده و پر می‌کنیم. کراتین باعث فرخوردگی مژه هم می‌شود. بعد از آن هم رنگ کردن مژه‌ها با رنگ است و دوباره با سرم ویتامینه، مژه‌ها را تقویت می‌کنیم.  
او که از پرس و جوی زیاد من کلافه شده درباره موادی که استفاده می‌کند، می‌گوید: «نگران موادی که استفاده می‌کنم نباش. مواد گیاهی و تقویت‌کننده است.مواد اصلی کراتین ، ویتامین و روغن‌های مفید است.  هیچ عارضه‌ای هم ندارد، من تضمین می‌کنم که همه چیز بهداشتی است و اگر برایت عارضه‌ای داشت از من شکایت کن.» بعد از این تماس، با مسعود داوودی و پروانه ساکت، متخصصان پوست و مو راجع به این ادعاها صحبت کردیم. در ادامه نظر کارشناسان را بخوانید.

لیفت مژه که می‌گویند، یعنی چه؟
لیفت یا لمینت مژه به عنوان روش‌هایی برای ضخیم‌تر و تیره کردن مژه‌ها به کار می‌روند که تفاوت چندانی با هم ندارند. این روش‌ها معمولا توسط آرایشگران و در سالن‌های آرایش و زیبایی انجام می‌شوند و متخصصان پوست و مو آنها را انجام نداده و توصیه هم نمی‌کنند چراکه یک روش علمی شناخته شده و دقیق نیست و ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. 

موادی که برای لیفت مژه استفاده می‌شود را می‌شناسید؟
موادی که در لیفت مژه استفاده می‌شود مواد مختلفی است که قسمت عمده آن را کراتین تشکیل می‌دهد. کراتین بر اثر ماندن روی مژه‌ها، تاحدودی به پایه آن نفوذ می‌کند و چیزی شبیه همان کراتینه کردن موهای سر است اما در ابعادی که برای مژه‌ها مناسب باشد. البته برای حالت گرفتن و تاثیر بهتر از مواد شیمیایی و گیاهی دیگری هم در کنار کراتین استفاده می‌شود. این مواد باعث می‌شود مژه‌ها ضخیم‌تر به نظر برسد.  همه این موارد برای زمانی است که همه چیز در بهترین حالت آن باشد. اما گاهی اوقات ممکن است برخی از کسانی که لیفت مژه انجام می‌دهند برای کاهش هزینه‌ها و عدم تخصص، موادی استفاده کنند که برای مژه مناسب نباشد. مثلا کراتینه مو را با همان ابعاد برای مژه به کار ببرند. بنابراین در انتخاب آرایشگرتان باید دقیق باشید و سراغ بهترین آرایشگاه‌ها بروید.

خواص ظاهری لیفت مژه‌ها 
چیزی که با عنوان لیفت مژه مطرح می‌شود، روشی است که در آن با استفاده از مواد خاصی مژه‌ها ضخیم‌تر به نظر بیایند. در این میان قطور شدن مژه‌ها باعث می‌شود که حالت خمیدگی رو به بالا برای مژه‌های پلک بالا و خمیدگی رو به پایین برای مژه‌های پلک پایینی به وجود بیاید. از آنجا که مژه‌ها حالت خمیدگی پیدا می‌کنند این‌طور به نظر می‌رسد که مژه‌ها لیفت شده‌اند. بنابراین مژه‌هایی که تا پیش از آن جلوی چشم‌ها بود، به سمت بالا و پایین فر می‌خورد و همین قضیه باعث زیبایی می‌شود. به‌علاوه فر خوردن مژه‌ها به سمت بالا و پایین، باعث می‌شود چشم‌ها درشت‌تر به نظر برسند. همین قضیه به لحاظ زیبایی، برای افراد خوشایند است و جذب آن می‌شوند. 

رنگ مژه، ابداع غیرمنطقی
علاوه بر همه مواردی که درباره این روش گفته شد، گاهی اوقات موادی شبیه رنگ مو هم به مژه‌ها مالیده می‌شود که تا یک روز نباید شسته شود. یعنی کسی که لیفت مژه انجام می‌دهد تا 24ساعت نباید به مژه‌هایش آب برسد. وقتی این مواد روی مژه‌ها باقی می‌ماند، مژه‌ها تیره‌تر می‌شوند و شبیه این است که مژه‌ها رنگ شده باشند. مسلما به لحاظ پزشکی این موضوع چندان پذیرفته شده نیست و ممکن است رنگ‌هایی برای این‌کار استفاده شود که برای مژه‌ها مناسب نیست و هیچ مجوزی ندارند.

آیا می‌دانید چه عوارضی در کمین شماست؟
استفاده از روش‌هایی مثل لیفت یا  لمینت بسیار حساس است چراکه در نزدیک‌ترین محل به چشم‌ها انجام می‌شود و ریسک بسیار بالایی دارد. حساسیت، آلرژی، التهاب، قرمزی و ورم پلک‌ها از شایع‌ترین عوارض این روش‌ها هستند. به‌علاوه به‌دلیل تماس مواد مختلف با پلک‌ها، اگزما هم یکی دیگر از مواردی است که امکان وقوع آن وجود دارد. یعنی ممکن است کار توسط فرد خبره و به خوبی انجام شود اما بدن فردگیرنده به مواد آلرژی نشان دهد.
 موادی که روی مژه‌ها زده می‌شود نباید تا 24 ساعت درمعرض آب قرار بگیرند؛ این است که اگر کمترین میزان آب یا حتی اشک به آن برسد، مواد به داخل چشم رفته و خطرات بینایی زیادی خواهد داشت. صدمات عنبیه، قرنیه و… از جمله مهم‌ترین این عوارض است. 

شاید حتی ریزش مژه
حساسیت و اگزما هم در موارد شدید ممکن است باعث ریزش مژه‌ها شود که البته قابل درمان است. اما گاهی در موارد التهاب جدی و در ترمیم‌های مجدد لیفت مژه، ممکن است مژه‌های ریخته شده مجددا رویش نداشته باشد.  

قبل از لمینت بدانید
نکته مهم درباره عوارض چنین روش‌هایی این است که از آنجا که این کار توسط افراد غیرپزشک انجام می‌شود آنها غالبا تخصص لازم درباره چشم و پوست اطراف آن نداشته و کوچک‌ترین بی‌دقتی یا استفاده نادرست از مواد یا حتی ترکیب مواد می‌تواند برای فرد بسیار گران تمام شود. بنابراین اگر مشکل و عارضه‌ای برای فرد پیش آید نه تخصص برای درمان عارضه وجود دارد و نه امکانات و تجهیزات پزشکی و حتی ممکن است درمان‌هایی پیشنهاد شود که کاملا غیرعلمی بوده و حتی قضیه را  بدتر کند. این است که فرد زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که دیر است و شاید صدمات زیادی را متحمل شود. 

بی‌گدار به آب نزنید
نکته بسیار مهم درباره حساسیت‌ها و آلرژی که ممکن است بر اثر این روش به وجود آید و به یکباره رخ نمی‌دهد، این است که فرد تصور می‌کند من یک بار این کار را انجام دادم و هیچ عارضه‌ای نداشت درنتیجه برای دفعات بعدی هم مراجعه می‌کند. باید بگویم که حساسیت و آلرژی به‌تدریج خود را نشان می‌دهد و این‌طور نیست که اگر عارضه‌ای وجود دارد حتما باید در دفعه اول خود را نشان بدهد. ممکن است کسی عوارض لیفت مژه را بعد از دو یا سه بار که آن را انجام داد، بروز دهد.  

چندبار باید لیفت مژه را انجام دهید؟
روش لیفت مژه دائمی نیست و باید تکرار شود تا به نتیجه دلخواه برسد. ماندگاری روش لیفت مژه در افراد مختلف، متفاوت است اما به‌طور متوسط 2 تا 3 ماه خواهد بود و بعد از آن فرد باید مراجعه مجدد داشته باشد. بنابراین تا زمانی که اثر این روش روی مژه‌ها باقی است، می‌توانید تاثیرات آن را ببینید و زمانی که این تاثیرات از بین برود مژه‌های‌تان دوباره به حالت قبل برخواهد گشت. 

منبع:مجله ی سیب سبز

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ